Jump to content

Recommended Posts

Det var ett tag sen det postades i Analogt Mörkrum så nu är på tiden :)

Hade en ledig dag igår med dåligt väder så då är det perfekt att grotta ner sig några timmar i mörkrummet!!

Har länge sneglat på en teknik som heter Lith som ger ett speciellt utseende. Det är bara vissa papper som passar för denna teknik, be mig inte förklara varför, men använde ett fiberpapper från en tillverkare som heter Foma som ska vara bra för ändamålet. 

Det man gör är att man överexponerar pappret 2 eller 3 stop för att sedan framkalla det i en mycket utspädd lithframkallare. Man får hålla koll på de mörka områdena i bilden, när dessa börjar framträda gäller det att snabbt rycka pappret från framkallaren och stoppa processen. Sagt och gjort, här är mina första 4 printar med denna teknik som ska utforskas djupare!!

Skannade på en flatbäddsskanner, ram och logga är pålagt i Lightroom. Tycker detta är lite spännande då man inte riktigt har koll på hur färger och kontraster blir. det är även mycket svårt att göra 2st printar som ser likadana ut då framkallaren ändrar sig beroende på hur många papper den framkallat.

Bilderna ligger i den ordning de framkallades.

1.

img20200102_18555707.thumb.jpg.d34848fdd15c043cde0c8e2d691bb941.jpg

2.

img20200102_18571258.thumb.jpg.a62c2e0ade5bcbd96dd5a767b28017da.jpg

3.

img20200102_19003583.thumb.jpg.7d832eb2534f0029645206af7dd07d25.jpg

4.

img20200102_18593603.thumb.jpg.8d2148927c54fbce46229e862084af73.jpg

Det här verkar hur coolt som helst :)

Ettan blir nog den som lägger sig närmast hjärtat för min del:thumbsup:

Snyggt! Om jag inte minns helt fel så var det ett tag under -80 talet denna teknik var populär.

24 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt! Om jag inte minns helt fel så var det ett tag under -80 talet denna teknik var populär.

Varför var den poppis? Måste Googla detta fenomen. Är det konstfotografer som experimenterade?

A lith print is a photographic printing process that uses standard black-and-white photographic paper with lithographic developer (often heavily diluted standard developer) to produce a print with dark shadows and soft, bright highlights. The effect has been described as "creamy highlights and hard shadows [...] an appearance not unlike a charcoal drawing".[1] Tones, colors, and subtle hues different from standard black-and-white print can be achieved.[2]

Warm tones, hard shadows, enhanced grain and creamy highlights are signature characteristics of lith prints.

Så kul att få ta del av dina aldrig sinande experiment! Spännande teknik. Tycker det blev coola bilder, och jag gillar också kornet. Blir bilderna alltid i denna gulbruna tonen, eller kan man påverka det?

Tänk om vi kunde ha en analog workshop någon gång!!

4 minuter sedan, Mona sade:

Så kul att få ta del av dina aldrig sinande experiment! Spännande teknik. Tycker det blev coola bilder, och jag gillar också kornet. Blir bilderna alltid i denna gulbruna tonen, eller kan man påverka det?

Ta och Googla "Lith print" så får du se helt underbara användingsområden. :)

19 timmar sedan, Cope sade:

Det här verkar hur coolt som helst :)

Ettan blir nog den som lägger sig närmast hjärtat för min del:thumbsup:

Tack för de orden Conny :)

19 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jisses! :)

Från vilket årtal är denna teknik?

Gillar det grova gryniga i alla bilderna.

Tack Todde!! Ja det blir en härlig lite "grov" känsla i bilderna. Info om Lith har du ju redan googlat fram :thumbsup:

19 timmar sedan, Rolf sade:

Tack Rolf :)

18 timmar sedan, Mona sade:

Tack Mona!! Ja det är skitroligt att experimentera!! Hur bilderna blir beror på många saker som papper, framkallare, tid, temperatur, hur utmattad framkallaren är mm. Sedan kan man ju tona pappret i efterhand med diverse kemikalier för att få annat utseende.

Det hade varit roligt att få till en workshop med lite "kemisk" fotografering :) 

4 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Kul effekt de blir lite som gamla gul blekta foton. Tjusigt! :thumbsup::thumbsup:

Tack för det Thomas :)

On 2020-01-04 at 5:04 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Kul och spännande projekt du roar dig med. 1 och 3 tycker jag mest om.

Ja det är kul med kemiblask i källaren :)  Kul att några gillades!