Jump to content
Cope

Flög en runda i Farhult med Kapten Trädtopp idag.....

Recommended Posts

Idag avlades andra flygningen. Shit vad roligt det är....Här var mindre främmande föremål ivägen och här vågade man ta ut svängarna lite. Skickade iväg det lilla livet strax över 2 km på en höjd strax över 50 meter. Fotade kyrkan innan den kallades tillbaka på automatik :)

Här är ett urval av dagens flygning som ännu innebär att jag ska lära känna den lilla rackaren.

1.

DJI_0010.jpg

2.

DJI_0011.jpg

3. Såg ett misstänkt miljöutsläpp....

DJI_0016.jpg

4. Som jag tog mig en närmre titt på....

DJI_0018.jpg

5. Tillbaka till trygga marker igen...DJI_0020.jpg

6. Och slutligen kyrkan som låg 2 km därifrån. Här kittlade det i kistan och oron över det lilla livet spred sig i kroppen :)

DJI_0023.jpg

Det var allt från dagens flygning .....imorgon är det en ny dag :)

Tack min vän :)

Ja, den är väl rätt hyfsad även om den har sina svagheter. Det är en Hasselblad med 1 tums sensor och tar bilder i råformat. Men går man över f/5.6 sjunker tyvärr kvalitén.

Men då avstånden i regel är stora så gör det inte så himla mkt :)

Missminner jag mig inte så är bilderna ovan tagna med bländare 4.

Det här är verkligen spännande! Fantastiskt att kunna styra iväg 2 km utan att man är med själv. Kan bli riktigt spännande faktiskt då man inte vet vad man kommer att se! Jättebra bilder. Kan man ändra inställningarna under tiden man kör?

Ja, det är helt sjuk att vara så långt borta och bara se vad som händer genom mobilen.

Ja, jag tror man kan ändra inställningarna under tiden som man kör om man är skicklig,  men det har jag inte tid till. Jag släpper spakarna så den står och hovrar i luften medans jag pillar med inställningarna.

48 minuter sedan, Cope sade:

Ja, det är helt sjuk att vara så långt borta och bara se vad som händer genom mobilen.

Ja, jag tror man kan ändra inställningarna under tiden som man kör om man är skicklig,  men det har jag inte tid till. Jag släpper spakarna så den står och hovrar i luften medans jag pillar med inställningarna.

Det gäller verkligen att lita på sig själv när man släpper iväg kamera och flyg på egen hand! Lite läskigt i början jag tänka mig.

10 minuter sedan, Mona sade:

Det gäller verkligen att lita på sig själv när man släpper iväg kamera och flyg på egen hand! Lite läskigt i början jag tänka mig.

Ja, och det gör verkligen inte jag :D

Och ja.....det är läskigt när den försvinner ur synhåll och man måste lita på det man ser i telefonen :)

3 minuter sedan, sanne sade:

Flotte fotos..skarpe og fine..Har du købt dig en lille flyvemaskine ? :-)

Ja, köpte en liten drönare på black friday :)

1 timme sedan, lillepv sade:

Det blev ju riktigt bra.Den kan du säkert använda vid nästa bröllopsfotografering.

Tack :)

Haha, varför inte....Den kan nog även användas till den typen av uppdrag. Fast jag måste nog öva några år innan jag vågar ta steget :)

9 hours ago, Cope said:

Ja, köpte en liten drönare på black friday :)

Spændende...Hvor må du sætte den i luften ? her i Danmark er det vist ikke tilladt over huse ...:)

3 timmar sedan, sanne sade:

Spændende...Hvor må du sætte den i luften ? her i Danmark er det vist ikke tilladt over huse ...:)

Jag har flugit både ifrån trädgården, en slottsträdgård och från ett naturområde.

Jag har inte lärt mig alla regler angående flygningen men jag har för mig att man får flyga över hus mm. Man får dock inte ta kränkande bilder på människor...

7 hours ago, sanne said:

Det är ok i Danmark om drönaren väger under 250gram, min väger 249 :yahoo:

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Mycket tjusiga bilder, blir intressant att följa din utveckling med denna pryl! :) Och Fredriks också för den delen...  

Tänk dig ett fint vattenfall med Big stopper framför den kameran på 75 meters höjd...:):thumbsup:

Hehe, det hade varit något om den rackaren kunde stått helt stilla under några minuter :)

6 stopsfilter finns dock och det funderar jag på att införskaffa så man iaf kan få någon 1/2 sekund med en bländare runt 4-5.6 :)

31 minuter sedan, Cope sade:

Hehe, det hade varit något om den rackaren kunde stått helt stilla under några minuter :)

6 stopsfilter finns dock och det funderar jag på att införskaffa så man iaf kan få någon 1/2 sekund med en bländare runt 4-5.6 :)

Ja det är väl bättre än inget, och har du en dag när det inte blåser så mycket kanske det funkar!:)

21 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Ja det är väl bättre än inget, och har du en dag när det inte blåser så mycket kanske det funkar!:)

Jag kan ju absolut prova blända ner med ett 6 stopsfilter och få upp mot en minut i bästa fall om ljuset är lite sämre. Men först måste jag köpa filtret :D

Har dock köpt ett polfilter som jag ska bekanta mig med när jag behärskar allt annat :)

6 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Ser väldigt kul ut. Vilka möjligheter som öppnas. Mkt bra bildkvalite också

Det är verkligen roligt. Fattar inte varför jag inte har köpt en sån här maskin mkt tidigare :)

7 timmar sedan, Fredrik H sade:

Det är ok i Danmark om drönaren väger under 250gram, min väger 249 :yahoo:

Följer jag vägarna så är det lugnt för mig också :D ;)