Jump to content
Jens Nilsson

Tittar in i all hast..

Recommended Posts

Ja hej alla, jag tittar in lite snabbt bara, brukar hålla koll på en hel del här även om jag inte alltid loggar in. Blir till slut för mycket att kommentera så det får bli framöver om jag lyckas hitta motivation till att fota själv. Det blir ju roligare när man själv är aktiv tycker jag. Jag går ofta och funderar på vad jag ska hitta på, försöker läsa lite fototidningar igen för att komma i gång, men det går trögt.  Har ju som bekant haft fullt upp under hösten, och det händer mycket på jobbet just nu, ny chef bl a som rör om lite i boet på gott och ont. Det behövs på många områden men det blir en del omställningar för oss alla. Och han är morgonpigg dessutom den spjuvern, och springer runt och hälsar på oss och håller koll så jag kan inte gärna stå och surfa speciellt mycket på arbetstid längre...-_-B)

I torsdags så började jag hålla koll på min pulsklocka då jag i en veckas tid känt kraftig hjärtklappning och en skenande vilopuls, åkte in och det visade sig att jag har förmaksflimmer, även kallat hjärtflimmer. Fick medicin för att sänka pulsen och blodförtunnande som ska ätas en månad innan det blir elkonvertering, dvs man ska starta om hjärtat så det ska slå i rätt takt. Känns ju så där, det väcks många tankar som snurrar runt. Nu löper jag upp till 5 gånger större risk att få stroke, och det vet man ju vad det kan göra med folk.  Det hade ju naturligtvis kunnat vara värre, men det snurrar på som sagt i skallen...

Jag har känt mig ganska slut och matt i kroppen de här sista dagarna, och efter att ha haft hög puls så säger dom att det inte är konstigt, plus att den pulssänkande blodtrycksmedicinen kan göra att man får lite sämre ork. Men i dag känns det skapligt, och i morgon blir det till att åka till jobbet igen. 

Så där, då har jag ventilerat och skrivit av mig, och förhoppningsvis får ni se mer från mig framöver, men jag ligger lågt ett tag tills jag kommit i gång.

Ha det gott så länge...!  

God bedring :mellow::) Håber du snart er tilbage igen  med lidt fotos..og med mindre travlhed på jobbet osv. 

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Ja hej alla, jag tittar in lite snabbt bara, brukar hålla koll på en hel del här även om jag inte alltid loggar in. Blir till slut för mycket att kommentera så det får bli framöver om jag lyckas hitta motivation till att fota själv. Det blir ju roligare när man själv är aktiv tycker jag. Jag går ofta och funderar på vad jag ska hitta på, försöker läsa lite fototidningar igen för att komma i gång, men det går trögt.  Har ju som bekant haft fullt upp under hösten, och det händer mycket på jobbet just nu, ny chef bl a som rör om lite i boet på gott och ont. Det behövs på många områden men det blir en del omställningar för oss alla. Och han är morgonpigg dessutom den spjuvern, och springer runt och hälsar på oss och håller koll så jag kan inte gärna stå och surfa speciellt mycket på arbetstid längre...-_-B)

I torsdags så började jag hålla koll på min pulsklocka då jag i en veckas tid känt kraftig hjärtklappning och en skenande vilopuls, åkte in och det visade sig att jag har förmaksflimmer, även kallat hjärtflimmer. Fick medicin för att sänka pulsen och blodförtunnande som ska ätas en månad innan det blir elkonvertering, dvs man ska starta om hjärtat så det ska slå i rätt takt. Känns ju så där, det väcks många tankar som snurrar runt. Nu löper jag upp till 5 gånger större risk att få stroke, och det vet man ju vad det kan göra med folk.  Det hade ju naturligtvis kunnat vara värre, men det snurrar på som sagt i skallen...

Jag har känt mig ganska slut och matt i kroppen de här sista dagarna, och efter att ha haft hög puls så säger dom att det inte är konstigt, plus att den pulssänkande blodtrycksmedicinen kan göra att man får lite sämre ork. Men i dag känns det skapligt, och i morgon blir det till att åka till jobbet igen. 

Så där, då har jag ventilerat och skrivit av mig, och förhoppningsvis får ni se mer från mig framöver, men jag ligger lågt ett tag tills jag kommit i gång.

