Jump to content
Sign in to follow this  
Rolf

Nikon D850

Recommended Posts

Skaffade en Nikon D850 och här är de första testskotten. Bilderna lämnar kanske en del övrigt att önska, men kolla skärpan på ögonen om det går fram i detta relativt lilla format bilderna är i.

Som sagt, första testskotten med min nya kamera. Klicka upp!

1.
000_0125.jpg

2.
000_0130.jpg

3.
000_0170.jpg

4.
000_0303.jpg

5.
000_0317.jpg

6.
000_0320.jpg

7.
000_0328.jpg

Grattis till ett bra köp :wub:

Du levererar kalasfina bilder även med detta hus. Inget snack om den saken :)

Tack för det Cope. Ja, jag är ganska övertygad om att D850 och jag kommer bli mycket goda vänner!

Så lykkes det dig at få købt et nyt kamera..skal da love for at det tegner skarpt..super flot ser det ud..men det skulle jo også gerne være sådanne når man betaler prisen kan man sige..fine fugle portrætter..:) Tillykke med det nye kamera eller grattis som I kalder det på Svensk..vi siger jo tillykke 

31 minutes ago, sanne said:

Så lykkes det dig at få købt et nyt kamera..skal da love for at det tegner skarpt..super flot ser det ud..men det skulle jo også gerne være sådanne når man betaler prisen kan man sige..fine fugle portrætter..:) Tillykke med det nye kamera eller grattis som I kalder det på Svensk..vi siger jo tillykke 

Tack Sanne, det blev en D850 i stället för en kommande D6'a så jag sparade en slant där.

30 minutes ago, sanne said:

Skulle du zoome meget ind ?

Nej jag var ganska nära, ca. 5 meter.

4 timmar sedan, Rolf sade:

Tack för det Cope. Ja, jag är ganska övertygad om att D850 och jag kommer bli mycket goda vänner!

Kan man bli annat med en pryl som heter Nikon? :)

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Det här ser lovande ut. Superskarpt. :thumbsup:

Tack Himma! :)

17 minutes ago, Cope said:

Kan man bli annat med en pryl som heter Nikon? :)

Nä det har du så rätt i! 

Visst blev det skillnad Rolf! :) Fyran ser ut som om den är halvvägs inne i rummet hos mej. :)

Grattis till beslutet på en D850, fast D6 hade nog också levererat. :)

Tack Todde. Klart kommande D6 levererar men denna gång ändrade jag mig och gick på fler mpx i stället.

16 minuter sedan, Rolf sade:

Tack Todde. Klart kommande D6 levererar men denna gång ändrade jag mig och gick på fler mpx i stället.

Så D6 har färre mpx då. Som fågelfotograf så borde det ju vara bättre med mer detaljer / mpx. men D6 är väl kanske snabbare på fokusen ... (gissar bara nu).

Vad jag vet kommer D6 ha 20mpx samma som D5. 

Klart den kommer ha lite snabbare AF och vara lite bättre på det mesta det är ju varje uppgradering. Men jag ångrar inte jag gick på megapixlarna i stället.

3 minuter sedan, Rolf sade:

Vad jag vet kommer D6 ha 24mpx samma som D5. 

Klart den kommer ha lite snabbare AF och vara lite bättre på det mesta det är ju varje uppgradering. Men jag ångrar inte jag gick på megapixlarna i stället.

Känns tryggt att ha en 24 då :) är det bra nog på en D6 så är det bra nog för mig.

Nej det är för sent nu! :)

Jag skrev fel, det skall vara 20mpx.

Ja nu är det det försent för D6, men det gör inget.

makalöst skarpt. nästan som en Canon.....:P 

skämt åsido....läskig skärpa där Rolf ! :)

man kan ju räkna inte bara hur många fjädrar talgoxen har på huvudet, utan t o m stråna på varje enskild fjäder.....löjligt skarpt. 

grattis mannen !! den där kommer du ha mycket kul med !

12 hours ago, öhman said:

makalöst skarpt. nästan som en Canon.....:P 

skämt åsido....läskig skärpa där Rolf ! :)

man kan ju räkna inte bara hur många fjädrar talgoxen har på huvudet, utan t o m stråna på varje enskild fjäder.....löjligt skarpt. 

grattis mannen !! den där kommer du ha mycket kul med !

Tack Gerard. Jag kommer nog som du säger ha mycket kul med den. :)

11 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Grattis! Kul med nya prylar och det är ju knappast en chanstagning. Hyllad modell

Tack. Ja alltid kul med prylar och nej det är väl inte direkt en högoddsare! :)

Det där ser väldigt bra ut, är det dags för den gamla att pensioneras eller blir det dubbelt ett tag?

Själv vet jag knappt var jag har kameran, hinner inte alls med. Vi får se om jag kan komma loss en timme eller två till helgen, skulle behöva komma ut lite med makapären :)

Den gamla pensioneras inte, dock får den en lugnare tillvaro nu, jag skall behålla den som andrakamera. Jag vet heller inte hur D850 presterar på högre iso så där kanske D4'an får fortsätta göra tjänst, vi får se jag skall väl få testat D850 på höga iso också någon gång.

4 timmar sedan, Rolf sade:

Den gamla pensioneras inte, dock får den en lugnare tillvaro nu, jag skall behålla den som andrakamera. Jag vet heller inte hur D850 presterar på högre iso så där kanske D4'an får fortsätta göra tjänst, vi får se jag skall väl få testat D850 på höga iso också någon gång.

Finns en del intressant att läsa om D850 prestanda här (om du inte redan gjort det, fast det är på engelska). Sedan tycker jag denna artikeln (också på engelska) är intressant vad det gäller högupplösta kameror. Jag själv har lekt med tanken att (så småningom) ev. komplettera med en D850, men efter att jag läst ovan nämnda artikel tänkte jag (igen). Nu är det inte fattat något definitivt beslut ännu, (andra prioriteringar), men det är ändå intressant (kan jag tycka).

Finns mycket intressant att läsa och se på tuben om D850. Tack för länkarna även om jag redan läst dom.

1 timme sedan, Rolf sade:

Finns mycket intressant att läsa och se på tuben om D850. Tack för länkarna även om jag redan läst dom.

Absolut finns det mycket intressant att ta del av på nätet, vad det avses nämnda kamera och jag är inte förvånad över att du redan läst det jag länkat, men det är ju (som bekant), tanken som räknas 😉