Jump to content
Sign in to follow this  
Mathias

Första flygningen

Recommended Posts

Idag vart jag uppe för första gången med "julklappen"! Filmat och fotat med DJI Mavic Air.

1.

DJI_0116.thumb.jpg.1ed5840a66f16293683313b233a5c34d.jpg

2.

DJI_0117.thumb.jpg.42d0964f69862187e80dfb0404d6027b.jpg

3.

DJI_0120.thumb.jpg.5f925056dc759c7cc32ec8768aeb51df.jpg

och så en filmsnutt med ljud, kvaliteten på filmen blev inte den bästa när den laddades upp till Dropbox men ni får hålla tillgodo!!

Hur bra som helst:wub:

Hur gillade du att flyga?

Riktigt snyggt klippt i din film. Vad använder du för program?

Jag har noll koll på hur man gör så dom som ser mina filmer får genomlida hela skiten med alla fel man gör😃

3 timmar sedan, Rolf sade:

Häftigt perspektiv i dom bilderna, en drönare öppnar helt klart för nya möjligheter.

Verkligen! Tack Rolf :)

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Underbart Mathias, detta är precis vad jag skulle vilja ha en drönare till.

Tackar!! Det är bara att slå till!!

41 minuter sedan, Cope sade:

Hur bra som helst:wub:

Hur gillade du att flyga?

Riktigt snyggt klippt i din film. Vad använder du för program?

Jag har noll koll på hur man gör så dom som ser mina filmer får genomlida hela skiten med alla fel man gör😃

Tack så hjärtligt Conny :)

Det var fantastiskt roligt men inte helt lätt, kommer nog ta ett tag innan man är riktig vän med den!!

Använde ett program som följde med Mac:en, det heter iMovie. Tycker det var väldigt lättanvänt eftersom jag kunde få till en film i det!!

21 minuter sedan, Mathias sade:

Verkligen! Tack Rolf :)

Tackar!! Det är bara att slå till!!

Tack så hjärtligt Conny :)

Det var fantastiskt roligt men inte helt lätt, kommer nog ta ett tag innan man är riktig vän med den!!

Använde ett program som följde med Mac:en, det heter iMovie. Tycker det var väldigt lättanvänt eftersom jag kunde få till en film i det!!

Nä, det är sannerligen inte lätt och som du säger så behöver man nog lägga måånga timmar innan man blir någorlunda bra kompis med den.

Aha, då får jag leta upp nåt annat då jag inte har Mac.

Har sett en del gratisprogram men går och funderar på att köpa Premiere Elements som garanterat kommer täcka mitt extremt lilla behov :)

Riktigt bra ju. Härlig spegling i vattnet i bild 2

Har ju mac och iMovie men kan inte redigera som du :huh:....

Visst tar det tid att lära sig flyga, och jag tror att precis som jag och Conny så behövs alltid mer batterier.

Till min kom det med 3 st som klarar ca 30min/styck. Men ska beställa 2 till.

Du har ju bättre flygväder än oss. Tips: ladda ner denna app https://www.uavforecast.com/

Och Conny, Bara att inse att allt blir bättre med en Mac :thumbsup::D

10 timmar sedan, Cope sade:

Nä, det är sannerligen inte lätt och som du säger så behöver man nog lägga måånga timmar innan man blir någorlunda bra kompis med den.

Aha, då får jag leta upp nåt annat då jag inte har Mac.

Har sett en del gratisprogram men går och funderar på att köpa Premiere Elements som garanterat kommer täcka mitt extremt lilla behov :)

9 timmar sedan, Cope sade:

Hittade en gratisversion av ett filmredigeringsprogram här för windows. Det går kanske klicka sig vidare till en gratisversion avsedd för mac också om intresse finns.

https://www.nchsoftware.com/videopad/index.html

Hoppas du hittar något program som passar dig, jag håller mig nog till mitt gratisprogram på macen :)

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Fint resultat. Det öppnar verkligen nya möjligheter. 

