Jump to content
Mona

Har jag gjort bort mig?

Recommended Posts

Hej fotovänner! 

Nu vet jag inte om jag gjort bort mig, men jag har bytt ut min Sigma 60-600 mot ett Tamron 150-600 G2.. Har inte fått hem Tamron ännu, det blir inte förrän Cyberphoto gått igenom Sigman. Gjorde en bytesaffär med dem. Men känner mig väldigt osäker på om Tamron kommer att leva upp till mina förväntningar. Vissa hyllar den, andra inte. Jag är ju rätt kräsen... Sigman var superskarp när skärpan satt, men det blev också många missar. Om det berodde på mig kan jag inte svara på. Den var också väldigt tung, 2,7 kg, så att gå en dag och handhålla funkade inte så bra. Innan jag bestämde mig för att byta så var jag och provade en Tamron, OCH jag tog bara en enda skarp bild!! Är jag då klok som har bytt?? Nu gjorde jag många fel, bla hade jag för långa tid för att fota änder som var det enda motivet jag hittade, samt att det var ganska dåligt ljus i ån där de simmade. Objektivet var ett demo, och kanske inte alls bra ihop med min kamera. Verkar som många får kalibrera det för att få det att passa. Bara det är ju ett mecklande som jag verkligen inte vill hålla på med :( Så ja, nu sitter jag kanske med skägget i brevlådan, eller vad tror ni?

_W2B8563_2048px-sRGB.jpg

Omöjligt egentligen för mig att säga om du gjort fel men jag vet ju att Sigman höjts till skyarna för sin skärpa och sitt omfång. En högst personlig åsikt, utan att ha provat någon av gluggarna är att du gjort bort dig.

20 minuter sedan, Rolf sade:

Omöjligt egentligen för mig att säga om du gjort fel men jag vet ju att Sigman höjts till skyarna för sin skärpa och sitt omfång. En högst personlig åsikt, utan att ha provat någon av gluggarna är att du gjort bort dig.

Fan... :y1::y1::y1:

Min erfarenhet av Sigma är allt annat än bra. Gluggen kan vara hur skarp som helst med får man ca hälften och kanske ännu färre bilder med fokus på rätt ställe så är det inget skit att ha. När jag hade min Sigma 35:a dammsög jag nätet på information. Och söker man så hittar man väldigt mkt negativt skrivet angående träffsäkerheten på deras AF oavsett glugg.

Därför TROR jag utan att veta då jag varken har testat Sigmas 60-600 eller Tamrons 150-600 G2 att du har gjort rätt.

För egen del köpte jag Tamrons 35:a även om den låg något bakom Sigmas 35:a skärpemässigt. I slutändan ger den mig fler skarpa bilder så jag är nöjd med mitt köp :)

Möjligtvis kanske det behövs en kalibrering men det är inget konstigt. Det behövs även på originalgluggar ibland :)

Sigma generellt har mer problem tror jag än Tamron när de sitter på Canon och Nikon. Däremot funkar de klockrent på spegellöst. Det trista med Tamron 150-600 verkar vara att väldigt många måste kalibrera den direkt. Detta är ju riktigt skit. Nu har jag iaf fått veta att det går på garantin det första året, men man får ändå skicka iväg grejerna vilket jag tycker är svagt av Tamron att ha så många felfokuserade ex. 

Håller på att förhandla lite med CP nu, och de har idag skickat en beg som jag ska få testa innan jag säljer Sigman till dem. Det var verkligen en bra service! Jag bara älskar CP för deras kundvänlighet :wub:

2 minuter sedan, Mona sade:

Sigma generellt har mer problem tror jag än Tamron när de sitter på Canon och Nikon. Däremot funkar de klockrent på spegellöst. Det trista med Tamron 150-600 verkar vara att väldigt många måste kalibrera den direkt. Detta är ju riktigt skit. Nu har jag iaf fått veta att det går på garantin det första året, men man får ändå skicka iväg grejerna vilket jag tycker är svagt av Tamron att ha så många felfokuserade ex. 

Håller på att förhandla lite med CP nu, och de har idag skickat en beg som jag ska få testa innan jag säljer Sigman till dem. Det var verkligen en bra service! Jag bara älskar CP för deras kundvänlighet :wub:

Så kan det mkt väl vara angående Sigma.

Registrerar du ditt Tamronköp hos Tamron inom 2 mpn efter ditt köp får du hela 5 års garanti. Jag har gjort det på mina 3 Tamrongluggar samt printat ut 5 års garantibeviset så jag har det på papper.

Håller med angående CP. Jag har bara bra erfarenheter av dom själv men jag har sett en och annan som har stött på patull.

Kameradoktorn är en annan aktör jag bara har gått att säga om. Dom skickade tex 2 15-30 gluggar till mig så jag kunde välja det som var bäst eller skicka tillbaka båda om jag inte ville ha något utav dom. Och ingen betalning skedde förrän jag hade testat dom och gjort mitt val🙂

31 minuter sedan, Cope sade:

Så kan det mkt väl vara angående Sigma.

Registrerar du ditt Tamronköp hos Tamron inom 2 mpn efter ditt köp får du hela 5 års garanti. Jag har gjort det på mina 3 Tamrongluggar samt printat ut 5 års garantibeviset så jag har det på papper.

Håller med angående CP. Jag har bara bra erfarenheter av dom själv men jag har sett en och annan som har stött på patull.

