Jump to content
Sign in to follow this  
Eddie Johannisson

Nya foton

Recommended Posts

Vilka snygga foton :laugh: Det har faktiskt hänt att jag har fotat lite i några av mina jobb, men det var mycket längesen nu :blush:

Under ungdomsåren när min pappa hade textilaffär fotade jag ibland gardinuppsättningar och tyger. Dessa bilder använde pappa som reklam- och exempelbilder :) Senare jobbade jag i manuell kött, chark, delikatess och ostdisk och då fotade jag lite av våra olika uppläggningar och hur diskarna såg ut. Tyvärr har jag inga av dessa foton kvar, för jag fotade med chefens kamera och fick aldrig några kopior :(

DesK skrev:
Under ungdomsåren när min pappa hade textilaffär fotade jag ibland gardinuppsättningar och tyger. Dessa bilder använde pappa som reklam- och exempelbilder :) Senare jobbade jag i manuell kött, chark, delikatess och ostdisk och då fotade jag lite av våra olika uppläggningar och hur diskarna såg ut. Tyvärr har jag inga av dessa foton kvar, för jag fotade med chefens kamera och fick aldrig några kopior :(
Vad kul. Jag älskar matbilder så vi kanske skulle starta en sådan tråd. Det är synd att du inte har några foton kvar.

Jag har aldrig använt mig av fotografering i jobbet. Dock skulle jag vilja fota min arbetsplats, men jobbar-kompisarna slår bakut om man nämner något om det :angry: Dock tycker min chef att det är okej om jag vill dokumentera hela arbetsplatsen.

Jag har ju dock inget jobb men på skolan är jag "8:ans fotograf" så jag fotar när vi har friluftsdag osv och de uppskattas av många lärare och ungdomarna :) Jag är den enda i 8:an som gillar att fotografera!

Tina skrev:
Jag har aldrig använt mig av fotografering i jobbet. Dock skulle jag vilja fota min arbetsplats, men jobbar-kompisarna slår bakut om man nämner något om det :angry: Dock tycker min chef att det är okej om jag vill dokumentera hela arbetsplatsen.
Det är ofta så att människor blir nervösa när man pratar om att fotografera dom. Men när det väl är gjort så tycker dom flesta att det är kul. Stå på dig. Vad jobbar du med förästen?

photographyy skrev:
Jag har ju dock inget jobb men på skolan är jag "8:ans fotograf" så jag fotar när vi har friluftsdag osv och de uppskattas av många lärare och ungdomarna :) Jag är den enda i 8:an som gillar att fotografera!
Det är ett mycket bra sätt att öva sig på fotografering. Man lär sig mycket samtidigt som man har kul.

Dina segelbilder är fantastiskt fina, speciellt gillar jag de detaljerade närbilderna.Jag har aldrig använt kameran i jobbet förutom fotat jobbarkompisarna!

Monis skrev:
Dina segelbilder är fantastiskt fina, speciellt gillar jag de detaljerade närbilderna.Jag har aldrig använt kameran i jobbet förutom fotat jobbarkompisarna!
Tack Mona. Det är kul när man kan få användning av foton som man tagit och inte bara i reklam. Härom veckan så skrevs det en del om ett par seglare på flera seglarsajter runt om i världen med ett av mina foton. För att vara ärlig så känns det rätt kul när sådant händer.

Vad roligt att få sina bilder uppmärksammade. Det är självklart hedrande när man blir omskriven på ett positivt sätt. Vilka objektiv brukar du använda när du fotar segling?

