Jump to content
Cope

Misslyckad kväll!

Recommended Posts

Åkte iväg och skulle ta en kvällsbild innan det är dags att gå på eftermiddagsskiftet då alla såna chanser är som bortblåsta. Och kvällen till ära så hade vi härliga stora och lite mörka moln som brukar ge en fin effekt i form av utdragna svarta utdragna linjer som blir en fin kontrast till dom eventuellt rosafärgade molnen.

Jag riggade upp och tog en testbild för att kolla kompet samt justerade polfiltret.

_8503627.jpg

Därefter trycktes det halvtonade filter på plats och slutartiden ställdes in på fjärren. När bilden var klar insåg jag vad jag hade missat.....BIG STOPPERN!!!!!

_8503628.jpg

Nåväl, jag tryckte big stoppern på plats och justerade slutartiden då ljuset hade blivit mkt mörkare och drog igång en ny exponering. Efter ett taf ringer Ida och skriker hysteriskt att Maja bara har ett halvt öga när hon skulle ta in henne från hagen.

Paniken bara sköljde över mig och jag rafsade ihop och småsprang till bilen och drog iväg hemåt i all hast. Väl hemma så konstaterade jag att ögat inte alls såg bra ut och att hon hade rivit av en hel del päls i ögonhöjd på vänstra sidan av huvudet.

Drog iväg som en skållad råtta in till djursjukhuset i Hbg där det som väl var konstaterades att det "bara" var det tredje ögonlocket som hade kommit fram och inte dragit sig tillbaka.

Det tredje locket är till för att skydda ögat vid eventuella olyckor och det kan flyga fram om kaninen blir väldigt rädd eller om det finns någon fara för ögat. Antagligen har hon fått något i ögat och antagligen fått panik och därmed krafsat så kraftigt att pälsen släppte och det tredje ögonlocket därmed har kommit fram och sen inte dragit sig tillbaka utan stannade kvar på halva ögat. Med lite olika salvor, droppar och smärtstillande ska hon behandlas till början på nästa vecka. Då ska ögonlocket förhoppningsvis ha dragit sig tillbaka helt.

Blev skiträdd att även denna lilla varelse skulle behöva lämna oss. Nu känns det dock bättre igen och hon kommer förhoppningsvis bli återställd inom några dagar :)

Sista bilden fick inte gå färdigt och blev en fin kontrast till den där jag glömde filtret. Men skit samma. Jag är så oerhört glad att Maja inte var så allvarligt skadad som det ser ut som.

_8503631.jpg

Nu skiter jag i detta och inga bilder ska knäppas förrän tidigast på måndag :)

Billede 1 helt bestemt det bedste foto ..skønne farver :D jaa hvad pokker har du lavet med det  i midten :-D

Just nu, sanne sade:

Billede 1 helt bestemt det bedste foto ..skønne farver :D jaa hvad pokker har du lavet med det  i midten :-D

Hehe, jag missade sätta på ND-filtret i bild 2 och i bild 3 avbröt jag exponeringen då min dotter ringde och sa att kaninen var sjuk.

Så jag fick inte med mig något hem jag ville ha från denna kvällen :)

1 minute ago, Cope said:

Hehe, jag missade sätta på ND-filtret i bild 2 och i bild 3 avbröt jag exponeringen då min dotter ringde och sa att kaninen var sjuk.

Så jag fick inte med mig något hem jag ville ha från denna kvällen :)

Ån nej så var den aften jo ødelagt...Hvordan har kaninen det nu ? 

men jösses Conny....jag vet inte vem jag lider mest med, dig eller Maja...:(

lite gulligt tycker jag att det är ändå att läsa och förstå ditt engagemang i de små liven. du är en sann mensch ! judiskt för bra människa. god.

pepsen skulle tycka om dig direkt, det är jag säker på. och pepsens vänner är mina vänner. solnedgångar och fina moln finns det oändligt många av. men små kompisar som man tagit på sig ansvar för är något lite mer dyrbara...

heja maja! bli bra snart igen !

:)

10 timmar sedan, sanne sade:

Ån nej så var den aften jo ødelagt...Hvordan har kaninen det nu ? 

Hon har det någorlunda bra tror jag och ska bli helt återställd igen om veterinären har rätt i sin diagnos :)

10 timmar sedan, Rolf sade:

I bland går det bara inte, tur i alla fall att kaninen inte var allvarligt sjuk!

Ja, det var en himla tur :)

10 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vilka strapatser du fick vara med om idag. Hoppas nu att kaninen piggnar till fort så du kan ut och göra nya försök.

Det hoppas verkligen jag också :)

5 timmar sedan, gerard ohman sade:

men jösses Conny....jag vet inte vem jag lider mest med, dig eller Maja...:(

lite gulligt tycker jag att det är ändå att läsa och förstå ditt engagemang i de små liven. du är en sann mensch ! judiskt för bra människa. god.

pepsen skulle tycka om dig direkt, det är jag säker på. och pepsens vänner är mina vänner. solnedgångar och fina moln finns det oändligt många av. men små kompisar som man tagit på sig ansvar för är något lite mer dyrbara...

heja maja! bli bra snart igen !

:)

Lid med Maja. Jag ska nog klara mig :)

Ja, jag gör allt jag kan för dom små liven. Dom ska ha det precis lika bra som vi i övriga familjen och gärna även en aning bättre också om det går. Jag går helt  i sönder när djur far illa på det ena eller andra sättet.

Hehe, och jag är säker på att jag hade tyckt om Pepsen också. Inget snack om den saken :)

Precis, det finns många moln och solnedgångar kvar men bara en Maja.

