Jump to content
Rolf

Några fåglar.

Recommended Posts

Var ute en sväng för att om möjligt se hökugglan men den ville inte visa sig, det ville däremot en del andra fåglar.

1. Koltrasthona
005_4822.jpg

2. Nötväcka
005_4844.jpg

3. Talgoxe
005_4908.jpg

4. Blåmes
005_4915.jpg

Så fina bilder!! Undrar om inte blåmesen tar sötpriset i alla fall:wub:

Ni gör något med era bilder som jag inte har fått reda på! :)

Så klara rena och skarpa, precis som Mona's!

25 minutes ago, Cope said:

Underbara bilder från början till slut :wub:

Tack så mycket! :)

22 minutes ago, Mona said:

Så fina bilder!! Undrar om inte blåmesen tar sötpriset i alla fall:wub:

Håller med dig!

14 minutes ago, ToddeSwe said:

Ni gör något med era bilder som jag inte har fått reda på! :)

Så klara rena och skarpa, precis som Mona's!

Nä jag gör inget särskilt med bilderna, att dom är klara och skarpa skyller jag på gluggen. Det vore ju skam om inte den levererade.

18 minuter sedan, Rolf sade:

Nä jag gör inget särskilt med bilderna, att dom är klara och skarpa skyller jag på gluggen. Det vore ju skam om inte den levererade.

Men Mona har samma som mig och ändå blir hennes bättre enligt mig... :)

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan det vara så att du överarbetar dina? Jag gör minsta möjliga ändringar.

Just nu, Rolf sade:

Kan det vara så att du överarbetar dina? Jag gör minsta möjliga ändringar.

Jämfört med innan så gör jag inte så mycket nu för tiden. Drar hemskt lite i spakarna mot tidigare nu när skärmen är kalibrerad så ser man ju hur det blir. :)

OM det behövs gör jag en brustvätt, sedan justerar jag ljus och kontrast. Lite mättnad och klarhet för att sedan skärpa den i Ps.

Det är nästan allt, ibland om det ska bli lite "konstnärligt" med en fågel inne i ett lövverk eller buske så ljusas den upp med radielt filter i Lr.

9 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Vi har inte samma kamera. Det kan skilja massor med färger osv. Några hemliga trix har jag inte.

Just nu, ToddeSwe sade:

Jämfört med innan så gör jag inte så mycket nu för tiden. Drar hemskt lite i spakarna mot tidigare nu när skärmen är kalibrerad så ser man ju hur det blir. :)

OM det behövs gör jag en brustvätt, sedan justerar jag ljus och kontrast. Lite mättnad och klarhet för att sedan skärpa den i Ps.

Det är nästan allt, ibland om det ska bli lite "konstnärligt" med en fågel inne i ett lövverk eller buske så ljusas den upp med radielt filter i Lr.

Ett tips! Istället för att öka kontrasten i LR, så jobba istället med svärtan. Det blir stor skillnad.

Kan det vara så att du inte fått gluggen helt perfekt kalibrerad?

Inga hemliga trix här heller.

Just nu, Mona sade:

Vi har inte samma kamera. Det kan skilja massor med färger osv. Några hemliga trix har jag inte.

Njae det är nog inte SÅ stor skillnad på dom ... men era bilder är klarare och detta även när du kör med samma objektiv som jag.

OM det inte är några trix ni har, så är det nog så att jag inte exponerar mina bilder lika bra som ni. Det enda jag kan komma på ... :)

Fast redigeringen är nog också en stor bov ibland när jag cropar för mycket så dom går sönder.

Ja ja den som lever får väl se ... :)

1 minut sedan, Mona sade:

Ett tips! Istället för att öka kontrasten i LR, så jobba istället med svärtan. Det blir stor skillnad.

Jag gjorde det förr tills en sa till mig att man skulle jobba med kontrasten istället. :)

2 minuter sedan, Rolf sade:

Kan det vara så att du inte fått gluggen helt perfekt kalibrerad?

Inga hemliga trix här heller.

Ja vem vet, jag har ju gjort det själv så :) ha ha ha

2 minuter sedan, Rolf sade:

Testa den mot något lämpligt, kanske är lite off?

KAN en kalibrering ändra sig? Tycker när jag får objektet så är det helt klart i fokus. Det är inte det jag reagerar på utan klarheten i era bilder.

En liknelse kan vara att om du printar mina bilder på matt papper och era på blankt.

Nej kalibreringen skall inte ändra sig. 
Jag förstår vad du menar, men inte hur det kan skilja som du säger.

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

En liknelse kan vara att om du printar mina bilder på matt papper och era på blankt.

Jag förstår hur du menar, men har tyvärr inget bra svar. Det kan bero på exponeringen och redigeringen. Börja exponera mer åt höger på skalan och se om det blir skillnad.

Just nu, Mona sade:

Jag förstår hur du menar, men har tyvärr inget bra svar. Det kan bero på exponeringen och redigeringen. Börja exponera mer åt höger på skalan och se om det blir skillnad.

Jag har nog histogrammet mer åt höger än mitten eller vänster tror jag på de flesta bilder.

Jag har ju en förkärlek till lite mörkare scener och kanske drar ner för mycket på ljuset ... ska tänka på det nästa gång.

5 minuter sedan, Mona sade:

Nu ska vi inte stjäla mer OT-plats i Rolfs tråd, men om du har Moderskeppet så kan du titta på deras filmer om fågelfotografering :) 

https://moderskeppet.se/kurser/kurs/fotografera-faglar/

Tack för tips, helt missat den (trodde jag hade koll på det mesta på Moderskeppet) :)

Snyggt i vanlig ordning. Nötväckan vinner för mig, nog för att den är jämnare i skärpedjupet. Koltrasten ser lite rumphuggen ut :)

Tack Martin, är nog benägen att hålla med dig om kolis men tyvärr räckte inte ljuset till att blända ner.

Som vanligt fina foton. Kan nog hålla med Martin om koltrasten men dom andra sitter perfekt. Alltid kul att se dina fågelfoton