Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

Tänkte rekognosera lite....

Recommended Posts

...trots regnet.. Lilla frun hade en mycket sen klipptid hos frissan och det beräknades ta två timmar. På jobbet har jag haft ett par dagar som varit ovanligt lugna så jag försöker hitta ställen att åka och fota på. 

På Muskö har jag varit innan, precis hit där jag åkte faktiskt men jag såg på satellitbilder på google maps att det fanns någon form av militär anläggning precis i närheten, och jag vet att det fanns en liten korsning till en mindre skogsväg där från platsen jag varit på tidigare, men minns inte om den var körbar. Och på nätet hittade jag inget om anläggningen men hittade sen ett inskannat dokument  från 2018 där det stod att dom använder anläggningen för radarspaning i bland. Så jag antog att man inte kunde köra dit, men ville ändå kolla. 

Tog nästan en timme dit så någon snabb bild från bilen och sen full fart hem igen, hann nästan hem så kom sms:et om att hon strax var klar hos frissan...^_^

1. Inloppet till Muskötunneln, tror den är 2895 meter lång om jag inte minns fel, går under vattnet.

IMG_7252rm.thumb.jpg.1f5dbfa0d38bc688fc8f922a928af234.jpg

2. Ööh, Muskötunneln...^_^

IMG_7255rm.thumb.jpg.0cc21416448c25207cefae7166503c7b.jpg

3. Tog med stativet utifall det hade gått fota lite hav i mörker, men det var inte bara mörkt det var kolsvart, så stativet fick stanna i bilen. Här har jag tagit ett par bilder tidigare, och dom har visats härden gången.

IMG_7258rm.thumb.jpg.ce871be4a2abdb2a74d8f8d1d2244024.jpg

4.  Så här är då vägen, verkar inte vara ok att komma med bil, men till fots kanske...:confused0006:

IMG_7261rm.thumb.jpg.56940479a23a173633e240e05232ac2a.jpg

5. På vägen hem stannade jag mitt på vägen och fångade denna vy, det är Norviks udde  utanför Nynäshamn längst där borta. Där bygger man nu Stockholms största hamn, vilket tydligen delat befolkningen något...

IMG_7262rm.thumb.jpg.92a4abcf30f286533748d4470ae2b3ea.jpg

Så det blev inga speciellt märkvärdiga bilder, men jag kom i väg lite kort i alla fall för lite rekande, har några fler ställen kvar att reka på vid tillfälle,  platser som jag visserligen också gjort besök på men nu vill jag försöka ta andra bilder..

Härligt att du fick komma ut en stund i alla fall och sista bilden är riktigt läcker med alla små ufo hängande i luften! :P

Ja det var väl en bedrift att komma ut med bilen och ta ett par snabba bilder, med tanke på det usla vädret...:lol: Nä men jag håller på att försöka hitta motiv, och letar febrilt på nätet och tänker att jag ska försöka hinna ut någon helg under dagtid, men nu har ju den här hösten regnat bort och innan jul kommer jag att ha svårt att hinna med men jag hoppas allt lugnar ner sig efter årsskiftet. :)

On 2019-11-29 at 7:16 AM, Farsta (Hasse) sade:

Spännande utflykt i mörkret! Tror aldrig jag åkt Muskötunneln. Svårast tänkbara fotoväder men du fick med fina bilder hem

Tack Hasse, ja det finns verkligen bättre väder att ge sig ut i men eftersom tanken mest vara för att rekognosera så gjorde det inte så mycket. :)

Fick sen höra av grannen som jobbat på Musköbasen att just det området jag var intresserad av fortfarande är militärt och man ska nog passa sig för att ta sig dit jag ville ta mig, det är en gammal torpedskjutningsstation där som numera används som radarspaningsanläggning tydligen.

On 2019-11-29 at 7:38 AM, sanne sade:

Du har da rigtig været på nattur...:D :star: Kunne du ikke sove ? fine fotos..

Tack sanne! Nä det var bara tidigt på kvällen så det var inte en nattur, även om det var kolsvart där ute. Finns inte så mycket belysning där..:)