Jump to content

Recommended Posts

Då har jag fått färdigt några av mina bilder som togs på denna härliga träff. Hoppas verkligen att så många kan sammanstråla igen på en plats som ligger inom räckhåll för dom flesta.

Nåväl, nu över till bilderna...

1. Absolut första bilden tagen med tilt/shiftgluggen...

_8503251.jpg

2.

_8503254.jpg

3.

_8503257.jpg

4.

_8503266.jpg

5. Följande bilder är tagna med Tamrons 15-30.

_8503352.jpg

6. Här använde jag platypoden uppe på en gammal stock...

_8503358.jpg

7. Likaså här fast nu stod den på betongfundamenten..

_8503362.jpg

8. En bit upp i fallet...

_8503367.jpg

9. Och dagen led till slut mot sitt slut...._8503370.jpg

Fick inga bilder alls som jag blev nöjd med från kvällen. Men så är det ibland och det innebär att jag kan åka dit igen med gott samvete :)

Kalasfina bilder men vad annat var att vänta från dig. Sista bilden är den bästa från ruinen och 7'an den bästa från fallet.

Tack så hjärtligt Rolf. Kul att du hittade något som gillades.

Amazing! 9:an riktigt läcker men som Rolf säger, sjuan från fallet är också riktigt bra. Och de andra ligger klar över medelsvensson så de behöver du inte heller skämmas för :) 

4 minuter sedan, Martin sade:

Amazing! 9:an riktigt läcker men som Rolf säger, sjuan från fallet är också riktigt bra. Och de andra ligger klar över medelsvensson så de behöver du inte heller skämmas för :) 

Tack så mkt Martin. Kul att höra :)

Ja det blev ju som förväntat! :) Första bilden med tilt-gluggen ser ju onekligen perfekt ut.

Din himmel i 8:an är underbart blå som den ska, så får man väl det bara med filter. Snyft!

Även om alla är topp så tror jag att nian får min pokal i denna serien. Gillar ju även skottet i fönstret med en vy över vad som är nedanför.

Tack så mkt Todde🙂

Så är det ju, filterna hjälper till att balansera exponeringen så att man inte bränner högdagrarna lika lätt.

1 timme sedan, Cope sade:

Tack så mkt Todde🙂

Så är det ju, filterna hjälper till att balansera exponeringen så att man inte bränner högdagrarna lika lätt.

Ja det blir väl att investera i ett par framöver. Men det är SÅ mycket man ska ha. :)

Ja, det blir en del prylar med åren. Men fotar man landskap så ska man absolut ha en del filter bland sin utrustning. Det är iaf min åsikt🙂

1 timme sedan, Cope sade:

Ja, det blir en del prylar med åren. Men fotar man landskap så ska man absolut ha en del filter bland sin utrustning. Det är iaf min åsikt🙂

Ja det bör man nog ha, och Himma pratade om ett som inte gav några stick. Så det får väl bli det... mins inte vad han sa dom hette.

26 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja det bör man nog ha, och Himma pratade om ett som inte gav några stick. Så det får väl bli det... mins inte vad han sa dom hette.

Kan ha varit haida eller kanske Nisi. Men även Lee har såna filter främst kanske avsedda för film har jag nog läst någonstans. I min bredd kostar dom 4500 kr styck så det blir ju en slant om man ska ha några stycken.

Lee's "vanliga" filter ger blåstick men det är väldigt lätt korrigerat genim att värma upp bilden. Jag ser det även som en fördel framförallt i mina kustbilder där jag får en blå ton i både vatten och himmel på köpet.

Men som med allt annat så är ju även det en smaksak hur man vill ha det🙂

Mycket trevlig serie!! Det här har du utfört med bravur!! Sista bilden är en riktig höjdare, snyggt :)

Hur kände du med nu tilt/shift-gluggen? Bättre än den andra?

3 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder speciellt 7 och 8 gillas med den gamla byggnaden i bakgrunden, :thumbsup::thumbsup:

Tack så mkt Odie🙂

2 timmar sedan, Mathias sade:

Mycket trevlig serie!! Det här har du utfört med bravur!! Sista bilden är en riktig höjdare, snyggt :)

Hur kände du med nu tilt/shift-gluggen? Bättre än den andra?

Tack så mkt Mathias🙂

Har bara använt den den till ett tiotal bilder på braehus och då bara shiftfunktionen så jag har inte så mkt erfarenhet av den ännu. Den är dock lättare att maövrera, iaf i shiftläget🙂

Får filterhållaren i början på näst vecka och då kimmer gluggen att användas mer frekvent skulle jag gissa på. Så fortsättning följer🙂

Personligen så tycker jag att du ska vara nöjd med samtliga av dessa bilder, de var ju kanoners allihopa!!:thumbsup: Men men, jag vet ju hur jag känner emellanåt också för den delen, nästan jämt faktiskt...:D

Om jag ger mig på att välja någon utstickare så får det bli 5 och 8, dom gillas lite extra!:)

Tack Jens...Ja, ibland känns det som att man inte riktigt får till det där lilla extra som man så många gånger söker :)

Alla fina men gillade de två sista mest.

Roligt att svårfotade Brahehus nu blivit så grundligt dokumenterat av ett gäng så duktiga fotografer. Tror inte det går att göra bättre. Möjligen med att man drönare skulle kunna hitta ännu nån häftig vinkel.

Skulle inte bli förvånad om någon från kommunen kommer höra av sig till någon av er och be få köpa en bild.

On 10/13/2019 at 1:06 PM, Cope said:

Tack så mkt Mathias🙂

Har bara använt den den till ett tiotal bilder på braehus och då bara shiftfunktionen så jag har inte så mkt erfarenhet av den ännu. Den är dock lättare att maövrera, iaf i shiftläget🙂

Får filterhållaren i början på näst vecka och då kimmer gluggen att användas mer frekvent skulle jag gissa på. Så fortsättning följer🙂

Ok! Ska bli kul att se vad den går för när du fått lite mer övning med den!!

1 timme sedan, Mathias sade:

Ok! Ska bli kul att se vad den går för när du fått lite mer övning med den!!

Ja, fortsättning lär det komma vad tiden lider :)

Fantastisk fina bildserie från vår trevliga dag! Jag vet inte vad det är för en tilt/shift-glugg du har nu, men hade du inte en sen tidigare? Hur som helst så har du tagit strålande bra bilder med den nya! Gillar verkligen vinklarna och bredden du har fått. Favoriterna blir  3, 4, 7, 8, & 9, där 9 blir segrare om man bara ska välja en. Det enda jag skulle fixat och tagit bort med den är lyktstolpen till höger. Samma stolpe i bild 2. Skithäftig effekt med träden mot den vackra stenväggen i nr 9. Over all, well done Conny :) 

Vad är en platypod? Såg att du hade någon, för mig ny grunka under kameran!

Tack så hjärtligt Mona.

Jag bytte ut den gamla tilt/shift gluggen mot deras senaste 19 mm glugg då det är en vassare glugg :)

Hehe...stolpen i tvåan har jag missat helt. I 9:an såg jag den dock men jag måste ha sluntit med beskäringsverktyget eller så kom det nåt annat emellan då jag inte lyckades få bort hela. Felen ska jag dock oavsett fixas till i den privata bilderna. Tack för att du noterade dom:thumbsup:

Platypod är en liten smidig sak som kan ersätta stativet i vissa situationer. Här visas den lilla varianten, jag köpte den stora... :)

Här finns dom att beskåda....jag köpte dock min i England....

https://platypod.com/