Jump to content
Mona

Forumträff till vintern vid Råstadsjön

Recommended Posts

I Solna kommun matar man hägrar på vintern, och man kan se den skygga vattenrallaren plus en del andra fåglar. Finns det någon som har lust att träffas för en fototräff här till vintern? Läste någonstans att det brukar vara 60-80 hägrar. Kan bli många fina bilder :) 

https://mitti.se/nyheter/ett-paradis-for-faglar-och-fotografer/?omrade=solna&fbclid=IwAR32ZMEKOt1ZmgrzKLmdZcPJNikUbKqRIz1796IRU6g2qwz2BDH1TMc5pPE#.XZ8J6cQudio.messenger

Jag är ju hos en vän i Sumpan ibland vi går ju vid Råstasjön ibland, tar bara 15 min att gå dit från hennes lägenhet.Ska dit om två veckor då kan jag kolla om dom kommit.

Det är ju långt kvar till vintern(!) Men tänkte ändå att vi kan ha något kul att se fram emot den tråkiga tiden mellan jan - mars :) Jag har länge velat få fina bilder på hägern, och Toddes bilder har ju inte gjort längtan mindre precis!

26 minuter sedan, lillepv sade:

Jag är ju hos en vän i Sumpan ibland vi går ju vid Råstasjön ibland, tar bara 15 min att gå dit från hennes lägenhet.Ska dit om två veckor då kan jag kolla om dom kommit.

Det vore ju kanon om du kunde reka lite i området :) :thumbsup:

Råstasjön är klassisk hägermark, inte minst vintertid. 

De matas väl med sill under vintern om jag inte har fel för mig, oklart om det är privat eller genom kommunen.

Bildgalleri på googlesök "råstasjön häger" get ett trevlig smakprov
https://www.google.com/search?q=råstasjön+häger&sxsrf=ACYBGNTgJBdEikSNLwQ2dCEB-mih_UQRpw:1570832650584&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwifzo7Rn5XlAhXF_CoKHcFrDK4Q_AUIEigB&biw=1920&bih=937

Skulle vara en kul grej!

lite mer efter ett par enklare sökningar (det verkar vara trevligt ställe, passar datumet är jag absolut på!)

Verkar som att hägermatning sköts av olika aktörer stöttade av kommunen, här en rapport från fototräff där i samband med matning:
https://pvkfoto.se/hagerfrukost-i-rastasjon/

Här är både hägrar och vattenrall med:
https://www.fotosidan.se/blogs/stafettpinnen/rastasjon-fagelfoto-vilda-faglar-wildlife-solna.htm

Ja det här skulle även jag kunna haka på, även om jag ytterst sällan fotar fågel, men jag kan ju fota er andra...:D

Så är jag inte uppbokad den dagen och datumet om det nu blir det här stället så är jag nog ganska säkert med på tåget!:thumbsup:

Jag gick en runda vid Råstasjön i Fredags såg drygt tio Hägrar.Pratade med en snubbe som sett 77 st något år han berättade även att dom kommer från Skansen.Vad jag förstod är det skansen som sköter matningen.

2124509931_Hger191101.thumb.jpg.4d5070324b8f73ca2f8d987467e07f71.jpg

Vad kul lillepv att du varit där och rekat! En fin häger fick du med dig också! Jag ser mycket fram emot att åka dit till vintern. Man vet ju aldrig hur vädret blir, men hoppas det går att genomföra en träff :) Även om man inte har så stort intresse av fågelfoto så är det ändå kul att prova på. Många som inte varit ett dugg intresserade från början har fastnad i fågelträsket :D Dessutom är det ju kul att bara träffas, grilla korv och kanske mysa på någon trevlig restaurang framåt em/kvällen när man varit ute i kylan :) 

Lillepv! Om du av en händelse skulle råka på någon som vet när matningen har börjat så får du gärna skriva det här^_^

On 11/4/2019 at 7:44 PM, Mona sade:

Vad kul lillepv att du varit där och rekat! En fin häger fick du med dig också! Jag ser mycket fram emot att åka dit till vintern. Man vet ju aldrig hur vädret blir, men hoppas det går att genomföra en träff :) Även om man inte har så stort intresse av fågelfoto så är det ändå kul att prova på. Många som inte varit ett dugg intresserade från början har fastnad i fågelträsket :D Dessutom är det ju kul att bara träffas, grilla korv och kanske mysa på någon trevlig restaurang framåt em/kvällen när man varit ute i kylan :) 

Det blir aningens för långt för mig även om det står korvgrillning och restaurangbesök på agendan.

Fågelfotografering har jag provat och som väl är finns det en gud som har hållit mig borta från den typen av fotografering😀

Hade det varit lite närmre så hade jag definitivt hakat på om jag så bara skulle skött om grillen🙂

Vid närmare eftertanke känns det nog lite väl långt för mig också, jag står över denna gång.