Jump to content

Sista gången kanske ... :(

Recommended Posts

Äntligen skulle jag då få se mina tagna bilder med mina gamla analoga kameror.

Men den ena kameran öppnade jag när jag trodde jag hade rullat tillbaka filmen så där gick alla dom bilder åt helvete.

Nästa rulle ha som ni kan se noll skärpa och massor av brus och damm i bilderna. Så det blir ett sista försök sen struntar jag i dessa kameror tror jag.

1. Denna hoppas jag att jag kan ta om för han har ett ansikte som man inte glömmer i första taget.

DSC02709-Redigera.thumb.jpg.fa0ea87a35361adf788edb83233c4e1f.jpg

2. gruppbild på grännamötet

DSC02723-Redigera.thumb.jpg.148b75e166ccdb404aa3bb9955cfb65a.jpg

4 minuter sedan, Rolf sade:

Jaa du... Att säga att dom är skarpa vore att ljuga men jag gillar första bilden, hoppas du kan ta om den och honom i skärpa.

Ja alla har oavsett ljus samma oskärpa och det har jag inte lyckats med tidigare. Undra vad som hänt egentligen. :(

Ska prova den sista rullen också och blir dom likadan så är den nog kass... har ju bytt märke från Ilford till Kodak 400TX bägge med samma ISO.

Dom andra var ju gryniga men i fokus för det mesta.

24 minuter sedan, Cope sade:

Hoppas du får ordning på vad det nu är som har felat och att du möjligtvis någon gång kanske ta liknande bilder.

Jag också, en fråga till dej eller någon som vet.

Vad klarar man att handhålla på en sådan här gammal kamera i slutartider? Hade ett 28mm mini-wide objektiv på när det fotades.

Nu har jag skruvat på det jag hade först ett 50 mm. Så jag borde väl kunna hålla 1/50 i slutartider.... eller?

Det märkliga är att även med telezoomen på så blev dom lika suddiga. Finns ju ingen skärpa någonstans i fotona...

Tror inte jag löser detta!

1 minut sedan, Rolf sade:

Du svarar själv på din fråga, du klarar 1/50 med ett 50 mm och 1/30 med ett 28 mm i grova drag, är du stadig på handen klarar du kanske lite längre tider.

Jag kom på att jag har försökt rengöra spegeln och den där matta delen med prismat med den där alko-blandningen jag fick tips om här som jag har till mina objektiv o så.

Det kan väl inte ha skadat eller? Spegeln ser ok ut ju.

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ja alla har oavsett ljus samma oskärpa och det har jag inte lyckats med tidigare. Undra vad som hänt egentligen. :(

Ska prova den sista rullen också och blir dom likadan så är den nog kass... har ju bytt märke från Ilford till Kodak 400TX bägge med samma ISO.

Dom andra var ju gryniga men i fokus för det mesta.

Jag som framkallat och skannat dina bilder kan konstatera att de flesta av dom var underexponerade. Då är det mycket svårt att plocka fram information som inte finns där, samma som med digital teknik. Sedan är det ju skärpan, inte lätt att fokusera manuellt men gör som Rolf föreslår, stativ och försök sätta fokus. Gör detta någonstans när du har tillgång till bra med ljus då det hjälper! Vad det gäller filmen så har den ju inget med fokus att göra, där är det du eller kameran som påverka :)

25 minuter sedan, Mathias sade:

Jag som framkallat och skannat dina bilder kan konstatera att de flesta av dom var underexponerade. Då är det mycket svårt att plocka fram information som inte finns där, samma som med digital teknik. Sedan är det ju skärpan, inte lätt att fokusera manuellt men gör som Rolf föreslår, stativ och försök sätta fokus. Gör detta någonstans när du har tillgång till bra med ljus då det hjälper! Vad det gäller filmen så har den ju inget med fokus att göra, där är det du eller kameran som påverka :)

Jag är mest orolig för att kameran är kass. Jag har inte lyckats få en enda bild i fokus trots dagsljus. Därför blir jag lite uppgiven för jag tror inte det beror på mig utan kameran / filmen eller något tekniskt. 
Kan det bli så här suddigt för att bilderna är underexponerade? Om jag underexponerar med digitalkameran så ser man ju iaf om bilden är i fokus. 

