Jump to content
Fredrik H

Ny flygning

Recommended Posts

Jag och Conny gav oss ut i kylan för fler provflygningar.

Fick hålla oss ifrån kusten då jag fick flera varningar för kraftig vind...

Denna filmsnutt kommer från ett ställe som heter Himmelstorpsgården 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Himmelstorp

Efter detta åkte vi för att filma vindkraftverk och där fick Conny sitt nya smeknamn Kapten vingbruten, men det får han själv skriva om,

Det var sjovt at se..har jo næsten lige været der og se bygningerne..ser lidt tomt ud nu..var der slet ikke nogen mennesker ? Hvor højt må man flyve ? Hvordan ser man hvad man optager ? :)

34 minutes ago, sanne said:

Det var sjovt at se..har jo næsten lige været der og se bygningerne..ser lidt tomt ud nu..var der slet ikke nogen mennesker ? Hvor højt må man flyve ? Hvordan ser man hvad man optager ? :)

Tror ca 500m sitter en spärr.

Denna gård är ett cafe på sommaren och helt stängt på vintern.

Man kopplar allt till sin mobiltelefon och ser direkt där vad kameran ser.

14 minutes ago, Rolf said:

Blir förundrad över vilken fin kvalitet det är med en såpass liten sensor!

Håller med.

12mp kamera och filmar 2,7K

Dock endask Jpeg men ville ha denna som insteg och se hur kul det är.

Kanske byter upp mig senare.

Min kostade ca 4700 medan Conny gav nog rumt 14 000 för sin.

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Varför ska ni hålla på med drönare, nu vill jag också ha en drönare. :(

:D Fråga tomten, om du varit snäll i år??

1 minut sedan, Fredrik H sade:

:D Fråga tomten, om du varit snäll i år??

Ska va det! Men jag har redan fyllt kvoten för hela året med ny kamera och 2 nya objektiv. :)

Just now, ToddeSwe said:

Ska va det! Men jag har redan fyllt kvoten för hela året med ny kamera och 2 nya objektiv. :)

Året är snart slut, då kommer mellandagsrea :y15:

1 hour ago, ToddeSwe said:

Varför ska ni hålla på med drönare, nu vill jag också ha en drönare. :(

Jeg tænkte også at jeg kunne tænke mig at prøve sådanne en drone...:D Det bliver en dyr omgang ..

2 hours ago, Fredrik H said:

Tror ca 500m sitter en spärr.

Denna gård är ett cafe på sommaren och helt stängt på vintern.

Man kopplar allt till sin mobiltelefon och ser direkt där vad kameran ser.

Hvor mange penge skal man regne med for at få denne kvalitet ? 

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Året är snart slut, då kommer mellandagsrea :y15:

Finns andra prylar som är viktigare, men på sikt kanske... :)

6 minutes ago, sanne said:

Hvor mange penge skal man regne med for at få denne kvalitet ? 

Min kostade 4700 med lite extra saker som 3 batterier mm

Detta är vad jag köpte

https://www.pricerunner.dk/pl/1559-5071981/Fjernstyret-Legetoej/DJI-Mavic-Mini-Fly-More-Combo-Pack-Sammenlign-Priser

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Suveränt filmat. Är det denna gård man passerar när man går ner till Nimis, den känns bekant.

Tack :)

Stämmer, den ligger vid en av lederna som går ner till Nimis

Säger som Todde och Mathias! Ni är inte snälla!! Jag vill också ha en drönare nu :crazy: Jag är ingen filmmänniska, men att kunna göra fina naturfilmer hade varit kul att prova. Att t ex flyga på låg höjd över vattendrag mm, eller högt över bergstoppar. Att flyga över Dolomiterna hade varit grymt! Hur funkar det när batteriet börjar ta slut och man är långt bort? Flyger den automatiskt "hem" då? Och har ni koll på alla snåriga regler? Hur vet man vad som gäller utomlands? Många frågor som snurrar i huvudet innan man skulle köpa en...

28 minuter sedan, Mona sade:

Säger som Todde och Mathias! Ni är inte snälla!! Jag vill också ha en drönare nu :crazy: Jag är ingen filmmänniska, men att kunna göra fina naturfilmer hade varit kul att prova. Att t ex flyga på låg höjd över vattendrag mm, eller högt över bergstoppar. Att flyga över Dolomiterna hade varit grymt! Hur funkar det när batteriet börjar ta slut och man är långt bort? Flyger den automatiskt "hem" då? Och har ni koll på alla snåriga regler? Hur vet man vad som gäller utomlands? Många frågor som snurrar i huvudet innan man skulle köpa en...

