Jump to content
Ulf Ekström a.k.a Himma

Vad göms i min ormhassel?

Recommended Posts

Ställde mig på verandan och kollade av livet i ormhasseln. Så här såg det ut.

#1 Talgoxe

Talgoxe.thumb.jpg.81e0229f49a5bdbe2034c6d8b1b5856e.jpg

#2 Svartmes

Svartmes.thumb.jpg.9c4858aac4eabf9b7d11a8bb31ed6c06.jpg

#3 Nötväcka

507357345_Ntvcka.thumb.jpg.9bbec67bbd62e35033ef047064657323.jpg

#4 Domherre

Domherre.thumb.jpg.c653dfbeeac3d83fa4f78c3ce181a7e7.jpg

#5 Domherre en av varje kön.

546388483_Dommherrehanehona.thumb.jpg.9a1e7ab224ebf17a2d4fa32699739b80.jpg

#6 Blåmes

1385170824_Blmes2.thumb.jpg.9d62ccc948a254367b4b8cbb1ffb21a5.jpg

#7 Blåmes som fick hålla sig på marken under busken.

1591295263_Blmes1.thumb.jpg.ba2a026323848576bd273f9b7f03591e.jpg

#8 I ett träd i närheten satt bergfinken.

Bergfink.thumb.jpg.3db8d126f8a5905760e9ac1e8159bc11.jpg

#9 I en tall på mossen ett par hundra meter bakom huset satt ett gäng med större korsnäbb.

1548364429_Korsnbb.thumb.jpg.7ad4e002ba9276473cef65b0a094b5e2.jpg

10 minuter sedan, Rolf sade:

Helt underbara bilder rakt igenom. :thumbsup:

Tusen Tack Rolf. :)

8 minuter sedan, A-L sade:

:star::star::star:
...bara liiite avis på urvalet av modeller... ;)

Tack. Jag byter gärna bort några om du kan skicka hit stjärtmesar till mig. :D

Jösses! :) ormhasseln är ju som gjort för fågelfotografering. :)

Mycket fina bilder rätt igenom som han säger skeåningen  :)

Det var ingen dålig utdelning för att stå på verandan!! Fin serie där domherren i 4:an sticker ut :)

Haha! Om jag så stod på min altan i 20 år så skulle jag inte få en sån utdelning blandade fåglar!! Här skulle det  möjligen bli, blåmes, talgoxe, koltrast, pilfink och fasan vid samma tillfälle! 3 & 4 sticker ut lite extra. Ormhasseln gör sig så otroligt bra som snygga sittpinnar! Man kanske skulle köpa en till våren! Finfina bilder Himma :) 

16 minuter sedan, Mona sade:

Haha! Om jag så stod på min altan i 20 år så skulle jag inte få en sån utdelning blandade fåglar!! Här skulle det  möjligen bli, blåmes, talgoxe, koltrast, pilfink och fasan vid samma tillfälle! 3 & 4 sticker ut lite extra. Ormhasseln gör sig så otroligt bra som snygga sittpinnar! Man kanske skulle köpa en till våren! Finfina bilder Himma :) 

Tror han bor mer på landsbygden än du ... kanske därför men jag håller med. Alla dom fåglarna på en och samma gång är inte illa. :)

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jösses! :) ormhasseln är ju som gjort för fågelfotografering. :)

Mycket fina bilder rätt igenom som han säger skeåningen  :)

Tack Todde. Det är en tacksam buske den där ormhasseln. :)

3 timmar sedan, Mathias sade:

Det var ingen dålig utdelning för att stå på verandan!! Fin serie där domherren i 4:an sticker ut :)

Tack så mycket Mathias. :)

2 timmar sedan, Mona sade:

Många tack Mona. Ormhasseln är en fin buske på många vis så har du plats kan jag rekommenderar en sådan. Sen har nog Todde rätt i att jag bor mer på landet än du, det påverkar antalet fåglar markant.

Hade inte Rolf redan sagt att det var helt underbara bilder rakt igenom så hade jag gjort det, men nu behöver jag ju inte det. Men jag kan säga att jag håller helt och hållet med Rolf i detta fall!:):thumbsup:

13 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Hade inte Rolf redan sagt att det var helt underbara bilder rakt igenom så hade jag gjort det, men nu behöver jag ju inte det. Men jag kan säga att jag håller helt och hållet med Rolf i detta fall!:):thumbsup:

Då upprepar jag svaret till honom, tusen tack. :)

10 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Verkligen fina bilder, fint fångade, i min trädgård är det mest pilfink,pilfink,pilfink,pilfink,pilfink, och blåmes. :D

Väldigt många tack för de orden Thomas. :) Då hoppas jag att vi får se några bilder på pilfinkar och blåmesar nu.

En hel hög mycket fina foton så svårt att välja favorit. Gillade nötveckan som såg ut att nästan böja sig i linje med ormhasseln.

I min stadsträdgård så är det skata kaja skata kaja råka kråka skata pilfink. 

Skall dock under dagen om det blir uppehåll till en annan park i Malmö och fotografera årets första hornuggleunge. Rekordtidigt...

Annars blir det i veckan.

3 timmar sedan, Martin sade:

En hel hög mycket fina foton så svårt att välja favorit. Gillade nötveckan som såg ut att nästan böja sig i linje med ormhasseln.

I min stadsträdgård så är det skata kaja skata kaja råka kråka skata pilfink. 

Skall dock under dagen om det blir uppehåll till en annan park i Malmö och fotografera årets första hornuggleunge. Rekordtidigt...

Annars blir det i veckan.

Tack Martin. Hörde talas om den rekordtidiga, hoppas du får syn på den. :)

10 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tack Martin. Hörde talas om den rekordtidiga, hoppas du får syn på den. :)

Jag kom inte iväg idag, massa andra och eventuellt större investeringar kom i vägen (och dessutom värdelöst väder hela dagen).

Det visade sig dock vara två varav en fångades in av Fågelskydd och avlivades på grund av missbildade/outvecklade fötter.

Får inte länken att fungera men vill ni se bilder och läsa mer, sök på "Fågelskydd Spillepengen" på Facebook. Den andra skall dock vara kvar uppe i träden så får se om jag kommer dit men tidigast onsdag. Annars får det bli på de vuxna hornugglorna senare i veckan.