Jump to content

Recommended Posts

Jag satt och gick igenom gamla rawfiler och dessa två tog jag 2013, det var en stund sedan... Jag hade dömt ut dom för dom var kraftigt underexponerade, ca. 2 steg. Ljusa upp såpass kraftigt underexponerade bilder blir bara skit. Dom är tagna på iso 1600, inte skyhögt men ändå.
Tog in dom i DXO Photolab och ljusade upp dom drygt två steg och sedan brusreducering, tycker resultatet är mer än tillfredsställande!

1.
DSC_0579.jpg

2.
DSC_0584.jpg

6 minutes ago, Martin said:

Riktigt snyggt! Håller hög klass trots "omvägen". Och skapar lite längtan efter strömmis! :) 

Tack Martin. Ja, jag är glad att jag tog hand om dom. Har nog fler förkastade som jag skall försöka rädda

6 minutes ago, ToddeSwe said:

Jäkla så fina bilder du fick på den! :)

Hade också tur idag! :)

Vilken fin pippi detta var. Har aldrig sett den här nere...

Tack Todde, det är ju några år sedan jag tog dom och skulle se hur rawfilen ser ut...

1 hour ago, ToddeSwe said:

DET missade jag ju! :) Blev så förblindad av bilderna. :)

Det där DXO är bra!

DXO är mycket bra, nu kommer snart den stora uppgraderingen som man får betala för. Skall bli väldigt spännande att se vad den innehåller.

14 minutes ago, Odie (Thomas) said:

Dom blev hur bra som helst! :thumbsup::thumbsup:

Jag var ute och för några veckor sen och den har kommit till Skåne!

Tack Odie. Den har kommit här också har jag hört rapporter om.

1 hour ago, sanne said:

Nr to det bedste...lige til en fugle bog :-)

Tack Sanne! :)

35 minutes ago, Whynot said:

Helt godkännt. Man skall behålla raw filer även om dom är lite för mycket under eller överexponerade. Det kommer ny teknik hela tiden som kan fixa problemen. Fina foton föresten

Ja rawfiler slänger jag inte, dvs. de som blir kvar efter gallring. Tekniken går framåt helt klart, denna räddning hade inte varit möjlig för ett par år sedan med de rawkonverteringsprogram jag använde då.

Tack Mathias, jag tror aldrig jag fotat i något annat än raw. Inte ens när jag gjorde produktkatalogen för ett företag jag jobbade på med tusentals produkter i katalogen. Satt ibland till långt in på natten och redigerade rawfiler, men det var det värt.

• 2 weeks later...