Monis skrev:
Vad roligt att få sina bilder uppmärksammade. Det är självklart hedrande när man blir omskriven på ett positivt sätt. Vilka objektiv brukar du använda när du fotar segling?
Eftersom det normalt är bra ljus så har jag ett F70-210 4-5,6. Det är ett gammalt objektiv men ger bra resultat och är otroligt stryktåligt. Efter alla dessa år med mycket saltvatten över sig så fungerar det fortfarande felfritt. Det är ingen ide att ha något över 200mm när man sitter i en liten gummibåt som studsar upp och ner för det fungerar inte. För reklambilder använder jag fasta objektiv mellan 24 upp till 135mm från f/1,4 till 2,8. Här är en bild på en sådan gummibåt som jag oftast fotar från.4393956130_bc28f66bf4_o.jpg

Asch, jag skrev ett långt inlägg men när jag skickade det så hade jag blivit utloggad :( Hur som helst, det är mycket bra gjort att få så skarpa bilder i en guppande gummibåt. Har objektiven du nämner IS? Ser inte ut som du haft ett polfilter på, använder du det ibland?Jag hade polfilter på hela semestern på både gott och ont. Vissa vatten och himmelbilder blev en aning för blåa för att se naturligt ut. Allt beror visserligen på i vilken vinkel man har solen, men för att tona ner det mjölkiga värmediset mitt på dagen var det ibland nödvändigt.

Monis skrev:
Asch, jag skrev ett långt inlägg men när jag skickade det så hade jag blivit utloggad :( Hur som helst, det är mycket bra gjort att få så skarpa bilder i en guppande gummibåt. Har objektiven du nämner IS? Ser inte ut som du haft ett polfilter på, använder du det ibland?Jag hade polfilter på hela semestern på både gott och ont. Vissa vatten och himmelbilder blev en aning för blåa för att se naturligt ut. Allt beror visserligen på i vilken vinkel man har solen, men för att tona ner det mjölkiga värmediset mitt på dagen var det ibland nödvändigt.
Nu skall vi ju inte diskutera kameramärken men vissa av oss har ju alltid IS hur gamla objektiv vi än har. ;) Jag har aldrig använt polfilter och det hjälper inte mycket på sjön. Eftersom du måste vrida på det för att få rätt effekt så är det inte så bra i en båt som gungar och flyttar sig hela tiden. Ibland när det är för starkt solljus så använder jag ett gråfilter.

Jag äger inget gråfilet ännu, men det är nästa sak jag tänker köpa. Att jag valde polfiltret var att cokinsystemet är klumpigt att bära omkring på på semestern. Det finns väl runda gråfilter som man skruvar på också som med polfiltret, men jag tycker det är bra om man har cokin för då passar det på alla objektiv.Jag använde mest mitt 24-70 objektiv och det saknar tyvärr IS, så det blev säkert en hel del suddiga bilder. Har inte hunnit titta igenom dem ännu. Jag är värdelös på att hålla still kameran trots att jag övar precis hela tiden :angry:

Monis skrev:
Jag äger inget gråfilet ännu, men det är nästa sak jag tänker köpa. Att jag valde polfiltret var att cokinsystemet är klumpigt att bära omkring på på semestern. Det finns väl runda gråfilter som man skruvar på också som med polfiltret, men jag tycker det är bra om man har cokin för då passar det på alla objektiv.Jag använde mest mitt 24-70 objektiv och det saknar tyvärr IS, så det blev säkert en hel del suddiga bilder. Har inte hunnit titta igenom dem ännu. Jag är värdelös på att hålla still kameran trots att jag övar precis hela tiden :angry:
Filter beror ju mycket på vad man fotar. Gråfilter är det enda som jag har användning för. Att hålla still kameran kan vara svårt ibland. Man skall ju hålla stabilt och ändå mjukt. Men ta det lugnt. Efter en så där 300000 foton så fungerar det fint. :laugh: Men nu vill vi snart se dina resebilder. När kommer dom?

Jag har inte hunnit föra över dem från den lilla resedatorn till min stora än, så jag har själv inte sett dem. I den lilla datorn gick det inte att installera DPP då skärmen var för lite för att visa raw filer, så det ska bli spännande att se hur många jag får slänga för att de är suddiga. På kamerans display blir man ofta lurad då det ser skarpt ut där, men är suddigt i datorn. Displayen visar tydligen alltid bilder jpeg trots att man fotar i raw.