Jump to content
Mathias

Några från dagen

Recommended Posts

Äntligen lite fint väder och lagom med vind!! Då får man givetvis ut och rasta drönaren, denna gång bättre koll på den, så den inte hamnade i några träd :P

Först två bilder från pappersbruket här i Lessebo och sedan några trädbilder på behörigt avstånd!!

1. 

DJI_0111.thumb.jpg.2eef1c9e310785103f433899146a9cfd.jpg

2.

DJI_0099.thumb.jpg.b78f335229f2b307ec2a0118819a2c1d.jpg

3.

DJI_0122.thumb.jpg.4cde0510ee2f1945476da28af3cca701.jpg

4.

DJI_0125.thumb.jpg.8180d80a14c038bd663b2803df20f09f.jpg

5.

DJI_0137.thumb.jpg.770edfcc7b91d365b9bbfaf7681ea2ed.jpg

Trädbilderna är helt enkelt skithäftiga, även industribilderna gillas men träden WOW!

1 timme sedan, Rolf sade:

Trädbilderna är helt enkelt skithäftiga, även industribilderna gillas men träden WOW!

Tack Rolf :)

Ja trädbilderna blev jag nöjd med, det är ju ett annorlunda perspektiv!

WOW så häftiga trädbilder, särskilt nr 3:wub: Kul att se pappersbruket från ovan också! Drönarbilder öppnar definitivt en ny värld :) 

En liten fråga dyker dock upp i mitt huvud. Är det tillåtet att fota industribyggnader utan tillstånd? Jag stod en gång och skulle fota över oljehamnen, men det gick inte många minuter förrän en vakt kom och körde bort oss. Vi var inte ens inne på området.

17 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Riktigt häftiga trädbilder. Hur mkt vidvinkel har drönarens kamera?

Tack!! Enligt spec. ska det vara 24mm.

16 timmar sedan, sanne sade:

Rigtig dekorativt med træ toppene i skoven..ser flot ud...også kunne det være sjovt at se Cope sidde oppe i toppen af det store træ :D

Tack Sanne!! Ja det hade varit en syn att se Cope där :D

14 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja jäklar, trädbilderna var ju helt fantastiska, läckert med all färger!:thumbsup:

Tackar Jens!!

8 minuter sedan, Mona sade:

WOW så häftiga trädbilder, särskilt nr 3:wub: Kul att se pappersbruket från ovan också! Drönarbilder öppnar definitivt en ny värld :) 

En liten fråga dyker dock upp i mitt huvud. Är det tillåtet att fota industribyggnader utan tillstånd? Jag stod en gång och skulle fota över oljehamnen, men det gick inte många minuter förrän en vakt kom och körde bort oss. Vi var inte ens inne på området.

Tack för de orden Mona :)

Har dålig koll vad det gäller industrier...dock ska man söka spridningstillstånd hos lantmäteriet på foto och filmer tagna med drönare om horisonten finns med i bilden.

Går att läsa mer här.

Wow wow wow, så coolt!

Tog du någon rakt uppifrån på bruket? Skulle gärna se det om du har det.

Älskar #raktuppifrånbilderpåträd

On 2020-01-20 at 11:37 AM, Mathias sade:

Tack!! Enligt spec. ska det vara 24mm.

Tack Sanne!! Ja det hade varit en syn att se Cope där :D

Tackar Jens!!

Tack för de orden Mona :)

Har dålig koll vad det gäller industrier...dock ska man söka spridningstillstånd hos lantmäteriet på foto och filmer tagna med drönare om horisonten finns med i bilden.

Går att läsa mer här.

Ja just det ja! Spridningstillståndet också... så mycket att tänka på med drönare.. Behöver man tillstånd för t ex nr 1? Så jobbigt att behöva skicka in bilder för godkännande :( 

On 2020-01-20 at 1:00 PM, Cope sade:

Hur bra som helst Mathias👌👌

Tackar tackar Cope :)

On 2020-01-21 at 5:18 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fantastiska bilder och särskilt de på träden. :star:

Behövde du laga något på drönaren efter trädincidenten eller räckte det att den fick torka och laddas?

On 2020-01-21 at 5:40 PM, ToddeSwe sade:

Wow wow wow, så coolt!

Tog du någon rakt uppifrån på bruket? Skulle gärna se det om du har det.

Älskar #raktuppifrånbilderpåträd

Tack Todde :)

Nej det blev nog ingen bild rakt uppifrån på bruket, får ha detta i åtanke!!

20 timmar sedan, Mona sade:

Ja just det ja! Spridningstillståndet också... så mycket att tänka på med drönare.. Behöver man tillstånd för t ex nr 1? Så jobbigt att behöva skicka in bilder för godkännande :( 

Ja för bild ett skulle man nog ansöka...men missadfe det ;) Ska tydligen gå ganska smidigt att skicka in och man får svar snabbt, kanske snart dags att testa :)

On 2020-01-21 at 5:18 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fantastiska bilder och särskilt de på träden. :star:

Behövde du laga något på drönaren efter trädincidenten eller räckte det att den fick torka och laddas?

