Jump to content

UE i Ludvika Kommun

Recommended Posts

Har som gjort en hel del efterforskningar och hittat flera intressanta objekt i Ludvika och tänkte nu se om någon/några vore intresserade att åka dit någon gång nästa år. Ja, jag är ute i god tid och hade gärna åkt imorgon men det börjar bli kallt och ett av objekten är redan ganska kallt som det är.

Objekt 1. krutfabriken i Tyfors
Titta på det mesta som fotats och filmats och kan bara säga WOW. Det är en enorm underjordisk fd kruttillverkningsplats. Massvis med korridorer och stora ytor med en del maskineri kvar. Man får inte ha klaustrofobi då det bara finns en ingång samt inget ljus därinne. Enligt några tid. EU'are så finns det en ansvarig i området som inte bryr sig så länge man inte vandaliserar men det låter jag vara osagt.

Objekt 2. Fredriksbergs Pappersbruk
Är under förundersökning om rivning vilken troligen inte utförs innan sommaren nästa år men är osäker.

Krutfabriken är den som är mest intressant men som kräver mest av de som vågar sig in. Vore skoj om vi kunde arrangera något ditåt framåt vårkanten eller tidigare om det finns hugade spekulanter. Vad säger ni?

Säger som Rolf....

Jag har dock funderat över Fredriksbergs pappersbruk sedan jag sprang över informationen om att det fanns planer på att riva den. Den har ju en "känd" spiraltrappa  jag gärna hade velat ha på bild i naturligt ljus🙂

Framtiden får dock utvisa om jag kommer dit...

Tyfors hade ju många vandaler på besök i början när det avslöjades men numera är det väl bara någon enstaka klottrare. För stora maskiner kvar för att vandalisera. Ska fortfarande vara mycket spännande sedan är det ett plus för oss som bor en bit ifrån att man kan besöka Fredriksbergs bruk, om de inte hinner riva det innan.

Tänkte som slå två flugor i en smäll. Jobbigt resande kan man lösa med en husbuss eller likn.