Jump to content
ToddeSwe

Redigera så färgerna poppar ...

Recommended Posts

Fick denna videolänken av Rolf då han vet att jag gillar att färgerna poppar eller rättare sagt ville veta HUR man gjorde för att poppa färgerna.

Sista är väl kanske inte bästa kandidaten för detta då den är på så långt håll men annars är iaf Jag hemskt nöjd.

Jag lägger ju ut detta för att jag är osäker så fort det handlar om färger som ni förstår och vet. Så är de nya bättre än de första?

1. före

DSC_2465_redigerad_2.thumb.jpg.d8e4cc94b77ddf2f43f65b31f29a27d2.jpg

1.1 efter

DSC_2465_DxO-Redigera.thumb.jpg.ae94eeffab669eacbafe6eca7d8332be.jpg

2. före

DSC_1852-Redigera.thumb.jpg.26d4457dd15acd01e653d8af30cf3e98.jpg

2.1 efter

DSC_1852-Redigerad2.thumb.jpg.9a6c340d511b556d783ecacd18b11eb0.jpg

3 före inte samma bild men ni förstår ju skillnaden ändå.

DSC_2966-Redigera.thumb.jpg.2fde7058075094277d0681d0258e01ca.jpg

3.1 efter

DSC_2971-Redigera.thumb.jpg.cdfa03aca3e574d79bedd1a2268597cf.jpg

4. före

DSC_2734_DxO.thumb.jpg.248b74193365931b55869b9334a799e2.jpg

4.1 efter

DSC_2734_DxO-Redigera-Redigera-2.thumb.jpg.0b0b7d3794735f83f861e12c3ca9178f.jpg

Videon :

Helt ärligt så tycker jag nog att alla bilderna var bättre innan pop. Färgerna har blivit för mycket på djuren. Man ska nog vara lite försiktig på just djur som lätt blir onaturliga i andra färger. Lite pop funkar, men inta att ändra färgerna. Ville Vessla har fått helt fel färg. Jag vet att det är svårt för dig att se, det är därför jag säger det. Om man poppar naturen runtomkring är en annan sak. 

53 minuter sedan, Mona sade:

Helt ärligt så tycker jag nog att alla bilderna var bättre innan pop. Färgerna har blivit för mycket på djuren. Man ska nog vara lite försiktig på just djur som lätt blir onaturliga i andra färger. Lite pop funkar, men inta att ändra färgerna. Ville Vessla har fått helt fel färg. Jag vet att det är svårt för dig att se, det är därför jag säger det. Om man poppar naturen runtomkring är en annan sak. 

Tack! Då var detta ingen genväg för färgblinda heller då. :)

Jag trodde detta var idiotsäkert för att man väljer färgerna från djuret eller vad det nu är som ska poppa och sedan har jag inte ändrat på färgen och bara förstärkt den trodde jag.

Jag är inne på samma spår som Mona. Möjligtvis funkar bild 2.1 i mina ögon. Dom övrigt poppade går nog tyvärr bort hos mig.

10 timmar sedan, Mona sade:

Helt ärligt så tycker jag nog att alla bilderna var bättre innan pop.

Helt enig, Mona !

Trodde jag hade hittat "sättet" för mig att få mer fjong på färgerna då jag inte ändrar på färgerna utan bara väljer en färg på objektet som ska förstärkas.

Men som vanligt när jag pillar med färger så slutar det i katastrof och jag undrar åter igen varför jag egentligen håller på med detta. :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Trodde jag hade hittat "sättet" för mig att få mer fjong på färgerna då jag inte ändrar på färgerna utan bara väljer en färg på objektet som ska förstärkas.

Men som vanligt när jag pillar med färger så slutar det i katastrof och jag undrar åter igen varför jag egentligen håller på med detta. :)

Håller med de övriga som du säkert misstänker.

Hade du inte provat hade du inte heller vetat men nu är du lite klokare efter att ha testat detta. Kämpa på. :thumbsup:

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Varför klanka ner på dig själv !? Penicillinets upptäckt (för att nämna något), berodde  ju mer på en slump än medveten strävan för att nå fram till upptäckten.  

Fortsätt att testa gränserna och bryt ny mark. Till slut kanske du hittar något som t o m får bära ditt namn genom historoeböckerna, vem vet !?

Hade inte Christoffer Columbus haft fel, hade kanske aldrig Nordamerika upptäckts, (om än att det var en svensk viking som var där först, men det är en annan historia).

Nä, det är bara att kämpa på Todde. Själv avundas jag din kreativa ådra. Hos mig åker fotointresset berg och dalbana och just nu är det i nedförslut.

12 minuter sedan, Mr.T sade:

Varför klanka ner på dig själv !? Penicillinets upptäckt (för att nämna något), berodde  ju mer på en slump än medveten strävan för att nå fram till upptäckten.  

Fortsätt att testa gränserna och bryt ny mark. Till slut kanske du hittar något som t o m får bära ditt namn genom historoeböckerna, vem vet !?

Hade inte Christoffer Columbus haft fel, hade kanske aldrig Nordamerika upptäckts, (om än att det var en svensk viking som var där först, men det är en annan historia).

Nä, det är bara att kämpa på Todde. Själv avundas jag din kreativa ådra. Hos mig åker fotointresset berg och dalbana och just nu är det i nedförslut.