Tack Hasse, det gör det onekligen!!

32 minuter sedan, Fredrik H sade:

Riktigt bra ju. Härlig spegling i vattnet i bild 2

Har ju mac och iMovie men kan inte redigera som du :huh:....

Visst tar det tid att lära sig flyga, och jag tror att precis som jag och Conny så behövs alltid mer batterier.

Till min kom det med 3 st som klarar ca 30min/styck. Men ska beställa 2 till.

Du har ju bättre flygväder än oss. Tips: ladda ner denna app https://www.uavforecast.com/

Och Conny, Bara att inse att allt blir bättre med en Mac :thumbsup::D

Tack så mycket Fredrik!! Det är bara öva med redigeringen precis som med flygningen!!

Har också 3 batterier med ca 20min/batteri flygtid. Igår var det dock kalla fingrar som var begränsningen :D

Att det är så svårt att förstå som du säger, allt blir bättre med Mac....:P Ones you go Mac you never go back!!

Instämmer med kalla fingrar. Det är det som begränsar för tillfället.Får göra som Conny klippa hål i ett par gamla handskar.

Och ju mer man flyger ju roligare blir det :)

Vi får ju ha en träff en dag och hitta något roligt ställe att flyga vid

Har du nu også fået dig en drone ?? :D ser flot ud...det ender med at denne fotos side bliver til en drone side  :D Er det svært at lære ? tager lige et drone bevis..imens det ikke koster noget..kan da godt være at jeg også kunne tænke mig en drone en dag. 

Mycket trevliga foton. Just den typen av foton och leta mönster/strukturer gillar jag, men även foton med solen lågt där saker och ting får häftiga skuggor.

Att lyckas med en älgparad (framförallt här nere i Malmö) kan man ju glömma men liknande sådana här grejor där man kan leka med skuggor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/4dg8rE/maktiga-synen-har-kommer-algparaden--genom-skogen

On 2019-12-24 at 9:42 AM, Fredrik H sade:

Instämmer med kalla fingrar. Det är det som begränsar för tillfället.Får göra som Conny klippa hål i ett par gamla handskar.

Och ju mer man flyger ju roligare blir det :)

Vi får ju ha en träff en dag och hitta något roligt ställe att flyga vid

Det får vi definitivt göra!!

On 2019-12-24 at 10:44 AM, sanne sade:

Har du nu også fået dig en drone ?? :D ser flot ud...det ender med at denne fotos side bliver til en drone side  :D Er det svært at lære ? tager lige et drone bevis..imens det ikke koster noget..kan da godt være at jeg også kunne tænke mig en drone en dag. 

Ja, jag köpte mig en i julklapp!! Det tar lite tid att lära sig flyga ordentligt sedan ska man ju sköta kameran också!

On 2019-12-26 at 4:16 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Om detta var ditt första försök så är du en naturbegåvning. Riktigt snyggt! :thumbsup:

Tack o bock Ulf :)

15 timmar sedan, Martin sade:

Mycket trevliga foton. Just den typen av foton och leta mönster/strukturer gillar jag, men även foton med solen lågt där saker och ting får häftiga skuggor.

Att lyckas med en älgparad (framförallt här nere i Malmö) kan man ju glömma men liknande sådana här grejor där man kan leka med skuggor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/4dg8rE/maktiga-synen-har-kommer-algparaden--genom-skogen

Tack Martin!!

6 hours ago, Mathias said:

Ja, jag köpte mig en i julklapp!! Det tar lite tid att lära sig flyga ordentligt sedan ska man ju sköta kameran också!

Tack Martin!!

Kan kameraet vippes op og ned og lige frem ??

6 hours ago, Mathias said:

Tack Martin!!

Flot optagelse af de elge :)

20 timmar sedan, sanne sade:

Kan kameraet vippes op og ned og lige frem ??

Ja det går att ställa kameran en liten bit uppåt och sen hela vägen till den står rakt neråt!