Ha det gott så länge...!  

Om du har möjlighet, börja cykla till jobbet (året runt). Om inte, cykla på dina lediga dagar (om  möjlighet), det är mumma för hjärtat.

oj....lite tungt det där....och hjärtat är ju lite känsligt för oro och sånt. kan lätt bli en ond cirkel när man tänker på skrämmande saker.

hoppas du kan släppa negativa tankar och vila i nåt tryggt, hitta ett ställe inom dig där du känner dig omhändertagen. lite tillit kommer man långt på....

ingen stress nu Jens. världen klarar sig en stund även om du tar en liten välförtjänt fikarast.

sköt om sig och bli bra igen.

:)

Ta hand om dig! Även om allt låter jobbigt just nu så verkar alla sakerna vara saker som kan åtgärdas /bli bättre. En kompis har nåt liknande (?) med hjärtat och tror de bränt av något och kanske har han pacemaker. Mår prima och cyklar långa sträckor varje dag efter ingreppet.

Sköt om dig Jens och ta det lite lugnare, hjärtat och blodtrycket är inget man skall leka med!

Tråkigt att höra Jens, tycker du ska ta den tid du behöver på dej och strunta i alla måsten ett tag framöver.

Krya på dej!!!

Usch, det var tråkig läsning min vän. Hoppas du snart blir återställd igen och livet kan fortgå som vanligt. Jag ska hålla både tummar och tår.

Den där elkonverteringen behöver du inte bekymra dig över. Det kommer gå hur bra som helst. Du sövs och när du vaknar efter typ några minuter är allt som vanligt igen.

Jag genomgick själv en sån omstart ca 9-10 dagar efter hjärtoperationen för då flippade han som höll i taktpinnen ut fullständigt och jag fick en vilopuls på 172 :)

Direkt efter uppvaknandet kändes det helt underbart då det var lugn och ro i kroppen igen :)

Tack allihopa för era snälla ord, det värmer! :wub:

Apropå cykling, nu under hösten har jag inte haft tid riktigt, då jag prioriterat att komma hem så fort som möjligt för att renovera garaget men annars så cyklar jag till jobbet åtminstone 2- 3 dagar per vecka under barmarkstiden. Och jag försöker även gymma ett par tre gånger i veckan, så jag tycker jag är i skapligt form. Har dessutom väldigt rörligt jobb också. Det var några här på jobbet i går som sa att jag var den sista man skulle misstänka att åka på en sån här grej...

Men det är väl lite som ett lotteri antar jag, och jag vann eller nåt..:unsure:

Cope, låter som att du hade det betydligt värre, men dina rader känns ju lite lugnande i alla fall, så det blir säkert bra det här. Men det kommer alltid att finnas kvar, jag kan med största sannolikhet få göra om konverteringen men det är omöjligt att veta hur ofta. Och den ökade risken för stroke är nästan det som känns mest jobbigt just nu..

Det var inte roligt att höra Jens. Alltid är det någon skit som sätter käppar i livet. Hoppas att du snart blir bättre igen och tänk på att även om risken ökar betyder det inte att du får en stroke. När det kommer till fotandet så gåe vi alla igenom perioder när saker gör att vi tappar lusten och viljan inte finns längre men jag har upptäckt genom livet att en vacker dag eller ännu hellre en molning dag så kommer intresset tillbaka. Lycka till

On 2019-11-04 at 4:05 PM, Rolf sade:

Sköt om dig Jens och ta det lite lugnare, hjärtat och blodtrycket är inget man skall leka med!

Vad du säger är att man inte skall gifta sig, med andra ord !?

9 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack allihopa för era snälla ord, det värmer! :wub:

Apropå cykling, nu under hösten har jag inte haft tid riktigt, då jag prioriterat att komma hem så fort som möjligt för att renovera garaget men annars så cyklar jag till jobbet åtminstone 2- 3 dagar per vecka under barmarkstiden. Och jag försöker även gymma ett par tre gånger i veckan, så jag tycker jag är i skapligt form. Har dessutom väldigt rörligt jobb också. Det var några här på jobbet i går som sa att jag var den sista man skulle misstänka att åka på en sån här grej...

