Jump to content

Kapten Trädtopp och numera Kapten Vingbruten senaste flygning.

Recommended Posts

Igår gjordes en ny flygning där jag samlade på mig nya erfarenheter. Både positiva och negativa sådana :D

Vi började vid det gamla stenbrottet i Svanshall...

1. Stenbrottet...

DJI_0021.jpg

2. Vänder man sedan blicken västerut så har man hela Kullaberg framför fötterna...

DJI_0020.jpg

3. Vi åkte vidare till Himmelstorp som är beläget på bergets östa delar...

DJI_0027.jpg

4.

DJI_0032.jpg

Därefter var det dags för vindkraftverk. Tog inga bilder därifrån då jag mer eller mindre bröt alla vingarna då jag flög utan sensorerna sensorer som annars håller koll på om det kommer nåt i vägen. Backade därför in i ett träd och trodde jag blev hängande där. Jag vågade inte röra några spakar förrän jag hade kontrollerat hur den hängde i trädet. När jag efter många om och men kom fram såg jag att den stod och hovrade bakom träden. F-n vilken lättnad det var. Trodde den hängde högt upp i ett träd med kameran nedåt :)

Efter vingbytet så är det bara att köra så det ryker......

https://drive.google.com/open?id=1_0-telW0AnweOhT755eLEbcZI68VEL1a

10 minuter sedan, Rolf sade:

Jag blir imponerad av den tekniska kvaliteten på både bilderna och filmen, helt otroligt!

Ja, den levererar rätt hyfsade bilder för en rätt så billig penning dessutom. Filmen är dock nedskalad till 1920 upplösning. Klippte bort några minuter i slutet i Windows filmeditor och tyvärr var högsta upplösningen där 1920.

Om eller om man blir bättre på att filma så ska jag nog försöka sätta mig in i något bättre program.

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

ettan & tvåan gillar jag här

Blir häftigt när man är raktuppifrån så där.

Tack, kul att något gillades :)

Har sett en hel del riktigt häftiga drönarfoton rakt uppifrån, det kan bli väldigt trevliga mönster och annat. Kalkbrottet/stenbrottet format som ett hjärta, lite häftigt.

Newbiefråga, varför flög du utan sensorer? Spara batteritid?

Otroligt stabil film, bra stabilisator måste det vara. Häftigt. Skapar verkligen ett önskemål om att ha. :)  Kan programmera den så att den cirklar runt dig osv? 

4 minuter sedan, Cope sade:

Tack, kul att något gillades :)

Nu ska du inte vara sån :) tycker detta är skitcoolt. När du blir varm i kläderna så får vi se många fina flygningar från dej. Det är jag övertygad om.

Vad har du får specar på kameran? Tycker det är jäkla bra kvalite.

Första bilden är ju skitläcker :thumbsup: Ser ut att leverera fin kvalitet på bilderna!

Kul att se en videosnutt också även om slutet blev en aning abrupt....:P

Har suttit ock kollat på tuben idag och det finns en viss risk att jag slår till på en beg. DJI Mavic Air, du o Fredrik har såååå dåligt inflytande.....:D

1 timme sedan, Martin sade:

Har sett en hel del riktigt häftiga drönarfoton rakt uppifrån, det kan bli väldigt trevliga mönster och annat. Kalkbrottet/stenbrottet format som ett hjärta, lite häftigt.

Newbiefråga, varför flög du utan sensorer? Spara batteritid?

Otroligt stabil film, bra stabilisator måste det vara. Häftigt. Skapar verkligen ett önskemål om att ha. :)  Kan programmera den så att den cirklar runt dig osv? 

Det var Kapten Trädtopp som tyckte det då hastigheten ökar från 50 till 70 km i timmen. Och då det var långt fram till vindmöllorna så tyckte jag det lät som en bra idé. Att jag sen inte hade koll på träden och deras höjd tar jag som en lärdom :)

Som väl var slutade det lyckligt denna gång och jag hoppas att jag lägger detta på minnet nu bara :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Nu ska du inte vara sån :) tycker detta är skitcoolt. När du blir varm i kläderna så får vi se många fina flygningar från dej. Det är jag övertygad om.

Vad har du får specar på kameran? Tycker det är jäkla bra kvalite.

Haha, jag menade inte så. Menade bara att det var roligt att det fanns någon som föll dig i smaken då man inte kan gilla allt :)

Kameran är en Hasselblad och sensorn är 1 tum stor. Det är dom ända specarna jag kan i huvudet :)

1 timme sedan, Mathias sade:

Första bilden är ju skitläcker :thumbsup: Ser ut att leverera fin kvalitet på bilderna!

Kul att se en videosnutt också även om slutet blev en aning abrupt....:P

Har suttit ock kollat på tuben idag och det finns en viss risk att jag slår till på en beg. DJI Mavic Air, du o Fredrik har såååå dåligt inflytande.....:D

Tack :)

Ja, det blev lite abrubt . Jag hörde när propellrarna slog i grenarna trots att det var så himla långt borta. Den känslan jag då fick i magen var inte roligt. Och i min mage finns det gott om plats för känslor :D

Haha...vad roligt. Välkommen till flygklubben :)

Edit: Vad kostar dom begagnade? Såg att Rajala tog 7200:- för nya....

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

De två första är grymt läckra med den första som klar vinnare. De två andra är ju "bara" jättefina. :thumbsup:

Tack, kul att höra Himma :)

Förresten, på vägen till Himmelstorp såg vi en rätt stor vit rovfågel av nåt slag med bruna vingar. Den gick i en hage och det kändes som att den gick och letade efter nåt ätbart. På vägen tillbaka var den fortfarande kvar och gick där och letade. Men då vi stannade bilen så lyfte den och flög iväg.

