Jump to content

Recommended Posts

Jag ansökte om spridningstillstånd hos Länsstyrelsen angående bilder jag har tagit uppe på Kullaberg. Det funkar riktigt smidigt. Man packar bara ner materialet till en zip-fil och skickar in för granskning. Efter några dagar returnerar dom materialet tillsammans med sitt utlåtande som även kommer med post efter ytterliggare några dagar.

I mitt fall fick jag sprida det materialet som dom returnerade. Jag hade medgivit att jag tillät redigering av mina bilder och dom hade då klonat bort känsligt innehåll.

Här kan du ansöka om spridningstillstånd: https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/

1 timme sedan, Rolf sade:

När dom är där och klonar, syns det eller gör dom det ordentligt?

Dom gör det ordentligt. Jag var tvungen att lägga originalet intill deras kopia för att se vad dom hade tagit bort :)

Och i mitt fall så var detaljen så liten att kloningen inte alls syns...

6 minuter sedan, Rolf sade:

Det var ju bra att dom gör det ordentligt, tråkigt om det hade synts där dom varit och klonat.

Ja, det hade varit lite surt.

Jag ska dock kolla med dom om jag måste skicka in kommande bilder från samma ställe för att få spridningstillstånd även om jag själv har tagit bort det dom tog bort nu. Jag gissar att dom måste in men jag ska som sagt höra med dom.

Skönt att det funkar smidigt för då uppmuntrar det ju folk att göra rätt. Har också bara hört gott om det av en bekant som flyger en del, och han brukar spara spridningstillståndet i samma mapp som fotona sedan så vet han var han har det. :) Har dock inte hört att de brukar klona men det har han kanske bara inte sagt. Det gör de ju sannolikt (eller så har han tråkigare foton/filmer) än du så att det inte behövs klonas :)

46 minuter sedan, Martin sade:

Skönt att det funkar smidigt för då uppmuntrar det ju folk att göra rätt. Har också bara hört gott om det av en bekant som flyger en del, och han brukar spara spridningstillståndet i samma mapp som fotona sedan så vet han var han har det. :) Har dock inte hört att de brukar klona men det har han kanske bara inte sagt. Det gör de ju sannolikt (eller så har han tråkigare foton/filmer) än du så att det inte behövs klonas :)

Även jag sparar tillståndet ihop med bilderna. Och jag sparar även papperskopia som kom i brevlådan. 

I mitt fall plockade dom bort en radar från militären men lät den civila stå kvar. Och så poängterade dom att det var det returnerade materialet jag fick sprida. Och originalfilerna skulle jag helst radera. 

Jag testade också på en bild jag tagit på centrum här hemma. Fick svar efter två dagar på mail att bilden var ok, och sedan någon dag senare på posten!

Riktigt smidigt och som Martin säger, det uppmuntrar ju till att göra rätt för sig :)

10 timmar sedan, Mathias sade:

Jag testade också på en bild jag tagit på centrum här hemma. Fick svar efter två dagar på mail att bilden var ok, och sedan någon dag senare på posten!

Riktigt smidigt och som Martin säger, det uppmuntrar ju till att göra rätt för sig :)

Ja, det är bra att det både är lätt och smidigt :)