Jag visste inte ens om jag fick med mig all utrustning hem. Jag hade bara koll på att kameran fanns i handen och att ryggan hängde på axeln. När vi kom hem från djursjukhuset så kunde jag konstatera att även filterkitet och övrig utrustning som väl var låg i ryggan. Men som sagt, Maja är värd betydligt mer än ett filterkit och jag köper gladeligen ett nytt system bara hon får leva vidare.

34 minuter sedan, Fredrik H sade:

Ja den kvällen gick visst inte enligt några planer.

Glad att Maja är ok 

Nä, verkligen inte.

Tack, det känns bättre för mig idag även om ögat ser likadant ut idag som det gjorde igår. Förhoppningsvis blir hon bra enligt plan inom 1 vecka :)

Det gör inget att bilderna inte blev som du tänkt! Djuren går först! Snart är hon på benen och skuttar som vanligt igen, det är jag säkert på :) Om jag blir kanin i nästa liv så vill jag komma till dig:giggle:

11 minuter sedan, Mona sade:

Det gör inget att bilderna inte blev som du tänkt! Djuren går först! Snart är hon på benen och skuttar som vanligt igen, det är jag säkert på :) Om jag blir kanin i nästa liv så vill jag komma till dig:giggle:

Det gör dom, inget snack om den saken. Det hoppas jag också att hon gör. Det är ju trots allt pappas lilla tös😍

Haha...du är så välkommen. Jag lovar att du ska få bo i vardagsrummet du också och ha ca 35 kvm till ditt förfogande att skutta omkring på🙂

High key landskapsbild var ju en ny genre från dig! :)

Skämt åsido, krya på maja och du får väl slå ihop 2:an och 3:an i en HDR och hoppas på det bästa :) 

9 timmar sedan, Martin sade:

du får väl slå ihop 2:an och 3:an i en HDR och hoppas på det bästa :) 

Precis min tanke, det borde ju gå. Om inte annat, ge det ett försök, kanske det blir bra :thumbsup: !?

Om inte annat, tycker jag att den första bilden är helt o.k. Lite mörk i nederkant s a s, men det löser du ju enkelt i Lr eller Ps.

Tredje ögonlock är väl ledordet i hela denna kvällen. Tur att det fanns kan man tycka.

Bilder kan du ta hur många som helst. :)

11 timmar sedan, Martin sade:

High key landskapsbild var ju en ny genre från dig! :)

Skämt åsido, krya på maja och du får väl slå ihop 2:an och 3:an i en HDR och hoppas på det bästa :) 

Haha.....ja...man vill ju vidga vyerna en aning :)

Hon är redan mkt bättre och nästan hela tredje ögonlocket har dragit sig tillbaka igen. Det återstår nog bara typ 1 1/2 mm eller nåt liknande.

Kanske hade funkat att slå ihop dom men det är inget jag lägger någon energi på denna gång då jag känner att bilden inte har något direkt värde.

39 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tredje ögonlock är väl ledordet i hela denna kvällen. Tur att det fanns kan man tycka.

Bilder kan du ta hur många som helst. :)

Hehe, det får det bli :)

Absolut, det kan jag men hon har bara ett öga.

On 2019-11-14 at 8:45 PM, Cope sade:

Det gör dom, inget snack om den saken. Det hoppas jag också att hon gör. Det är ju trots allt pappas lilla tös😍

Haha...du är så välkommen. Jag lovar att du ska få bo i vardagsrummet du också och ha ca 35 kvm till ditt förfogande att skutta omkring på🙂

Tack! Ja, jag vill bo inne där det är varmt och ha stora ytor att skutta runt på! Sen vill jag ha mycket morötter :wub: :D 

Ettan blev ju i alla fall riktigt bra!! Vad det gäller dom andra är det nog bara att bryta ihop och ta nya tag :)

6 minuter sedan, Mathias sade:

Ettan blev ju i alla fall riktigt bra!! Vad det gäller dom andra är det nog bara att bryta ihop och ta nya tag :)

Tack :)

Helt rätt, så är det. Har lite strul med filter och hållare för tillfället men nya prylar klickades hem för ca 15 sekunder sen. Förhoppningsvis blir allt bra eller iaf bättre om några dagar :)

11 minuter sedan, Cope sade:

Tack :)

Helt rätt, så är det. Har lite strul med filter och hållare för tillfället men nya prylar klickades hem för ca 15 sekunder sen. Förhoppningsvis blir allt bra eller iaf bättre om några dagar :)

Nya prylar är aldrig fel! Hoppas det gör ditt jobb lättare :)

17 minuter sedan, Mathias sade:

Nya prylar är aldrig fel! Hoppas det gör ditt jobb lättare :)

Det hoppas jag också då Lee´s halvtonade filter som är av plast inte fungerar smidigt i Nisis filterhållare. Byggde om Nisihållaren till Tamrons 15-30 med skenor från Lee och det funkade utmärkt. Det funkar dock inte till Nisihållaren till Nikons 19 mm pga konstruktionen på hållaren. Därför har jag beställt nya halvtonade filter i glas från filtertillverkaren Kase.

30 minuter sedan, Cope sade:

Det hoppas jag också då Lee´s halvtonade filter som är av plast inte fungerar smidigt i Nisis filterhållare. Byggde om Nisihållaren till Tamrons 15-30 med skenor från Lee och det funkade utmärkt. Det funkar dock inte till Nisihållaren till Nikons 19 mm pga konstruktionen på hållaren. Därför har jag beställt nya halvtonade filter i glas från filtertillverkaren Kase.

VA? Du "plastfilter" GÅR det? :)

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

VA? Du "plastfilter" GÅR det? :)

Japp, det går om det är rätt tillverkare på dom :)

Och tyvärr får jag överge Lee´s halvtonade filter pga av mitt val av filterhållare. Och Lee´s hållare för 150 mm filter köper jag inte då jag har gjort mitt val angående hållare :)