Har tryckt i sista rullen nu och ska ta så mycket jag orkar för att se om det blir bättre. 

Vet inte riktigt hur jag ska undvika underexponering på en analog kamera. 

Om jag får värdet 500 i slutartid så ställer jag ju in den på 500. Kanske den mäter fel?!

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag är mest orolig för att kameran är kass. Jag har inte lyckats få en enda bild i fokus trots dagsljus. Därför blir jag lite uppgiven för jag tror inte det beror på mig utan kameran / filmen eller något tekniskt. 
Kan det bli så här suddigt för att bilderna är underexponerade? Om jag underexponerar med digitalkameran så ser man ju iaf om bilden är i fokus. 

Har tryckt i sista rullen nu och ska ta så mycket jag orkar för att se om det blir bättre. 

Vet inte riktigt hur jag ska undvika underexponering på en analog kamera. 

Om jag får värdet 500 i slutartid så ställer jag ju in den på 500. Kanske den mäter fel?!

Nej det suddiga har inte med underexponering att göra, det är bara att bilderna blir mörka, korniga mm. 

Får du 1/500 med mätaren så testa att fota på 1/250 (+1stop överexponering) istället.

Underexponering: För kort slutartid och/eller för liten bländare

Överexponering: För lång slutartid och/eller för stor bländare

14 minuter sedan, Mathias sade:

Nej det suddiga har inte med underexponering att göra, det är bara att bilderna blir mörka, korniga mm. 

Får du 1/500 med mätaren så testa att fota på 1/250 (+1stop överexponering) istället.

Underexponering: För kort slutartid och/eller för liten bländare

Överexponering: För lång slutartid och/eller för stor bländare

Precis min tanke, och alla bilderna har samma suddiga utseende. Du menar ratten på bilden? 2 istället för x1?!

Du får inte tro att jag anklagar dej för att ha gjort fel, den första jag alltid anklagar när något går fel så är det mig själv. :)

Klippbordsbild.thumb.jpg.0f92b6c4307b63cdeedacc73d462fa6a.jpg

49 minuter sedan, gerard ohman sade:

skäggfarbror är skitbra som den är. gör inget att den är lite suddig. kanske t o m är bättre så. din bästa bild, tycker jag som gillar det oväntade och annorlunda.

🙂🙂🙂

Tack, tänk då om den hade blivit som jag ville. Skarp och i fokus. :)

Jag är rädd för att denna bilden inte går att ta om för han har slutat svara när jag ringer, det är en kund på mitt jobb.

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Precis min tanke, och alla bilderna har samma suddiga utseende. Du menar ratten på bilden? 2 istället för x1?!

Du får inte tro att jag anklagar dej för att ha gjort fel, den första jag alltid anklagar när något går fel så är det mig själv. :)

Klippbordsbild.thumb.jpg.0f92b6c4307b63cdeedacc73d462fa6a.jpg

Hur ställer du kameran när du fotar? Står den i AUTO och sedan väljer du bländare på objektivet?

20 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Nej jag har den på 1x och sedan väljer jag exponeringstiden manuellt.

Då tror jag det kan bli lite tokigt!! 

Ställ den på 1x, AUTO och sedan väljer du bländare på objektivet.

Den slutartid du ser i sökaren är den kameran automatiskt kommer att använda, du får då anpassa bländaren på objektivet för att få en rimlig slutartid.

Tycker du slutartider är för lång, gör bländaren större tex ändra från f11 till f5.6.

Tycker du slutartider är för kort, gör bländaren mindre tex ändra från f5.6 till f11.

Kameran skall altså stå i AUTO hela tiden!!

1 minut sedan, Mathias sade:

Då tror jag det kan bli lite tokigt!! 

Ställ den på 1x, AUTO och sedan väljer du bländare på objektivet.

Den slutartid du ser i sökaren är den kameran automatiskt kommer att använda, du får då anpassa bländaren på objektivet för att få en rimlig slutartid.

Kameran skall altså stå i AUTO hela tiden!!

Men de andra rullarna jag tog så hade jag 1x och valde värdet som kameran gav mig manuellt på samma vred som auto.

Men jag testar som du säger några bilder också så får vi se.

Med andra ord har jag kört i M läge nu men ska gå över till A läge?!