Håller med! Fortsätt att prova dig fram :) 

21 minuter sedan, Mr.T sade:

Vem ska jag annars klanka ner på :) men visst har du rätt. Och som ni alla vet så är detta inte sista gången jag försöker. Ju mer jag tror på att jag har hittat lösningen ju mer besviken blir jag tror jag. Denna metoden väljer jag en färg från objektet och bara förstärker den. Det kändes idiotsäkert på något vis, jag justerade inte färgen utan valde en befintlig. :)

Jag hade bytt mot ditt färgseende vilken sekund som helst, för då hade "sky is the limit" varit mitt ordspråk.

Ta ditt intakta färgseende och gå ut i naturen och gör underverk vetja. :)

Tack för dom värmande orden iaf. nu orkar jag misslyckas några gånger till. :)

13 minuter sedan, Mona sade:

Håller med! Fortsätt att prova dig fram :) 

Tack Mona! Ja eftersom jag är fruktansvärt envis så finns det ingen annan väg för mig.

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

men visst har du rätt.

Självklart ! Trodde du något annat :lol: !?

7 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag hade bytt mot ditt färgseende vilken sekund som helst, för då hade "sky is the limit" varit mitt ordspråk.

Och jag skulle behöva  ett lastbilsflak av din kreativa ådra. Vad hjälper det om man har ett bra färgseende, om man ändå inte kan utnyttja det (i detta sammanhanget) !? Det är väl få forumister vilka hänger här, som postar så mycket bilder som du !?

11 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ta ditt intakta färgseende och gå ut i naturen och gör underverk vetja. :)

I wish. Som någon uttryckte det; "All the right gear, but no idea". Det är jag, i ett nötskal :(.

13 minuter sedan, ToddeSwe sade:

nu orkar jag misslyckas några gånger till. :)

Att misslyckas är egentligen inte att misslyckas. Att inte försöka, är ett misslyckande ;).

4 minuter sedan, Mona sade:

Fortfarande för röd i pälsen tycker jag.

Bättre än den första, (tycker jag).

1 timme sedan, Mona sade:

Fortfarande för röd i pälsen tycker jag.

Tack!

Du såg ju hur metoden går till, hur kan den bli fel färg när man väljer färgen från pälsen på objektet här....

1 timme sedan, Mr.T sade:

Och jag skulle behöva  ett lastbilsflak av din kreativa ådra. Vad hjälper det om man har ett bra färgseende, om man ändå inte kan utnyttja det (i detta sammanhanget) !? Det är väl få forumister vilka hänger här, som postar så mycket bilder som du !?

I wish. Som någon uttryckte det; "All the right gear, but no idea". Det är jag, i ett nötskal :(.

Att misslyckas är egentligen inte att misslyckas. Att inte försöka, är ett misslyckande ;).

Men fåglar är tacksamt och spännande. När du väl fått smak på det så kan du inte låta bli. :)

Som sagt, fåglar är ganska så enkelt och inga krusiduller utan bara fota rakt upp o ner till en början. Där behöver du inga ideer.

Ja det där har jag hört någonstans. :) Att misslyckas är ett steg närmare lösningen är en annan.

23 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Men fåglar är tacksamt och spännande. När du väl fått smak på det så kan du inte låta bli. :)

Intresserar mig tyvärr inte...

23 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja det där har jag hört någonstans. :) Att misslyckas är ett steg närmare lösningen är en annan.

Det finns inga problem, bara lösningar, är en annan variant på temat ;).

Även jag håller med om att före-bilderna känns bättre. Förstår att det måste vara ett he***te när färgseendet inte är på topp men det är bara att kämpa på, du kommer säkert att hitta ett sätt som funkar för dig! :)

Fick min pojk att hjälpa mig nu, är detta fel så är han också färgblind.

Kolla min och den länken jag bifogar för en "korrekt" bild. Jag tycker ju den är betydligt rödare än min, men mitt färgseende är ju inte som det ska.

1.

DSC_2971-Redigera-3.thumb.jpg.147a8139b7c2a53b1e1ea55163f0bb6e.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vessla#/media/Fil:Mustela_nivalis_-British_Wildlife_Centre-4.jpg

52 minuter sedan, Mr.T sade:

Intresserar mig tyvärr inte...

Det finns inga problem, bara lösningar, är en annan variant på temat ;).

Det var heller inget för mig trodde jag, men att det blev tvärt om. Jag skruvar nästan aldrig av 600 objektivet längre.

Jag är fortfarande inte jätteintresserad av fåglar men både dom och djur är en utmaning som ger så mycket tillbaka när man väl fått den där man letade efter eller bara dök upp.

Jo problem finns överallt :) Sen är ju frågan hur man ser på problem.

52 minuter sedan, Mathias sade:

Även jag håller med om att före-bilderna känns bättre. Förstår att det måste vara ett he***te när färgseendet inte är på topp men det är bara att kämpa på, du kommer säkert att hitta ett sätt som funkar för dig! :)

Tycker förebilden är för blek och vill bättra på den lite bara. :)

Jo fast jag är ju van, men blir besviken när jag bara stöter på patrull när jag ägna färgerna en tanke. Varför skulle jag fastna för foto är frågan, jag visste ju att jag var färgblind. :)