Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

D6 är här....

Recommended Posts

Jag trodde den skulle bli mkt dyrare....

Dess autofokussystem låter onekligen intressant, känns riktigt avancerat och för den delen riktigt bra också :)

Men som sagt. Jag trodde att den minst skulle ligga på strax över 90 loppor eller där omkring iaf.

Man skulle kanske köpa en och ha som 2:a hus ifall batteriet börjar tryta i nuvarande hus ;)

https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nikon-d6-ger-fler-keepers.htm

Trodde faktiskt den skulle få en ny sensor, men det fick den inte. Ångrar inte jag gick på en D850 i stället.

3 timmar sedan, Rolf sade:

Trodde faktiskt den skulle få en ny sensor, men det fick den inte. Ångrar inte jag gick på en D850 i stället.

Nä, det var nog rätt beslut. Och det visar väl också ganska tydligt att spegelreflex är på väg bort från marknaden. 

Kan detta vara den sista modellen i sitt segment? Det känns nästan så med tanke på att det är ca 4 år mellan lanseringar a. 

Jag tror du har rätt i ditt resonemang, tyvärr. Kanske är jag gammalmodig men jag vill ha en spegelreflex.

Såg detta på Google och började läsa, slutade med att jag funderade på hur mycket jag skulle få för mig bil och så resten på en avbetalning. :)

Men nu är jag tillbaka i verkligheten, vad ska jag med en sådan kamera till, har inte ens råd att köpa ett ordentligt objektiv till den.

10 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Såg detta på Google och började läsa, slutade med att jag funderade på hur mycket jag skulle få för mig bil och så resten på en avbetalning. :)

Men nu är jag tillbaka i verkligheten, vad ska jag med en sådan kamera till, har inte ens råd att köpa ett ordentligt objektiv till den.

Mycket liv för lite ull, sa kärringen som klippte grisen.

Inre värd sina pengar ö h t, utifrån vad jag har läst. Bättre i så fall att köpa en D5:a eller D850.  Den senare går att få för ~ 20 000 :- i jäförelse med D6 för ~ 80 - 90 000:-.

2 timmar sedan, Rolf sade:

Jag tror du har rätt i ditt resonemang, tyvärr. Kanske är jag gammalmodig men jag vill ha en spegelreflex.

Jag kan nog tänka mig spegellöst från Nikon framöver. Det tråkiga är att vill man löpa linan fullt ut så måste man byta gluggar också och det vet jag inte om jag vill. 

Men till slut så måste man nog ta tjuren vid hornen. Jag hoppas dock att det ligger några år in i framtiden. 

För min del är det inte aktuellt vare sig nu eller om några år att byta alla gluggar, på tok för mycket pengar det handlar om.

15 minuter sedan, Rolf sade:

För min del är det inte aktuellt vare sig nu eller om några år att byta alla gluggar, på tok för mycket pengar det handlar om.

Ja, det är det verkligen. Mår dåligt bara jag tänker på det🙂

En väg att gå är att göra det medans priserna är bra på f-fattande gluggar. Men som sagt... Det får vara som det är nu. Men går eurojackpot in så blir det genast lite behagligare att byta system🙂

2 timmar sedan, Mr.T sade:

Mycket liv för lite ull, sa kärringen som klippte grisen.

Inre värd sina pengar ö h t, utifrån vad jag har läst. Bättre i så fall att köpa en D5:a eller D850.  Den senare går att få för ~ 20 000 :- i jäförelse med D6 för ~ 80 - 90 000:-.

Ja eller hur 

31 minuter sedan, Rolf sade:

Adapter !?

3 minutes ago, Mr.T said:

Adapter !?

FTZ adaptern är iofs. bra, alla funktioner och inte slöare AF men som redan sagts är spegellöst inget för mig.

13 minuter sedan, Rolf sade:

FTZ adaptern är iofs. bra, alla funktioner och inte slöare AF men som redan sagts är spegellöst inget för mig.

Har full föståelse för ditt resonemang.  Själv ser jag fördelen med vikt och storlek på ett spegellöst hus som ett argument för att köpa ett, sammantaget med det faktum att man ser hur exponeringen blir i sökaren i samband med exponeringsögonblicket, s a s.

Men om det skulle bli aktuellt med att komplettera, blir det  nog ett D850 hus i mitt fall och då tidigast strax innan England bryter helt med EU, till årsskiftet. 

Då har priset sannolikt sjunkt ytterligare tills dess och kameran blir ju inte sämre för det :dance1:.

Jag vill ha ett rejält hus med bra grepp och tyngd för att balansera mitt långa tele. Kan inte tänka mig den på ett litet pyttehus ala Z6/7 skulle bli en ergonomisk katastrof.

21 minuter sedan, Rolf sade:

Jag vill ha ett rejält hus med bra grepp och tyngd för att balansera mitt långa tele. Kan inte tänka mig den på ett litet pyttehus ala Z6/7 skulle bli en ergonomisk katastrof.

Håller med till 100%

Stora händer kräver stora hus, typ :D

6 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Håller med till 100%

Stora händer kräver stora hus, typ :D

300 f/2,8 väger nästan tre kilo, med konverter på blir det 600mm. Handhålla det stadigt så måste det vara balans i prylarna annars går det inte.

1 minut sedan, Rolf sade:

300 f/2,8 väger nästan tre kilo, med konverter på blir det 600mm. Handhålla det stadigt så måste det vara balans i prylarna annars går det inte.

Gimbal !?

15 minutes ago, Mr.T said:

Gimbal !?

Funkar inte alltid, ibland måste man handhålla.

29 minuter sedan, Rolf sade:

Funkar inte alltid, ibland måste man handhålla.

Jag förstår. Jaja, det är ju ett icke - problem för mig.