Men det är väl lite som ett lotteri antar jag, och jag vann eller nåt..:unsure:

Cope, låter som att du hade det betydligt värre, men dina rader känns ju lite lugnande i alla fall, så det blir säkert bra det här. Men det kommer alltid att finnas kvar, jag kan med största sannolikhet få göra om konverteringen men det är omöjligt att veta hur ofta. Och den ökade risken för stroke är nästan det som känns mest jobbigt just nu..

Värre vet jag inte men jag är säker på att du kan vara lugn angående elkonverteringen. Det kommer bli skitbra....

Vad var det som ökade risken för stroke, det högre blodtrycket eller medicineringen? Gissningsvis borde det vara dom gör blodet tunnare:confused0006:

För egen del äter jag både piller som är blodförtunnande och andra för att hålla blodtrycket nere. Blodförtunnande har jag käkat sedan hjärtoperationen för 2 år sedan och blodtrycksmedicin har jag haft sedan -06.

Tänk på att blodförtunnande är en väldigt vanlig medicinering. Personligen tror jag inte att det är särskilt vanligt att drabbas även om man äter blodförtunnande även om risken ska vara högre. Men det är som sagt bara min tro och det är absolut inget jag går omkring och tänker på :)

Tänk även så här. Dom gör inget som är sämre än att låta det vara som det är. Som te x i mitt fall. Dom utförde inte operationen förrän risken med att låta det köra vidare med originaldelarna var högre än att byta ut dom mot nya friska prylar :)

Ta hand om dig Jens och sänk tempot lite! Elkonverteringen är ett ingrepp de gör på löpande band, och du behöver nog inte göra det mer än en gång, sen får du medicin som håller allt i schack, om du där emot har obehandlad förmaksflimmer kan du drabbas av proppar lite varstans därav blodförtunnande som du tar i förebyggande syfte, allt löser sig skall du se. krya på dig så syns vi snart på en ny fototräff.

Aj, det låter inget vidare Jens. Tur att du får hjälp och medicinering, hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa och att du slipper framtida komplikationer.

14 timmar sedan, Cope sade:

Värre vet jag inte men jag är säker på att du kan vara lugn angående elkonverteringen. Det kommer bli skitbra....

Vad var det som ökade risken för stroke, det högre blodtrycket eller medicineringen? Gissningsvis borde det vara dom gör blodet tunnare:confused0006:

För egen del äter jag både piller som är blodförtunnande och andra för att hålla blodtrycket nere. Blodförtunnande har jag käkat sedan hjärtoperationen för 2 år sedan och blodtrycksmedicin har jag haft sedan -06.

Tänk på att blodförtunnande är en väldigt vanlig medicinering. Personligen tror jag inte att det är särskilt vanligt att drabbas även om man äter blodförtunnande även om risken ska vara högre. Men det är som sagt bara min tro och det är absolut inget jag går omkring och tänker på :)

Tänk även så här. Dom gör inget som är sämre än att låta det vara som det är. Som te x i mitt fall. Dom utförde inte operationen förrän risken med att låta det köra vidare med originaldelarna var högre än att byta ut dom mot nya friska prylar :)

Konverteringen går säkert bra, det har jag hört av många nu att det gör dom så mycket att det kan dom. Att risken för stroke ökar upp till fem gånger beror på att jag har just förmaksflimmer, det i sig är riskhöjande. Medicinen jag tar nu är förebyggande inför konverteringen, den innebär också en ökad risk för stroke. Jag kommer dock enligt läkaren inte behöva äta medicinen sen som det såg ut nu när jag var på sjukhuset, men jag får väl se om det ser annorlunda ut sen.

Men, det blir säkert bra till slut, även om det känns lite jobbigt, man får tänka om med vissa saker tror jag..:)

12 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Ta hand om dig Jens och sänk tempot lite! Elkonverteringen är ett ingrepp de gör på löpande band, och du behöver nog inte göra det mer än en gång, sen får du medicin som håller allt i schack, om du där emot har obehandlad förmaksflimmer kan du drabbas av proppar lite varstans därav blodförtunnande som du tar i förebyggande syfte, allt löser sig skall du se. krya på dig så syns vi snart på en ny fototräff.