Haha.....det är bara att handla en och gå med i flygklubben :D

Den varnar för låg batterinivå vilket man kan ignorera. Och jag tror att den vänder hem själv när batterinivån är så låg att det finns risk för krasch. Om man inte har stängt av den inställningen. Men det är inget jag riktigt kan stå för då jag inte har provat det. Jag vänder hem själv när den börjar varna för att den kvarvarande laddningen är nere på 25%.

Har inte koll på alla snurriga regler men dom allra viktigast känner jag nog till. Te x att man måste ha ögonkontakt med drönaren och flyghöjden inte får överstiga 120 meter. Samt att man inte får flyga inom markerade områden på kartan som tex är säkerhetsavstånd till flygplatser mm. Men det varnar den själv för....

Ska fördjupa mig i flygförbudszonerna men för tillfället är det roligare att flyga än att studera ;)

Jag har inte satt mig in i det (har ingen drönare) men har kommit i kontakt med det en del i jobbet.

Man behöver spridningstillstånd för vissa bilder (om t.ex. horisont finns med) men inte andra. Det kan nog vara knixigt. Jag kan dock tycka det är konstigt. Står jag t.ex. på en backe och tar en bild med min systemkamera eller mobiltelefon behöver jag inget spridningstillstånd oavsett om horisont är med eller inte. Men det behöver jag plötsligt om jag tar den med drönare även om drönaren skulle vara positionerad i ansiktshöjd precis framför mig och ha samma utsnitt. 

Bra sidor att börja på om man vill titta på regler:

Det skall även finnas en app, "Drönarguiden", som skall vara rätt bra och nu är jag inte säker men tror att den även skall ha med tillfälliga restriktionsområden för Notam osv - dvs man kan via gps på telefonen se om man är inom eller utom ett restriktionsområde.

12 minuter sedan, Cope sade:

Haha.....det är bara att handla en och gå med i flygklubben :D

Den varnar för låg batterinivå vilket man kan ignorera. Och jag tror att den vänder hem själv när batterinivån är så låg att det finns risk för krasch. Om man inte har stängt av den inställningen. Men det är inget jag riktigt kan stå för då jag inte har provat det. Jag vänder hem själv när den börjar varna för att den kvarvarande laddningen är nere på 25%.

Har inte koll på alla snurriga regler men dom allra viktigast känner jag nog till. Te x att man måste ha ögonkontakt med drönaren och flyghöjden inte får överstiga 120 meter. Samt att man inte får flyga inom markerade områden på kartan som tex är säkerhetsavstånd till flygplatser mm. Men det varnar den själv för....

Ska fördjupa mig i flygförbudszonerna men för tillfället är det roligare att flyga än att studera ;)

Om man måste ha ögonkontakt med den så innebär det ju att man inte kan flyga särskilt långt, iaf inte om rutten går bakom ett krön, berg osv. Eller har jag fattat fel? I somras flög det en drönare över vår tomt, vilket jag inte gillade, och den piloten kan omöjligt ha haft ögonkontakt. Gjorde han då fel?

7 minuter sedan, Martin sade:

Jag har inte satt mig in i det (har ingen drönare) men har kommit i kontakt med det en del i jobbet.

Man behöver spridningstillstånd för vissa bilder (om t.ex. horisont finns med) men inte andra. Det kan nog vara knixigt. Jag kan dock tycka det är konstigt. Står jag t.ex. på en backe och tar en bild med min systemkamera eller mobiltelefon behöver jag inget spridningstillstånd oavsett om horisont är med eller inte. Men det behöver jag plötsligt om jag tar den med drönare även om drönaren skulle vara positionerad i ansiktshöjd precis framför mig och ha samma utsnitt. 

Bra sidor att börja på om man vill titta på regler:

Det skall även finnas en app, "Drönarguiden", som skall vara rätt bra och nu är jag inte säker men tror att den även skall ha med tillfälliga restriktionsområden för Notam osv - dvs man kan via gps på telefonen se om man är inom eller utom ett restriktionsområde.

Tack, ska kika på länkarna! Ja, det är konstiga regler, och jag tycker det känns väldigt svårt att följa vissa. T ex det du säger om horisonten. Då kan man ju inte ta en vanlig landskapsbild ens, t ex en solnedgång. 

1 timme sedan, Mona sade:

Om man måste ha ögonkontakt med den så innebär det ju att man inte kan flyga särskilt långt, iaf inte om rutten går bakom ett krön, berg osv. Eller har jag fattat fel? I somras flög det en drönare över vår tomt, vilket jag inte gillade, och den piloten kan omöjligt ha haft ögonkontakt. Gjorde han då fel?

Nä, det kan man ju egentligen inte :)

Hade piloten inte ögonkontakt med drönaren gjorde han fel :)

2 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Fredrik! Får jag dela den på fb sidan "Kullamannens vänner"? 

På Youtube ligger den som : synlig endast för de som har länken. Dvs den är inte sökbar på Youtube. Så ingen aning om den går att dela. Men du får dela om du kan.