Jump to content
Cope

Söderto Fästning!

Recommended Posts

Var ute på en lång UE runda i Skåne idag. Ett av stoppen gjordes vid Söderto Fästning som brukades fram till mitten av sjuttiotalet av en  i mina ögon milt sagt speciell människa.

Men skit i det....så här ser det ut....

Tog lite bilder runt hela kåken....

1.

DJI_0002.jpg

2.

DJI_0003.jpg

3.

DJI_0005.jpg

4,

DJI_0008.jpg

5.

DJI_0009.jpg

6.

DJI_0011 1.jpg

7.

DJI_0013 1.jpg

Och en extremt kort film filmad i 4k. 1,8 gig gav typ 2 1/2 minuts film. Lika bra det då den är extremt dålig :D

https://drive.google.com/open?id=102foLjf7IesVHWeuQjVSy_jOFpLeM9hv

Lite info om bygget....

https://www.skd.se/2013/11/29/regissor-ger-liv-at-man-bakom-marklig-fastning/

haha.. .den där snubben som byggde fortet mot 'ryssen' .. 

trodde han att 'ryssen' var EN person från ryssland som skulle komma marscherande och lägga sverige under sig? :D

filmen gick inte igång på min mobil.

men jag kollade freddas film så det känns som jag varit där ! :)

7 minuter sedan, gerard ohman sade:

haha.. .den där snubben som byggde fortet mot 'ryssen' .. 

trodde han att 'ryssen' var EN person från ryssland som skulle komma marscherande och lägga sverige under sig? :D

filmen gick inte igång på min mobil.

men jag kollade freddas film så det känns som jag varit där ! :)

Hehe....och han trodde att dom bara kunde komma österifrån då väggarna åt det hållet gjordes tjockare :D

Japp....Kapten Trädtopps film är mkt bättre än min så du missade inget :)

Fina bilder och väldans bra kvalla på filmen, den presterar verkligen den kameran. Intressant läsning om snubben också.

19 minuter sedan, Rolf sade:

Fina bilder och väldans bra kvalla på filmen, den presterar verkligen den kameran. Intressant läsning om snubben också.

Tack, hehe...men om det var så filmat vet jag inte :D

Man kan undra vad som rörde sig i den mannens huvud. Rätt synd om honom var det nog trots allt :)

7 minuter sedan, lillepv sade:

Bra filmat och plåtat. Här ser man verkligen vad man kan använda en drönare till.

Tack så mkt. Som jag sa till Rolf så vet jag inte om det är så bra filmat. Men det var roligt iaf och det är huvudsaken :)

Ja, en sån maskin kan man nog använda till mkt. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Blev nyfiken och Googlade fram:

Söderto är ett samhälle i Lyby socken i Hörby kommun beläget mellan Hörby och Löberöd.

I utkanten av samhället ligger Söderto fästning, vars syfte var att kunna motstå bombningar. Det är mer än tveksamt om byggnaden skulle kunna uppfylla sin uppgift. Den nu döda konstruktören, Karl-Göran Olsson, var en äldre bonde från trakten som förstärkte sitt hus med armerad betong. Huset hade tjockast murar till öster eftersom han var rädd för Ryssen.[källa behövs]

Byggnaden är numera (2012) tämligen förfallen och är i vissa delar farlig att beträda.

Vilket fort!! Så mycket lustigt det finns som man aldrig hört talas om! Så kul att se detta och att se filmen som var i mycket bra kvalitet. Ja, även bilderna är bra kvalitet. Kul med selfies också :) Blir verkligen sugen på en drönare nu :P 

Tycker du lyckats bra. bildkvalitet lyser igenom. Men det ska det göra med tanke pa vad din kostar i jämförelse till min 

Missade ju att ta bilder ovanifrån :huh:

Titta ordentligt på bild 6 nere i husets vänstra sida....Hmmmm någon försöker gömma sig. Kanske ryssen :y15:

51 minuter sedan, Mona sade:

