Jump to content

Nikon is DYING (but it's not too late)

Recommended Posts

8 minuter sedan, Cope sade:

Jag känner inte heller någon större oro. Dom två stora drakarna må ha hamnat lite efter i dom spegellösa segmenten men förhoppningsvis blir dom bättre och bättre även där.

Ja det får vi ju hoppas, för en spegellös blir det iaf av vad jag har sett hos polaren Joakim. När han fokuserar manuellt så visar den i sökaren när det är skarpt. Kallas för någonting speciellt det där. Hade ju varit fint för en halvblind gammal gubbe som jag. :) I mörker verkar dom ju överlägsna spegelkameror. Det enda jag egentligen väntar på är väl att dom ska just utvecklas och bli snabbare i sökaren främst. LITE lagg är där nog tycker jag och det gillar jag inte på en så dyr leksak.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Ja det får vi ju hoppas, för en spegellös blir det iaf av vad jag har sett hos polaren Joakim. När han fokuserar manuellt så visar den i sökaren när det är skarpt. Kallas för någonting speciellt det där. Hade ju varit fint för en halvblind gammal gubbe som jag. :) I mörker verkar dom ju överlägsna spegelkameror. Det enda jag egentligen väntar på är väl att dom ska just utvecklas och bli snabbare i sökaren främst. LITE lagg är där nog tycker jag och det gillar jag inte på en så dyr leksak.

En annan i mitt tyckande en ännu bättre funktion är att man ser hur exponeringen kommer bli direkt i sökaren. Det innebär att man slipper en massa testbilder där man måste tex måste exponeringskompensera på något håll.

4 minuter sedan, Cope sade:

En annan i mitt tyckande en ännu bättre funktion är att man ser hur exponeringen kommer bli direkt i sökaren. Det innebär att man slipper en massa testbilder där man måste tex måste exponeringskompensera på något håll.

Ja fast gör du inte redan det i din 850? Eller är det bara i liveview?!

Just nu, ToddeSwe sade:

Ja fast gör du inte redan det i din 850? Eller är det bara i liveview?!

I LW ser man det men det använder jag i princip i landskapsbilder och då för att komma åt vattenpasset som jag tycker är bättre där än i sökaren :)

3 minuter sedan, Cope sade:

I LW ser man det men det använder jag i princip i landskapsbilder och då för att komma åt vattenpasset som jag tycker är bättre där än i sökaren :)

Gillar inte den något sega LW den kunde man gott ha enbart till menyer :) När den är lika snabba som sökaren då snackar vi LW.

Kan minnas fel men tyckte jag hörde att det är i princip bara Fuji som tjänar pengar på att kränga kameror och optik i dagsläget. Det kan vara hur det vill med det men de flesta andra blöder. Stenhård bransch. Även om mobilkameror inte är direkta konkurrenter till Nikons kameror börjar de bli så bra att många tycker det de duger. Med nåt slags trolleri :) går det nu även att fota i nästan mörker med de bästa mobilerna Men ändå inte mobiler som är största hotet utan alla andra märken. Det mesta är ju väldigt bra. Man kan lugnt utgå från att kameraförsäljningen kommer att fortsätta minska. Nyrekrytering blir svag. Som äldre kompis som samlar frimärken. Det kommer inga nya som tar vid. Kanske dåligt exempel men ändå inte helt fel. Ungdomar ser foto på ett annat vis känns det som.

Tror nog Nikon kommer att klara sig. I värsta fall " gör man en Pentax" och säljer ut allt men varumärket lever kvar med samma fattningar och annat. Värdet är för stort och det finns så mkt optik där ute samt det goda ryktet

Lite orolig ändå. Nu följer jag inte Nikon så hårt längre men minns flera felsatsningar som runnit ut i sanden. Kamerasystem som dragits tillbaka innan lansering. Känns inte som att Nikon leder utvecklingen. Farligt bli en mätt katt som Nokia som hade ca 40% av marknaden men sedan inte hängde med

Visst kan spegellös ha sina fördelar. Det är tex löjligt lätt sätta skärpan manuellt med olika hjälpmedel. Man ser som sagt hur bilden blir. Men kan ju ändå säga. Skulle jag bli "seriös" fotograf igen skulle jag nog satsa på tex en D850 tex :) 

• 2 months later...
On 2019-12-11 at 7:18 PM, Cope sade:

Jag känner inte heller någon större oro. Dom två stora drakarna må ha hamnat lite efter i dom spegellösa segmenten men förhoppningsvis blir dom bättre och bättre även där.

Ryktena om Canons R5 gör ju att man börjar tro att de är ikapp bland de spegellösa när den släpps senare i år (om den nu blir vad ryktena säger, vissa bitar även bekräftade).

Nästan så att det redan uppstår köpsug, tänk om man skulle göra lite oväntat mycket vinst på huset vad det kan leda till senare i år :) :)

https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/canon-eos-r5-far-inbyggd-bildstabilsering-film-i-8k

59 minuter sedan, Martin sade:

Ryktena om Canons R5 gör ju att man börjar tro att de är ikapp bland de spegellösa när den släpps senare i år (om den nu blir vad ryktena säger, vissa bitar även bekräftade).

Nästan så att det redan uppstår köpsug, tänk om man skulle göra lite oväntat mycket vinst på huset vad det kan leda till senare i år :) :)

https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/canon-eos-r5-far-inbyggd-bildstabilsering-film-i-8k

Så är det kanske. Vi får hålla tummarna🙂👍

Håller tummarna att du får en slant över till en kamerainvestering🙂

9 minuter sedan, Cope sade:

Så är det kanske. Vi får hålla tummarna🙂👍

Håller tummarna att du får en slant över till en kamerainvestering🙂

Ja vi får väl se. Det nya huset är ju betydligt dyrare oavsett så egentligen borde hela vinsten gå in där, men tanken är väl inte att nödvändigtvis maxa insatsen utan istället vara lite smart med fördelningen insats/buffert/annat. :)