Jump to content

Recommended Posts

Häromdagen sken solen! Fantastiskt! Hade glömt hur det var! På vägen till Ullared och lite shopping så fick jag tagit några bilder på våran fina Tarja med min Lensbaby som legat orörd i lådan ett par år, minst. Ett objektiv som är otroligt svårt att använda då skärpedjupet är minimalt och skärpan ligger mitt i objektivet. Det blev ett antal försök, och ett antal gick i papperskorgen, men det fanns några guldkorn också. Kan inte riktigt välja, så här kommer alla och lite olika redigeringar!

1.

_DSC8559_Tarja_2048px.jpg

2.

_DSC8585_dessert_2048px.jpg

3.

_DSC8614Tarja_2048px.jpg

4. Samma som nr 3, men med ett film noir-filter.

_DSC8614_Taja_Silver-efex_2048px.jpg

5.

_DSC8622_Tarja_2048px.jpg

Vilken Tarja gillar du mest?! :) 

Även jag framhåller trean som vinnare i denna serien. Fint jobbat av er båda:thumbsup:

Jag har också gått och funderat lite över en lensbaby något år eller så. Nu hade det fallit i glömska men du väckte intresset igen :)

Den jag funderade på var en sån här..... Tänkte ha den både till porträtt och till vissa landskapsmotiv.

https://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=19366

47 minuter sedan, Rolf sade:

Trean gillas mest. Det är verkligen speciell karaktär på den gluggen. :thumbsup:

Tack Rolf! Ja, den är mycket speciell! Om man tiltar den så blir det ännu svårare, och näst intill omöjligt att få skärpa! 

39 minuter sedan, Cope sade:

Även jag framhåller trean som vinnare i denna serien. Fint jobbat av er båda:thumbsup:

Jag har också gått och funderat lite över en lensbaby något år eller så. Nu hade det fallit i glömska men du väckte intresset igen :)

Den jag funderade på var en sån här..... Tänkte ha den både till porträtt och till vissa landskapsmotiv.

https://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=19366

Tack Conny! Den du länkar till är den jag har. Min dröm är en Twist 60 med bubbelbokeh liknande Petzval. Den är grym till porträtt :) 

Tyvärr var det inget i bakgrunden här som fick fram den fina bokehn med bubblor, för det går även med denna, men Twisten är mycket vassare.

18 timmar sedan, Mona sade:

Tack Rolf! Ja, den är mycket speciell! Om man tiltar den så blir det ännu svårare, och näst intill omöjligt att få skärpa! 

Tack Conny! Den du länkar till är den jag har. Min dröm är en Twist 60 med bubbelbokeh liknande Petzval. Den är grym till porträtt :) 

Okej, jag är för dåligt påläst vad det är för skillnad mellan sweet, edge och twist. För egen del gick jag på 35:an då den kunde används lite till natur/landskapsmotiv också :)

Vet inte om jag är superförtjust i hur det objektivet beter sig, blir nästan lite åksjuk av oskärpan. Kanske att det blir bättre om man får se lite bokehbollar istället.

Hur som så är modellen som vanligt vacker och du har utfört ett fint fotografiskt arbete och det är väl det viktigaste. :thumbsup:

de här bilderna var superfina. ingen aning vad en linsbebis är, och jag avskyr ju porträttfoto. men det här är jättefint. ansikten är så fulla av uttryck och känslor att jag tycker det blir för mycket på foto. det handlar liksom mer om personen än om bilden om nån fattar hur jag menar. men här ser jag bara en helt avslappnad människa i naturlig omgivning. 

är Tarja coolare än alla andra på planeten ?

eller är det lensbabyn som gör det ?

😄

Gillar nog tvåan bäst i kontexten av porträttfoto. Tarja ser väldigt avslappnad och uppriktigt lycklig ut, utan något påklistrat leende. Sedan får jag nog hålla med om att jag inte riktigt gillar effekten av denna lensbaby och jag har noterat att det finns andra nymodigheter som jag kommit i kontakt med på senare tid, som framkallar samma reaktion hos mig. Behövs det tydligare signaler om att man börjar (är) gammal (trots att man lever i förnekelse) :ahh::ahh::ahh: !?

22 timmar sedan, Cope sade:

Okej, jag är för dåligt påläst vad det är för skillnad mellan sweet, edge och twist. För egen del gick jag på 35:an då den kunde används lite till natur/landskapsmotiv också :)

Skillnaden är olika bokeh, men Twist har mycket swirl som jag gillar! Skulle nog inte använda någon LB till ordinär landskapsfotografering om det inte ska vara väldigt konstnärlig sådan. Man får tänka mycket utanför boxen, men det tycker jag är kul, och gör du också det så kör :) Finns mycket på youtube om dom olika gluggarna.

15 timmar sedan, sanne sade:

Fine fotos..synes det første er det bedste :)

Tack Sanne :) 

14 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vet inte om jag är superförtjust i hur det objektivet beter sig, blir nästan lite åksjuk av oskärpan. Kanske att det blir bättre om man får se lite bokehbollar istället.