Undras vad det kan ha varit för fågel??

1 timme sedan, Cope sade:

Tack :)

Ja, det blev lite abrubt . Jag hörde när propellrarna slog i grenarna trots att det var så himla långt borta. Den känslan jag då fick i magen var inte roligt. Och i min mage finns det gott om plats för känslor :D

Haha...vad roligt. Välkommen till flygklubben :)

Edit: Vad kostar dom begagnade? Såg att Rajala tog 7200:- för nya....

Han skulle ha 6500 för den med fly more combo, dom kostar nästan 10000 nya. Och jag får den levererad hem till dörren!

Så kul att se detta! Bilderna är i imponerande kvalitet. Första bilder ser ut som ett hjärta, och andra bilden är grym med det perspektivet.

Tur att den inte gick sönder. Undrar som Martin varför du körde utan sensorer? Vad får man betala för nya vingar? Kan tänka mig att det går åt några över tid, iaf om jag skulle flyga:lol: 

20 minuter sedan, Mathias sade:

Han skulle ha 6500 för den med fly more combo, dom kostar nästan 10000 nya. Och jag får den levererad hem till dörren!

Låter som ett bra pris:thumbsup:

13 minuter sedan, Mona sade:

Så kul att se detta! Bilderna är i imponerande kvalitet. Första bilder ser ut som ett hjärta, och andra bilden är grym med det perspektivet.

Tur att den inte gick sönder. Undrar som Martin varför du körde utan sensorer? Vad får man betala för nya vingar? Kan tänka mig att det går åt några över tid, iaf om jag skulle flyga:lol: 

Tack MOna :)

Skrev ett långt svar 2 ggr men av någon anledning hade jag loggats ut så svaren blev aldrig postade :(

Nu hänvisar jag istället till svaret jag gav Martin :)

Propellrar till alla 4 armarna kostar ca 600:- om det är original.

Det var Kapten Trädtopp som tyckte det då hastigheten ökar från 50 till 70 km i timmen. Och då det var långt fram till vindmöllorna så tyckte jag det lät som en bra idé. Att jag sen inte hade koll på träden och deras höjd tar jag som en lärdom :)

Som väl var slutade det lyckligt denna gång och jag hoppas att jag lägger detta på minnet nu bara :)

Klassiskt, "det är ju bara rakt fram och inget i vägen". :)

Undras vad det kan ha varit för fågel??

Det låter som en ormvråk, mycket sådana ute och traskar på fält och hagar nu. 

4 minuter sedan, Martin sade:

Klassiskt, "det är ju bara rakt fram och inget i vägen". :)

Det låter som en ormvråk, mycket sådana ute och traskar på fält och hagar nu. 

Haha....precis. Det fanns inget i vägen rakt fram. Att jag sen backade in i trädet är ju en helt annan sak :D

Aha....är deras kropp i princip helt vit, eller iaf i stora drag helt vit??

Då var det nog en sån vi såg. Tyckte att det var konstigt beteénde att promenera omkring och jaga istället för att anfalla från höjden :)

11 minuter sedan, Cope sade:

Aha....är deras kropp i princip helt vit, eller iaf i stora drag helt vit??

Då var det nog en sån vi såg. Tyckte att det var konstigt beteénde att promenera omkring och jaga istället för att anfalla från höjden :)

Ormvråk är nog den fågel som varierar mest  i färg av alla Sveriges fåglar, från i stort sett helt vita till mörkt bruna. Mycket troligt att det var en sådan ni såg. Varför flög ni inte efter den nu när ni har fågelkameror???? :D

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ormvråk är nog den fågel som varierar mest  i färg av alla Sveriges fåglar, från i stort sett helt vita till mörkt bruna. Mycket troligt att det var en sådan ni såg. Varför flög ni inte efter den nu när ni har fågelkameror???? :D

Okej, denna var som sagt väldigt vit på kroppen och jag trodde det var nåt ovanligt vi hade sett :)

Hehe, Fredrik var på gång med den drog nästan direkt då bilen hade stannat :)

Riktigt bra bilder, det blåste ju rätt ordentligt så min lilla mini fick ju väder varning direkt. Så jag vågade mig inte upp på den höjden vid stenbrottet 

Och absolut va det jag som sa kör S mode då det va nästan 700 meter bort till vindmöllan. Tur i oturen att det inte blev värre av träd träffen. Men vi lär ju oss efterhand hoppas jag 

5 timmar sedan, lillepv sade:

Snyggt överlag.Kvalitèn på bilderna ser ju ut att hålla bra.

Tack så mkt lillepv :)

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Riktigt bra bilder, det blåste ju rätt ordentligt så min lilla mini fick ju väder varning direkt. Så jag vågade mig inte upp på den höjden vid stenbrottet 

Och absolut va det jag som sa kör S mode då det va nästan 700 meter bort till vindmöllan. Tur i oturen att det inte blev värre av träd träffen. Men vi lär ju oss efterhand hoppas jag 

Tack så mkt Fredrik :)

Hehe, förhoppningsvis lär vi som sagt oss med tiden. Och lite läropengar får väl ingå i flygbudgeten när man aldrig har hållit på med sånt här förut :)

13 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av allt som lagts upp senaste tiden. Vilka möjligheter. Fågelperspektivet ger nya vyer. Vissa objekt svårt göra rättvisa utan drönare

Tack Hasse :)

Ja, möjligheterna ändrades verkligen med en drönare. Förstår inte varför jag inte köpte en sådan för flera år sedan då det dessutom är jäkligt roligt att flyga.