Kameradoktorn är en annan aktör jag bara har gått att säga om. Dom skickade tex 2 15-30 gluggar till mig så jag kunde välja det som var bäst eller skicka tillbaka båda om jag inte ville ha något utav dom. Och ingen betalning skedde förrän jag hade testat dom och gjort mitt val🙂

Det var bra service av Kameradoktorn också :) Jag har helt slutat handla hos Scandinavian. Där finns inte mycket av den forna trevliga servicen kvar. De gamla försäljarna är rätt sura nu för tiden. Allt började med den nya chefen för några år sedan, och efter en ny satsning på butikerna. Sen har det bara gått utför enl mig och många andra jag pratat med. Tror de blivit för stora helt enkelt. Känns inte som det är trevlig stämning bland personalen heller. 

Hos Scandinavian har jag inte handlat så mkt då dom i regel är dyrare än konkurrenterna. Men dom löste iaf ett garantiörende smidigt åt mig för ett tag sedan🙂

Dåligt bemltande i butikerna kan bli förödande i långa loppet. Det finns många aktörer som gärna vill sälja....

Tror inte du har gjort bort dig. Med tanke på vad du säger så kan det ju inte bli värre utan bara bättre.

När din nya glugg är kalibrerad ska du se att vi får nya fina bilder här på forumet varje dag, din gubbe tar ut skilsmässa för att du aldrig är hemma utan är i skogen med ditt Tamron. :)

Nej men skämt och sido, tror nog det blir bättre med Tamron för den är inte SÅ tung. Hur lång tid skulle dom ha prylarna för att kalibrera?

24 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tror inte du har gjort bort dig. Med tanke på vad du säger så kan det ju inte bli värre utan bara bättre.

När din nya glugg är kalibrerad ska du se att vi får nya fina bilder här på forumet varje dag, din gubbe tar ut skilsmässa för att du aldrig är hemma utan är i skogen med ditt Tamron. :)

Nej men skämt och sido, tror nog det blir bättre med Tamron för den är inte SÅ tung. Hur lång tid skulle dom ha prylarna för att kalibrera?

:D :D :D 

Hur lång tid vet jag inte. Fick bara info att det går på garantin. 

16 minuter sedan, Mona sade:

:D :D :D 

Hur lång tid vet jag inte. Fick bara info att det går på garantin. 

Ok, blir väl kanske en vecka eller så... :) Om stället inte ligger i Göteborg ... då kanske du kan hänga på dörren varje morgon med nybakade bullar och stressa dom lite. :)

Minns inte riktigt hur lång tid det tog men jag tyckte att det gick relativt snabbt för min del. Kanske jag var utan prylarna någonstans runt 7-10 dagar eller nåt.

30 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ok, blir väl kanske en vecka eller så... :) Om stället inte ligger i Göteborg ... då kanske du kan hänga på dörren varje morgon med nybakade bullar och stressa dom lite. :)

Det ligger i Kungsör..

14 minuter sedan, Mona sade:

Det ligger i Kungsör..

Det blir tidiga mornar då om du ska köra så du är där när dom öppnar. :)

Just nu, ToddeSwe sade:

Det blir tidiga mornar då om du ska köra så du är där när dom öppnar. :)

Nja, det blir Posten eller nåt OM jag måste, eller OM jag byter... Ska prova en först nu, sen får vi se!

Just nu, Mona sade:

Nja, det blir Posten eller nåt OM jag måste, eller OM jag byter... Ska prova en först nu, sen får vi se!

Aha! :)

Eh .. du kan ställa fokusen i din kamera va?

Om du inte får fokus så kan du leka med den där mot en trappa på långt håll så du får in fokusen på 600mm iaf under tiden du provar den.

Jag bytte min Tamron 150-600 mot Nikons 200-500 och direkt fick jag en känsla av bättre fokus och att den även känns lite skarpare.

21 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Aha! :)

Eh .. du kan ställa fokusen i din kamera va?

Om du inte får fokus så kan du leka med den där mot en trappa på långt håll så du får in fokusen på 600mm iaf under tiden du provar den.

Jo, jag kan microjustera, men vet inte om det blir 100%-igt.

8 timmar sedan, Cope sade:

Jag har Tamrons docka ifall du vill låna den Mona  vid eventuell kalibrering.

Tack Conny det var snällt, men jag har beställt en docka också, för jag fick väldigt bra pris på den :) 

5 timmar sedan, lillepv sade:

Jag bytte min Tamron 150-600 mot Nikons 200-500 och direkt fick jag en känsla av bättre fokus och att den även känns lite skarpare.

Original är alltid bättre. Nikons 200-500 lär vara riktigt bra!

Idag fick jag hem min provglugg Tamron 150-600 G2, men har inte hunnit/kunnat testa mer än ett par bilder ut genom dörren då det var alldeles för mörkt när jag kom hem med den. Mest förvånad är jag att Postnord skickade ut paket på lördag:o Här är iaf ett par ovetenskapliga bilder med kameran på stativ. Tyvärr inte avtryckt med fjärrutlösare, men med spegeln uppe. Exif står på bilden. I morgon hoppas jag det blir någon glimt av ljusare väder så jag kan göra fler prov. 

1. Hoppas det stora svarta godiset smakar gott, det andra äter jag inte!

Provglugg.jpg

2. 

_W2B8959_2048px.jpg

3.

_W2B8957_2048px.jpg

4 minuter sedan, Rolf sade:

Den verkar ju skarp på kortare brännvidder i alla fall!

Ja, men dom jag tog på 600 mm blev inte så bra. Men jag får göra bättre test med fjärrutlösare eller kortare tider. 

Dom två bilderna du lagt upp ser ju rakbladsvassa ut, åtminstone på min skärm.

1 minut sedan, Mr.T sade:

Dom två bilderna du lagt upp ser ju rakbladsvassa ut, åtminstone på min skärm.

Tack! Jo, dom är skarpa. Har grundredigerat dem som alla andra bilder. Det som blir spännande att se är hur det blir på 600 mm.