Hur som så är modellen som vanligt vacker och du har utfört ett fint fotografiskt arbete och det är väl det viktigaste. :thumbsup:

Tack Himma! Det viktigaste är det fotografiska, absolout! Och Tarja är bästa modellen :) 

9 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Väldigt fina porträtt. Gillar nr 1 mest

Tack Farsta :) 

8 timmar sedan, öhman sade:

de här bilderna var superfina. ingen aning vad en linsbebis är, och jag avskyr ju porträttfoto. men det här är jättefint. ansikten är så fulla av uttryck och känslor att jag tycker det blir för mycket på foto. det handlar liksom mer om personen än om bilden om nån fattar hur jag menar. men här ser jag bara en helt avslappnad människa i naturlig omgivning. 

😄

Tack Gerard! Vad roligt att du gillar porträtten även om du avskyr porträtt! Ja, Tarja är coolare än andra modeller på planeten :P Bebisen är bara ett verktyg att använda för att föreviga en cool tjej:wub:

7 timmar sedan, Mr.T sade:

Gillar nog tvåan bäst i kontexten av porträttfoto. Tarja ser väldigt avslappnad och uppriktigt lycklig ut, utan något påklistrat leende. Sedan får jag nog hålla med om att jag inte riktigt gillar effekten av denna lensbaby och jag har noterat att det finns andra nymodigheter som jag kommit i kontakt med på senare tid, som framkallar samma reaktion hos mig. Behövs det tydligare signaler om att man börjar (är) gammal (trots att man lever i förnekelse) :ahh::ahh::ahh: !?

Tack Mr T, så fina ord om Tarja, och jag kan bara hålla med! Men kanske ska du lyssna på dina inre signaler så du inte gubbar till dig :D :ph34r::P:y15:

jag blev ju tvungen att guugla då jag som vanligt fattar nada.

men nu begrips det lite bättre i min skalle.

det handlar om att få oskärpa runt motivet, inte bara bakom, som bokeh, eller i ett band över bilden som vid tilt shift.

:D om jag förstått någorlunda rätt asså....

1 timme sedan, Mona sade:

Tack Mr T, så fina ord om Tarja, och jag kan bara hålla med! 

My pleasure 👍 !

1 timme sedan, Mona sade:

Men kanske ska du lyssna på dina inre signaler så du inte gubbar till dig :D :ph34r::P:y15:.

Svärdet är tveeggat.  Faktum är att jag finner det ganska nöjsamt att bli äldre, i kontexten av att jag har aldrig tidigare i livet upplevt ett sådant inre lugn, som jag gör nu.

19 timmar sedan, Mr.T sade:

My pleasure 👍 !

Svärdet är tveeggat.  Faktum är att jag finner det ganska nöjsamt att bli äldre, i kontexten av att jag har aldrig tidigare i livet upplevt ett sådant inre lugn, som jag gör nu.

Förstår precis vad du menar, och ibland känner jag samma sak. Man tar saker mer med ro nu än när man var ung.

Fian bilder på en fin modell!! Tycker effekten är cool :)

Håller nog tvåan som vinnare då du fått ett fint ljus på Tarja!!

Läckra bilder, det blir som sagt en häftig effekt med den gluggen. Tvåan var riktigt fin, men tycker kanske att solljuset blev aningen hårt i ansiktet, så därför blir bild 5 min vinnare även om färgerna känns lite naturligare i bild 3 som kommer på andra plats, men skillnaden är hårfin. Men Tarja känns snäppet mer närvarande i femman, men hon har gjort ett ypperligt jobb som modell i samtliga bilder, och du likaså bakom spakarna!:thumbsup:

On 2020-02-18 at 1:09 PM, öhman sade:

😄

Ha, haaa! Cool e de minsta man kan kalla mig!! Det är lensbabyn som gör det!!! :o

On 2020-02-21 at 8:58 AM, Jens Nilsson sade:

Läckra bilder, det blir som sagt en häftig effekt med den gluggen. Tvåan var riktigt fin, men tycker kanske att solljuset blev aningen hårt i ansiktet, så därför blir bild 5 min vinnare även om färgerna känns lite naturligare i bild 3 som kommer på andra plats, men skillnaden är hårfin. Men Tarja känns snäppet mer närvarande i femman, men hon har gjort ett ypperligt jobb som modell i samtliga bilder, och du likaså bakom spakarna!:thumbsup:

Det här blev verkligen ett sent svar! Men så går det ibland när man missar och har fullt av annat :wacko:

TACK Jens för din fina kommentar och feedback :) 

On 2020-03-25 at 10:02 PM, Mona sade:

Det här blev verkligen ett sent svar! Men så går det ibland när man missar och har fullt av annat :wacko:

TACK Jens för din fina kommentar och feedback :) 

Hehe, jag har långt mellan mina svar också...:D