Missade att svara här... Först tack :)

Nej den verkar klarat sig undan med blotta förskräckelsen, har bara torkat, putsat av den och sedan flög den igen :thumbsup:

Just nu, Mathias sade:

Missade att svara här... Först tack :)

Nej den verkar klarat sig undan med blotta förskräckelsen, har bara torkat, putsat av den och sedan flög den igen :thumbsup:

Gött att både se och höra :thumbsup:

Vet inte om jag har fått kabelbrott eller om det är nåt annat skit som strular då jag tappar kontakten med mobilen och då blir helt blind. Var ca 500 meter ut över Öresund när blindheten slog till häromdagen. Kom iaf hem välbehållen utan att använda hemknappen, men där tog iaf flygandet slut och nu är det dags att felsöka en dag lust och ork finns :)

21 timmar sedan, Mona sade:

De flesta jag känner tycker det är smidigt med inskickandet och att man relativt snabbt får tillbaka ett godkännande. Vet inte exakt procedur men sköts digitalt som jag förstått det. Det bökiga som jag tycker är ju reglerna runt när det behövs eller inte. Skulle inte ha några problem med ett spridningstillstånd om det bara handlade om att ladda upp foton via en länk och sedan få ett svar tillbaka. 

On 2020-01-20 at 11:20 AM, Mona sade:

Om man bortser från spridningstillståndet så är det samma regler som gäller för drönare som vanlig kamera, dvs det är inga problem att fotografera industrier eller hamnar. Sålänge det inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud.

Delar av Göteborgs hamn är det (skyddsobjekt och vissa delar har även avbildningsförbud). Det är relativt vanligt att delar av större hamnar är skyddsobjekt, avbildningsförbud vet jag inte riktigt hur vanligt det är, men generellt sätt är de flesta skyddsobjekt inte belagda med avbildningsförbud.

15.500 kr kostade det en drönarfotograf att fotografera delar av Göteborgs hamn som hade avbildningsförbud. Han hade dessutom inte sökts spridningstillstånd innan han lade ut det på Facebook (hade han sökt så hade han inte fått). Drönare beslagtogs och förverkades också.

https://kameratrollet.se/2019/09/30/dronarfotograferade-goteborgs-hamn-doms/

2 minuter sedan, Cope sade:

Gött att både se och höra :thumbsup:

Vet inte om jag har fått kabelbrott eller om det är nåt annat skit som strular då jag tappar kontakten med mobilen och då blir helt blind. Var ca 500 meter ut över Öresund när blindheten slog till häromdagen. Kom iaf hem välbehållen utan att använda hemknappen, men där tog iaf flygandet slut och nu är det dags att felsöka en dag lust och ork finns :)

Ajdå, det låter inte som ett kul problem...:( Skönt att du fick hem den utan problem! Hoppas du får ordning på det i alla fall, kan ju vara läge att testa med en ny kabel till att börja med!

8 minuter sedan, Martin sade:

De flesta jag känner tycker det är smidigt med inskickandet och att man relativt snabbt får tillbaka ett godkännande. Vet inte exakt procedur men sköts digitalt som jag förstått det. Det bökiga som jag tycker är ju reglerna runt när det behövs eller inte. Skulle inte ha några problem med ett spridningstillstånd om det bara handlade om att ladda upp foton via en länk och sedan få ett svar tillbaka. 

3 minuter sedan, Martin sade:

Om man bortser från spridningstillståndet så är det samma regler som gäller för drönare som vanlig kamera, dvs det är inga problem att fotografera industrier eller hamnar. Sålänge det inte är skyddsobjekt med avbildningsförbud.

Delar av Göteborgs hamn är det (skyddsobjekt och vissa delar har även avbildningsförbud). Det är relativt vanligt att delar av större hamnar är skyddsobjekt, avbildningsförbud vet jag inte riktigt hur vanligt det är, men generellt sätt är de flesta skyddsobjekt inte belagda med avbildningsförbud.

15.500 kr kostade det en drönarfotograf att fotografera delar av Göteborgs hamn som hade avbildningsförbud. Han hade dessutom inte sökts spridningstillstånd innan han lade ut det på Facebook (hade han sökt så hade han inte fått). Drönare beslagtogs och förverkades också.

https://kameratrollet.se/2019/09/30/dronarfotograferade-goteborgs-hamn-doms/

Tack för informationen! Känns som man ska göra det till en vana att skicka in sina bilder, så blir det ju svart på vitt om bilden är ok att publicera! :)

2 timmar sedan, Mathias sade:

Ajdå, det låter inte som ett kul problem...:( Skönt att du fick hem den utan problem! Hoppas du får ordning på det i alla fall, kan ju vara läge att testa med en ny kabel till att börja med!

Ja, jag börjar med en ny kabel innan jag fördjupar mig mer i eländet. Hoppas verkligen bara att det är kabeln som strular, det hade varit ett alldeles lagom litet fel att lösa :)