Jump to content

Sista gången kanske ... :(

Recommended Posts

10 minuter sedan, Mathias sade:

Precis, du har kört i M, men prova några bilder i A så får vi se hur det blir! :)

Absolut gör jag det! Tror det är något fel på kameran. :( Kanske inte skulle ha försökt tvätta bort partiklar med alkoholen på mattskivan...

52 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Absolut gör jag det! Tror det är något fel på kameran. :( Kanske inte skulle ha försökt tvätta bort partiklar med alkoholen på mattskivan...

Har du tvättat mattskivan? Då har du förstört den. Den består av mikroskopiska små hår, och den ska man ALDRIG pilla på. 

8 minuter sedan, Mona sade:

Har du tvättat mattskivan? Då har du förstört den. Den består av mikroskopiska små hår, och den ska man ALDRIG pilla på. 

Visste det! :( För jag har lyckats ta bilder tidigare med dom inställningarna.

Då får man antingen köpa en ny eller laga den. Tack för infon.

Just nu, ToddeSwe sade:

Visste det! :( För jag har lyckats ta bilder tidigare med dom inställningarna.

Då får man antingen köpa en ny eller laga den. Tack för infon.

Laga mattskivan går inte om du pillar på ytan. 

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Nej men byta den kanske ...

Ja, det måste gå! Jag bytte mattskiva på min gamla 5D II. Lite pilligt, men det var inte svårt. Vill minnas att det följde med en liten pincett till den, men hur det gör det till din vet jag inte.

4 minuter sedan, Mona sade:

Ja, det måste gå! Jag bytte mattskiva på min gamla 5D II. Lite pilligt, men det var inte svårt. Vill minnas att det följde med en liten pincett till den, men hur det gör det till din vet jag inte.

Skickar in den till http://www.analogakameror.se/

Isf, mejlade dom nyss och frågade. Om mattskivan är i glas går det att rengöra med alkohol men är den i plast så är den förstörd.

Saken är att jag inte mins nu om det var den andra kameran jag försökte få bort dammet från mattskivan eller denna. :)

6 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Skickar in den till http://www.analogakameror.se/

Isf, mejlade dom nyss och frågade. Om mattskivan är i glas går det att rengöra med alkohol men är den i plast så är den förstörd.

Saken är att jag inte mins nu om det var den andra kameran jag försökte få bort dammet från mattskivan eller denna. :)

Det är ju skit att du ska ha så dåligt minne:D

Vem har inte det... ;) 

14 timmar sedan, Mona sade:

Fick svar idag och han tror inte på att det är mattskivan för dels så ska det till aceton eller dyl för att skada den och då blir den grumlig.

Han skriver så här:

Det låter konstigt. Om du fokuserar oändligt på objektivet, och tittar på något rätt långt bort och det är skarpt i sökaren kan det inte vara det. Mattskivorna brukar bli upplösta och slemmiga av för starkt lösningsmedel, men det ska till aceton för sånt. Nej, något annat tror jag att det är. 

Och den är skarp när jag gör detta så.

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Klart att det kanske skulle gå att göra bättre, särskilt gruppbilden, men jag håller nästan med gerard, jag gillar den första som den är, den känns ju som om den vore tagen på 1800-talet...!:thumbsup:

Jo jag fick tipset att byta film och köra färdigt den jag har i för han trodde inte det var mattskivan då alla är ur fokus och ingen fokus någonstans.

Ja gubben är väl så där ok men blir nog bättre med lite skärpa tror jag.