Vilket fort!! Så mycket lustigt det finns som man aldrig hört talas om! Så kul att se detta och att se filmen som var i mycket bra kvalitet. Ja, även bilderna är bra kvalitet. Kul med selfies också :) Blir verkligen sugen på en drönare nu :P 

Ja, det finns mycket underligt i vårt avlånga land :)

Hehe, är du snabb så hinner ditt önskebrev fram till tomten innan det julen har börjat ;)

3 minuter sedan, Fredrik H sade:

Tycker du lyckats bra. bildkvalitet lyser igenom. Men det ska det göra med tanke pa vad din kostar i jämförelse till min 

Missade ju att ta bilder ovanifrån :huh:

Titta ordentligt på bild 6 nere i husets vänstra sida....Hmmmm någon försöker gömma sig. Kanske ryssen :y15:

Tack :)

Jag missade också bilder tagna rakt ovanifrån. Hade inte en tanke på det förrän jag såg bilderna i datorn.

Hehe, det är nog samma ryss som gömmer sig bakom trädet till vänster i bild 4 :D

28 minuter sedan, Cope sade:

Ja, det finns mycket underligt i vårt avlånga land :)

Hehe, är du snabb så hinner ditt önskebrev fram till tomten innan det julen har börjat ;)

Jag har så många önskningar redan till Tomten, så vet inte om jag vågar skriva upp fler:D

Wow, vilken historia detta var, så häftigt!:thumbsup:

Fint fotat Cope, och vad kul att få se din film också, nu blir min vill ha-känsla ännu kraftigare!^_^

Jag har aldrig förr varit intresserad av drönare, men man kan ju ändra sig... Och jag har nog inte varit så pass snäll så jag ens kan fundera på att sätta en på önskelistan...:(

Spændende at se fotos fra oven af her...Synes de blev rigtig gode alle sammen...Har du også en metal detektor ? kunne jo være man var heldig at finde nogen guldmønter  :D Sådanne en har jeg ..synes det er spændende at se hvad man finder i jorden..har fundet nogen mønter på vores egen mark..blandt andet en svensk 5 øre fra 1892  lidt morsomt..

Også var der 1 dansk skilling 1856   1 dansk øre 1874 og en større skilling..kan desværre ikke aflæsse denne da den er for ringe stand..

25 minutes ago, sanne said:

Spændende at se fotos fra oven af her...Synes de blev rigtig gode alle sammen...Har du også en metal detektor ? kunne jo være man var heldig at finde nogen guldmønter  :D Sådanne en har jeg ..synes det er spændende at se hvad man finder i jorden..har fundet nogen mønter på vores egen mark..blandt andet en svensk 5 øre fra 1892  lidt morsomt..

Jag har en metalldetektor Sanne En Garrett AT pro

Ligger mest i garderoben nu för tiden. men riktigt kul att leta...Även om man måste ha tillstånd :(

Verkligen häftigt!! Det här ger ju en helt nu dimension till dina UE-projekt!! Väldigt fint fotat och filmat! kan tänka mig att man behöver fila en del på filmandet innan man får det som man vill ha det!

16 timmar sedan, sanne sade:

Tack Sanne :)

N', jag har tyvärr ingen metalldetektor :)

14 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Vad bra det blev! Läst mkt om anläggningen.  Var uppe flera gånger på 28 dagar senare. Han reserverade visst en del åt kungahuset

Tack Hasse :)

Ja, han gjorde visst det. Det var inget fel på självförtroendet berörande denna byggnad :)

6 timmar sedan, Mathias sade:

Verkligen häftigt!! Det här ger ju en helt nu dimension till dina UE-projekt!! Väldigt fint fotat och filmat! kan tänka mig att man behöver fila en del på filmandet innan man får det som man vill ha det!

Tack Mathias :)

Ja, där behöver verkligen filas. Hade varit toppen om man kunde klippt lite i filmerna också då det blr en hel del man vill ha bort. Tids nog ska jag leta upp ett lämpligt program för det ändamålet.

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Bra utfört av dig Conny. Filmmässigt vill jag gärna se dokumentären om den här kufen, måste bara vara underhållande. :thumbsup:

Tack Himma :) Ja, det hade nog varit underhållande :)