Jump to content
Mona

Testfåglar!

Recommended Posts

Här kommer ett gäng fåglar som jag tog på idag för att göra ytterligare test av Tamron 150-600 G2. Vädret var inte optimalt idag heller, så det blev långa tider och högt ISO, 3200 - 6400. Alla utom Hacke är tagna på 600 mm och f/6,3. Alla är också croppade ungefär lika mycket. Mycket... Jag hade stativ så tiderna funkade om de satt någorlunda  stilla. 

Jag tror nog jag behåller objektivet för det känns rätt okej nu faktiskt. Men för säkerhets skull tänkte jag göra nya prov på onsdag då det verkar bli lite sol. 

Alla bilderna är tagna på samma ställe, så därav många samma bakgrunder och sittplatser. 

Klicka upp!

1. Tofsmes

_W2B9109_2048px.jpg

2. Mycket godis! Vad ska jag välja?

_W2B9185_2048px.jpg

3.

_W2B9207_2048px.jpg

4.

_W2B9208_2048px.jpg

5.

_W2B9222_2048px.jpg

6. Talgoxe

_W2B9144_2048px.jpg

7. Nötväcka

_W2B9160_2048px.jpg

8. Hacke

_W2B9262_2048px.jpg

tofs är ju bedårande. häftig den första bilden. det är ju otroligt vackert med den där ' kronan' på huvudet. majestätiskt. så liten och ändå så imponerande. måste googla för att se om honor och hanar skiljer sig. utseendet alltså :D.

jag chansar och gissar på att detta är en pojk. 

min favomes från nu ! B)

edit - nähäpp....de är tydligen precis lika söta både pojk å flicktofsar. !! kul. :)

Otroligt bra bilder, alla utom dom med mataren är ju underbara. Förstår inte hur du får till det så där. Känns som om dom är i rummet och man vill ta på dom så verkliga känns dom.

Tack så mycket allihop för responsen :) Jag har bestämt mig, jag behåller denna gluggen! Så här många keepers fick jag inte med Sigman, det är säkert. Så glad att jag verkar slippa kalibrera den också. Då vet jag inte om jag hade behållit den. Nu vill jag bara ut och fota fåglar! Jäkla skitväder... :(

2 timmar sedan, Mona sade:

Tack så mycket allihop för responsen :) Jag har bestämt mig, jag behåller denna gluggen! Så här många keepers fick jag inte med Sigman, det är säkert. Så glad att jag verkar slippa kalibrera den också. Då vet jag inte om jag hade behållit den. Nu vill jag bara ut och fota fåglar! Jäkla skitväder... :(

Kul, det gör du rätt i. Jag lyfter på mössan och säger grattis :)

Vad fick du ge för ett sånt ex hos CP?

39 minuter sedan, Cope sade:

Kul, det gör du rätt i. Jag lyfter på mössan och säger grattis :)

Vad fick du ge för ett sånt ex hos CP?

Tack! Jag har inte riktigt koll på slutpriset  ännu eftersom vi sa att jag skulle prova först, men det är nog ett bra pris tror jag. Jag har förhandlat in TAP-in också :) 

7 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Mycket tjusigt Mona med trean i topp. Kul att objektivet motsvarar dina förväntningar. Ni kommer säkert att bli goda vänner under lång tid. :thumbsup:

Tack Himma! Jag hoppas verkligen vi blir vänner för lång tid! Just nu känns det iaf väldigt bra :) 

3 timmar sedan, lillepv sade:

Bra fotat överlag.Extra förtjust över Tofsmesbilderna eftersom jag aldrig lyckats fota någon.

Tack lillepv! Hoppas du hittar en tofsmes du också :) 

Otroligt fina foton med kalasskärpa. Vad hade du för slutartider? Tänker att även om det är stativ är de ju sällan stilla så länge :) :)

On 2019-11-22 at 2:54 PM, Fredrik H sade:

Otroliga bilder hela högen :thumbsup:

Tackar så mycket Fredrik :) 

On 2019-11-23 at 1:49 PM, Martin sade:

Otroligt fina foton med kalasskärpa. Vad hade du för slutartider? Tänker att även om det är stativ är de ju sällan stilla så länge :) :)

Tack så mycket Martin! Nej, de sitter inte många millisekunder! Ibland har man lite tur, ibland lite skicklighet om man har studerat vilka grenar de sätter sig på och är beredd :) 

1. 1/60, ISO 3200

2. 1/250, ISO 3200

3. 1/250, ISO 3200

4. 1/250, ISO 3200

5. 1/125, ISO 3200

6. 1/160, ISO 3200

7. 1/250, ISO 3200

8. 1/80, ISO 6400

Alla f/6,3.