Jump to content

Recommended Posts

Det är sällan någon lägger bilder i kritikforumet, men här kommer en jag vill veta vad ni tycker om! Jag stör mig på pinnarna till höger i bilden, men det gick inte att påverka, och det går inte att beskära mer än jag gjort. Så hur mycket tycker ni att pinnarna förstör bilden? 

_DSC8096_2048px.jpg

Jag hade nog valt att beskära bort dem. Vet inte om jag blir partisk eftersom att du påtalar dem men tycker att ögat dras mot de ljusa pinnarna även om det kanske är för att jag vet om dem. Jag tycker bilden blir bättre genom att beskära bort den delen av bilden. Väldigt trevligt foto för övrigt, med mycket fin skärpa och ljus.

Jag kan bara hålla med Martin här. Visserligen blir den lite väl centrerad men det är bättre än med pinnarna.

Tack för responsen! Problemet är att den redan är hårt beskuren, och tar man mer i högerkanten så blir det inte mycket kvar. Kan göra ett försök. Tankarna var också att försöka trolla bort pinnarna, men vet inte om jag kan göra det snyggt. 

Så här har jag beskurit den. Den var rätt sned från början också.. En dump från LR.

kolis.jpg

Ja det blir ju inte mycket kvar om du skall ta bort pinnarna. Du får vara nöjd med den som den är.

Jag har provat att skära mer, men det blir inte bra alls. Får fundera på om jag kan få bort dom på annat sätt..

AHA! Lyster 20 mättnad -2 :) ha ha ha

Jag hade först försökt ta bort i Ps och sett om det hade blivit bra. Annars så tycker jag dom ger ett djup i bilden.

Jag provar alltid med auto först. Ibland räcker det väldigt långt, t ex fullt ut. Här minns jag inte om jag ändrade något efter auto, men det var inte mycket isf. Sen en sväng i PS för finlir.

Provade i PS, men lyckades inte. Får se om det går att lösa, annars så får det vara.

Svårklonat, jag hade prövat lokal justering på den kanten - kanske t o m bara stråna - för att dämpa ljusheten
- testa dra ned t ex högdager/exponering/ eller en kombination.

Det blir nog svårt att ta bort på ett snyggt sätt. Fågeln är ju perfekt i fokus

Skärpan sitter ju till 100% men pinnarna stör ögat ändå. Svårt objekt att klona bort på ett fint sätt. Nu är det försent men ett annat alternativ hade varit att klippa bort grenarna och ta en bild utan fågel också och slå ihop bilderna i PS sen.

Inte lätt situation... det är klart att pinnarna drar ögat till sig men det kanske inte finns några bra alternativ än att lämna dom kvar i bilden som för övrigt är bra!! :)

17 timmar sedan, A-L sade:

Svårklonat, jag hade prövat lokal justering på den kanten - kanske t o m bara stråna - för att dämpa ljusheten
- testa dra ned t ex högdager/exponering/ eller en kombination.

Jag försökte med det, men det blev inte bra det heller :( 

Tack alla för input, jag ska göra lite försök att klona. Envis som en lus:lol:

18 timmar sedan, Mona sade:

Jag provar alltid med auto först. Ibland räcker det väldigt långt, t ex fullt ut. Här minns jag inte om jag ändrade något efter auto, men det var inte mycket isf. Sen en sväng i PS för finlir.

Provade i PS, men lyckades inte. Får se om det går att lösa, annars så får det vara.

Om du roterar bilden på andra hållet då så pinnarna försvinner?!

39 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Om du roterar bilden på andra hållet då så pinnarna försvinner?!

Då blir den ju bara spegelvänd och samma problem kvarstår. Om du menar på något annat sätt så förstår jag inte hur?

5 minuter sedan, Mona sade:

Då blir den ju bara spegelvänd och samma problem kvarstår. Om du menar på något annat sätt så förstår jag inte hur?

Nej du ska bara rotera inte spegelvända. Som den är nu så är den ju roterad till höger, prova att rotera den manuellt till vänster tills pinnarna är ur bild.

7 minuter sedan, Mona sade:

Nu har jag gjort så här! Hur blev det?

För lite omgivning?! Bara en tanke, för miljön var så fin så jag föredrar pinnarna framför detta.

13 minutes ago, Mona said:

Nu har jag gjort så här! Hur blev det?

_DSC8096.jpg

Jag föredrar denna.

Hehe! Nu är står det 1-1!

Jag förstår fortfarande inte hur du menar Todde!

39 minuter sedan, Mona sade:

Hehe! Nu är står det 1-1!

Jag förstår fortfarande inte hur du menar Todde!

Om du roterar den enligt pilarna...

monas.jpg.95199cadd5544fa16642343a2e4bea41.jpg

Tycker du har gjort en ganska okej kloning men när man vet om det så syns den ganska tydligt. Däremot tycker jag att bilden har blivit bättre nu.

Vet inte men tror att Todde menar att du ska göra en stående version av bilden.

1 minut sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tycker du har gjort en ganska okej kloning men när man vet om det så syns den ganska tydligt. Däremot tycker jag att bilden har blivit bättre nu.

Vet inte men tror att Todde menar att du ska göra en stående version av bilden.

Nej bara rotera den, ser du inte att den är roterad på bilden. Roterar man åt andra hållet så försvinner ju pinnarna. :)