Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

spår i snön+ den nya kosmologien

Recommended Posts

.
lucka 10.

fullmåne. och äntligen en fin vinterdag.
Peps sprang iväg före mig, men i snön kan jag spåra honom 😄.
3. där är han ju...
4. Pepsen raskar över isen.. .
Nobeldagen.
jag fick inte nobelpris i år heller.
vafan. så mycket trams som jag författat detta år så trodde jag nästan att jag var självskriven...
jaja...suck...vad är väl en nobelmiddag på stadshuset i huvudstaden....den är säkert dötrist...och jättetråkig...och alldeles jättegod mat som serveras.
men jag då ?
fiskpinnar ?
😠
näe!
jag vill ha nåt jättegott.
nu får det bli pasta Vallbynese.
min supergoda köttfärssås.
och en öl till. eller två.
nästa år vinner jag ! jag ska börja skriva på tacktalet i kväll !
🙂

rps20191210_160840.thumb.jpg.df422f8ec36ee27350fe90fa9bc0a32f.jpg

rps20191210_160626.thumb.jpg.4d0e14c3b318cd10270b71eb66af906a.jpg

rps20191210_160524.thumb.jpg.3bd3bb7f47d96323229da212b368d6d9.jpg

rps20191210_160427.jpg

tack boys!

nobelpriset gavs ju till en svensk 2011 tror jag.....tomas tranströmmer.

han bodde ju senare delen av sitt liv här i västerås, så det krävs nog något extra, minst sagt, att en västeråsare får litteraturpriset en gång till detta århundrade. men jag har en plan ! ( så klart :D )  plan B !

fysikpriset !  jag har några fräscha ideer rörande universums uppkomst och liknande mindre krångliga grejer...

en ide rör det paradoxala i fenomenet att universum verkar växa.

man har iakttagit att galaxerna rör sig ifrån varandra, som om rummet växer. och det ser ut som att hela universum blir större och större. dessutom i allt snabbare takt. utvidgningen accelererar. och alla är jätteförbryllade. varför ? vad är det för mystisk kraft som knuffar isär alla galaxerna ? det borde ju vara tvärtom. gravitationen borde dra dem mot varandra tills all materia samlas i en enda jättehög och orsakar tidernas smäll. a bang. a big one. a big bang. och så föds ett nytt universum ur det som nyss kollapsat.

MEN.... nu är det alltså inte så. galaxerna avlägsnar sig från varann hela tiden. fortare och fortare. och det kommer till slut resultera i en nästan tom superrymd med pytteprickar, galaxerna, oändligt långt ifrån varandra.

hur kan detta komma sig ?

jo....det ska jag förklara ! B)

det som ser ut som en utvidgning, är i själva verket en synvilla. att galaxerna verkar få ett ständigt större avstånd sinsemellan beror inte på att de rör sig ifrån varandra.

det beror på något annat. 

DE KRYMPER !!

materien i sig själv förlorar energi oavbrutet. allt, varenda atom som finns, sänder ut energi hela tiden. strålning. en del av det kan vi se med våra ögon, nämligen ljus. men vissa atomer sänder ut energi av andra frekvenser. typ röntgenstrålar eller infraljus. som vi inte ser men kan mäta med fiffiga instrument. 

och....energin i materien är så klart begränsad. när en atom gör av med sin energi, så är det så klart på bekostnad av något.  och vad är detta något ? nån som förstår vart jag är på väg här ? Nej. Ulf, inte dårhuset...jösses...:angry:

det är så klart på bekostnad av STORLEKEN !

all materia gör av med energi hela tiden och därför krymper allt hela tiden. vi kan ju inte mäta detta, eftersom även vi, våra barn och till och med Pepsen krymper i samma takt. OCH våra fiffiga mätinstrument också. allt blir ständigt mindre.

DÄRFÖR ser det ut som om rymden mellan galaxerna växer. galaxerna krymper ! det är alltså en synvilla. när vi blir mindre så blir avstånden mellan oss större.

plättlätt. en barnunge kan ju förstå detta. och nu har en barnunge förstått detta. ett barn vid namn gerard.

:)

btw...nån som har en frack , XL, att låna ut i december nästa år. 185 centilong lr va de heter... och säg åt dem att jag föredrar spaghetti m köttfärssås framför gös eller anka. kalops går också bra. rött vin, inte vitt !

:)