Jump to content
Jens Nilsson

Mina exponeringar från Gränna del 3

Recommended Posts

Fallet.

Jag var ju också vid fallet i Röttle, och det blir kanske tjatigt med liknande bilder men jag visar mina i alla fall....:)

1. När vi kom från ruinen så möttes vi av Tomas, Tarja och Ninni. Mona kom fram efter en stund och Todde likaså. Alla vi andra  började rigga rätt fort...

1.thumb.jpg.756ea8ce40e94c6e9045b4e741f769ae.jpg

2. Kreativiteten flödar...

2.thumb.jpg.e116482c5966c0e0da6413be5cebffb8.jpg

3. Mona ser skeptisk ut när hon hälsar på Conny och ser vad han håller på med...

3.thumb.jpg.ea341fa588a2e22240db5a9538194d32.jpg

4. Ur spår.. Hann inte fokusera tillräckligt så skärpan uteblev, men den får komma upp här ändå...!

4.thumb.jpg.7a1d7c1237ec342a70e3547d5e46d727.jpg

5.

5.thumb.jpg.7eab4b71d9f8177ec692df10c9cd0523.jpg

6.Ah men hur svårt kan det vara, det är ju en Canon...

6.thumb.jpg.67300d8180b4f354d1dae6ce30bf6c9a.jpg

7. Sa ju det, peace of cake...!

7.thumb.jpg.9e45df21d4a49eec6567aaad7f64e8ed.jpg

8. "- Ja man valde nog fel märke ändå..."    "- Jo det har du baske mig rätt i..."

8.thumb.jpg.984271e5a3ed95a8e8dcbd2a2ab9b90e.jpg

9. Åja, dags för gruppfotot innan vi drar och äter!

9.thumb.jpg.4a01a4b99bb5d765370aaec8c2211a75.jpg

10. Och om någon hänger kvar så här långt så kommer nu mina bilder på fallet, dom som var nåt att spara. Har ju inga superfilter och timers och annat, utan endast ett ND8-filter som skruvas framför frontlinsen men det duger för mig, blev rätt nöjd med dessa förutom att jag missade vitbalansen nu när jag redigerade.Det blev lite olika färg i vattnet.. Men så kan det vara i bland, orkar inte göra om dom nu...

10.thumb.jpg.c5305d816d788dcc37b5b711b15f0378.jpg

11.

11.thumb.jpg.e2ca278a69b2fb44e4697d82ad023a91.jpg

12.

12.thumb.jpg.8aba5b50e0556e7d0a7f3f64ecdca37b.jpg

13.

13.thumb.jpg.94c5ffb95d693daf58e1bd69173f24bb.jpg

14. BONUS:  Med risk för att jag aldrig får komma på fler träffar...:cachechaise: Men återigen så ser man att man aldrig går säker på en fototräff, tur att vi inte skjuter med gevär...

2019-10-06_170055.thumb.gif.891fef1cf9c350b7ba56cd72daee1f30.gif

Finfina bilder från början till slut och den sista gif:en är underbar :D

Just nu, Cope sade:

Finfina bilder från början till slut och den sista gif:en är underbar :D

Tack Cope, var ju tvungen att prova funktionen för gifar i Faststone imagewiever som Rolf tipsade om, har bara gjort dom i Ps tidigare. Tror dock inte Mona tycker den är så underbar...:lol:

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Cope, var ju tvungen att prova funktionen för gifar i Faststone imagewiever som Rolf tipsade om, har bara gjort dom i Ps tidigare. Tror dock inte Mona tycker den är så underbar...:lol:

Ja, jag hörde talas om det också. Får nog ta och installera och ta mig en titt på det programmet.

Hehe, jag är övertygad om att hon kommer tycka att den är något av det underbaraste hon har sett :)

1 minut sedan, Cope sade:

Ja, jag hörde talas om det också. Får nog ta och installera och ta mig en titt på det programmet.

Hehe, jag är övertygad om att hon kommer tycka att den är något av det underbaraste hon har sett :)

:D

Finfina bilder även här. Gillar verkligen dina bilder på fallet och gif'en naturligtvis! 

Just nu, Rolf sade:

Finfina bilder även här. Gillar verkligen dina bilder på fallet och gif'en naturligtvis! 

Tack Rolf, kul att höra!:) 

Blir inte förvånad dock att just den gifen skulle gillas av somliga...:D

Tror du vinner i roligast och kreativitet hittills. :) "Fel märke" den var bra! :) Även om Mona-bilden var lite oskarp så var den bra. Antikbehandla den med ett filter så kanske det inte märks.