Tack Thomas, ja jag får sänka tempot helt enkelt, men lagom motion ska tydligen bara vara bra. Gick raskt till bussen i morse, men det gjorde lite ont, får nog vänta tills konverteringen är gjord innan jag anstränger mig.  

Ja hoppas vi ses snart igen!:thumbsup:

9 timmar sedan, Robert sade:

Aj, det låter inget vidare Jens. Tur att du får hjälp och medicinering, hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa och att du slipper framtida komplikationer.

Tack för de orden Robban!

Nä det kändes inget vidare heller, har ju aldrig någonsin tillhört någon riskgrupp och har ju några veckor kvar tills jag fyller halvseklet, så jag är ju inte lastgammal heller, även om jag inte är purung.. Så det blev nästan lite av en käftsmäll, det här var jag inte beredd på. Hoppas verkligen att man slipper framtida besvär, fast jag vet att många får göra om elkonverteringen massor med gånger medan en del klarar sig med en eller ett par gånger endsast. Men att dom där emellan kan leva som vanligt. Så vi får se hur det går!:)

On 11/7/2019 at 6:43 AM, Jens Nilsson sade:

Konverteringen går säkert bra, det har jag hört av många nu att det gör dom så mycket att det kan dom. Att risken för stroke ökar upp till fem gånger beror på att jag har just förmaksflimmer, det i sig är riskhöjande. Medicinen jag tar nu är förebyggande inför konverteringen, den innebär också en ökad risk för stroke. Jag kommer dock enligt läkaren inte behöva äta medicinen sen som det såg ut nu när jag var på sjukhuset, men jag får väl se om det ser annorlunda ut sen.

Men, det blir säkert bra till slut, även om det känns lite jobbigt, man får tänka om med vissa saker tror jag..:)

Det är jag övertygad om att det blir👍🙂

Tråkigt att höra att du fått problem med hjärtat.. men hoppas givetvis att du får den behandling du behöver och att du snart mår bättre igen!! :wub:

Så himla tråkigt med din diagnos, men nu är du under uppsikt och jag hoppas och tror att det kommer att bli bra när dom ställt in medicinen och konverteringen. något annat finns inte på kartan, eller hur :y15: Men visst förstår jag att du känner dig orolig. Jag har själv legat på hjärtintensiven för många år sedan, t o m legat på ett fattigmanssjukhus på Bali där halva byn stod i dörröppningen och häpnade att där låg en blond kvinna bland urbefolkningen! (Jag blev fort frisk där kan jag säga!! Inget ställe jag önskar att någon hamnar på... ) Det var på Bali mina problem började. Jag lider sedan ca 30 år tillbaka av arytmi. Jag äter betablockerare för att hålla nere pulsen. Medicinen gör att man blir lite tröttare och går lite på halvfart, men jag har lärt mig leva med mitt hjärta. 

Jag håller tummarna för dig Jens! Thomas kom med ett bra råd, lyd det! Alla måsten måste man inte göra. Man har bara ett liv. Ta hand om dig! Kram :) 

Det finns bara ett måste som man måste göra - och det är att ta hand om sig själv och sätta sig själv i första rummet. Det är som de säger när man skall flyga - vid nödläge måste man ge sig själv syrgas först innan man ger den till någon annan (för om man inte ger sig själv syrgasen är risken att man slås ut och inte kan hjälpa någon alls).

Det där med sjukdomar är ett elände och bortser vi från att ingen borde ha det så är det aldrig rätt personer som drabbas. Jag har själv ett ganska jobbigt år bakom mig - inte med egna sjukdomar men det finns dödsfall och sjukdomar bland de som jag bryr mig om samt några ärenden på jobbet som stimmar till det för mig. Utöver det brottas jag med problem med synen som går mig på nerverna. I mitt fall har jag inte prioriterat mig själv främst hela tiden, men gör det sedan en tid tillbaka och det känns mycket bättre.

Så lite styrketankar till dig och sköt om dig. Och som de andra kloka har skrivit så gör det ju ingenting som gör saker och ting värre för dig - så även om det ökar risker i vissa avseende skulle uteblivna åtgärder ha ökat dem än mer.