Asså!! Det första som slår mig är hur skarp och fin kvalitet bilderna har! Och jag vet ju vad det beror på :P Den gluggen är så jäkla bra till landskap. så bättre finns inte, men tråkig i andra sammanhang, typ porträtt. Sen gör det ju inget om det är en duktig fotograf bakom kameran heller, så båda "detaljerna" hänger ihop :) 

Snygga komp och utsnitt i alla fallbilderna, och kul att se nästan alla! 

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Antikbehandla den med ett filter så kanske det inte märks.

Att antikbehandla en redan antik kärring känns lite overkill faktiskt:rotfl:

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tror du vinner i roligast och kreativitet hittills. :) "Fel märke" den var bra! :) Även om Mona-bilden var lite oskarp så var den bra. Antikbehandla den med ett filter så kanske det inte märks.

Tja, en gör så gott en kan.. ^_^ Ja en sån redigering kanske hade funkat... eller...:confused0006:

5 timmar sedan, Mona sade:

Asså!! Det första som slår mig är hur skarp och fin kvalitet bilderna har! Och jag vet ju vad det beror på :P Den gluggen är så jäkla bra till landskap. så bättre finns inte, men tråkig i andra sammanhang, typ porträtt. Sen gör det ju inget om det är en duktig fotograf bakom kameran heller, så båda "detaljerna" hänger ihop :) 

Snygga komp och utsnitt i alla fallbilderna, och kul att se nästan alla! 

Att antikbehandla en redan antik kärring känns lite overkill faktiskt:rotfl:

Tack Mona, ja den gluggen kan leverera i såna här situationer, så länge ljuset inte är allt för dåligt! :)

Nä antikbehandla den bilden kanske vore fel, men cowboyeffekten kanske hade kunnat passa...:lol:

Trevlig serie med en fin blandning av vattenfallpics och forumträffdeltagare, kul att se för en som inte var där!! :thumbsup:

10 timmar sedan, Mathias sade:

Trevlig serie med en fin blandning av vattenfallpics och forumträffdeltagare, kul att se för en som inte var där!! :thumbsup:

Tack Mathias, det var synd att du inte kunde närvara, hade varit kul att träffa dig och även Martin, efter alla dessa år på forumet. Men tid kommer kanske för det också någon gång...!:)

8 minuter sedan, sanne sade:

Super flotte fotos...Især dem af vandfaldet.. :)

Tack sanne! Någon gång kanske även du kan delta i någon av forumets träffar!:thumbsup:

Mycket snyggt! 11:an kanske vassaste fallbilden.... och Mona drar snabbt, snabbare än sin egen skugga som de sade om Lucky Luke :) 

On 10/9/2019 at 6:20 AM, Jens Nilsson said:

Tack Mathias, det var synd att du inte kunde närvara, hade varit kul att träffa dig och även Martin, efter alla dessa år på forumet. Men tid kommer kanske för det också någon gång...!:)

Tack sanne! Någon gång kanske även du kan delta i någon av forumets träffar!:thumbsup:

Ja hvem ved :)

On 10/9/2019 at 6:20 AM, Jens Nilsson said:

Spørgsmålet er hvor meget svensk jeg ville kunne forstå og omvendt :rolleyes:

21 timmar sedan, sanne sade:

Äsch, vi får prata engelska... eller skriva på små post it-lappar...^_^

On 2019-10-09 at 8:40 PM, Odie (Thomas) sade:

Mycket fina och trevliga bilder! ditt NDfilter räcker mer än väl till, vattenfallet blev ju hur fint som helst, och ett extra plus för dina bildtexter. :thumbsup:

Tack så mycket för dom orden Thomas, kul att du gillade det!:) Ja för min del funkar det oftast tillräckligt med ND8, även om jag inte har det dyraste märket med bösta kvaliteten, använder det ju inte så ofta!

On 2019-10-09 at 10:03 PM, gerard ohman sade:

Mona på lilla bron finast.

cope å todde roligast där de inser hur fel de haft med val av märke :lol:

Tack Gerard, ja visst är det synd bara att dom inte kan erkänna det högt...:D

On 2019-10-09 at 10:05 PM, Martin sade:

Mycket snyggt! 11:an kanske vassaste fallbilden.... och Mona drar snabbt, snabbare än sin egen skugga som de sade om Lucky Luke :) 

Tack Martin! Ja Mona är snabb, där ligger man i lä... Det ser man ju på alla påpassliga bilder hon hinner ta på allihopa...:)

On 2019-10-10 at 8:23 AM, sanne sade:

Jag jobbar med danskar ibland och vi brukar göra det enkelt. Har vi gott om tid och allt är lugnt så tar vi det på svenska respektive danska och till slut förstår vi varandra.

När det blir bråttom och det blir "åka av", då går vi över till engelska :)