Jump to content
Jens Nilsson

Mina exponeringar från Gränna del 2

Recommended Posts

Kraftverket.

Bilder från vår UE-runda till Rapphults kraftstation. Enligt en sida på nätet så startades stationen att leverera 3-fas växelström 1920, och abonnenterna betalade per ansluten lampa, inte för hur mycket ström man förbrukade. Första året var 2000 lampor anslutna, och för dom betalades 10 kr per st. 

Då Rolf redan visad och berättat om vår tur dit så beskriver inte jag så mycket mer, och då jag bara hade en f/4 glugg och hade väldigt högt ISO så bestämde jag mig för att tvista till mina bilder, dom höll ju ändå inte samma höga kvalitet som Rolfs bilder härifrån. Gjorde dom först i svartvitt men tyckte att jag behövde ett filter från Nik´s collection, och jag är beredd på käftsmällar för den redigeringen men här är dom, håll till godo...:lol:

1.

IMG_6996rm.thumb.jpg.120dc0170e6fb80f46d6a44f1a5eab9d.jpg

2.

IMG_6998rm.thumb.jpg.d0a805a5ccffb4867d101dff46fe3ce1.jpg

3.

IMG_7011rm.thumb.jpg.150c00727aaa62af29f5eb37bf5726d3.jpg

4.

IMG_7013rm.thumb.jpg.d53e2c1a5acb9426c1bec46acae9a188.jpg

5.

IMG_7015rm.thumb.jpg.2cbce0b3df5f82ab8998a888d8473281.jpg

6.

IMG_7017rm.thumb.jpg.e5e5d07ef64a5aa17e99c25707102d49.jpg

7.

IMG_7018rm.thumb.jpg.242d2ece10498edfba5247d3d2df217a.jpg

8.

IMG_7023rm.thumb.jpg.c0e3d8f98479e685211a707362f6b8a4.jpg

9.

IMG_7026rm.thumb.jpg.83904e69c744c070a35b2409edd38800.jpg

10.

IMG_7028rm.thumb.jpg.6b834238ce9931f033702f6add3329c0.jpg

11.

IMG_7031rm.thumb.jpg.af39dee89582253d4f7bff2c84849856.jpg

12.

IMG_7032rm.thumb.jpg.0832ad1c6f5db58019885f1687fb3772.jpg

13.

rm.thumb.jpg.7db8fc8bee1423b6882083d269bf2799.jpg

14.

IMG_7042rm.thumb.jpg.a9944b110b70f3737bf20a261b58f125.jpg

Blev väldigt många bilder, och gissar att många av oss har ungefär liknande motiv härifrån...:)

Det här gillar jag, mycket bra i s/v. Måste konvertera några jag också!

3 timmar sedan, Fredrik H sade:

Tjusigt, tycker det gör sig mycket bra i s/v :thumbsup:

Tack Fredrik!:)

2 timmar sedan, Rolf sade:

Det här gillar jag, mycket bra i s/v. Måste konvertera några jag också!

Tack Rolf, kul att höra! Såg nyss att du lagt upp svartvita bilder också, ska strax kolla på dom!:)

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Industri bra i svartvitt. Snyggt jobbat

Tack Hasse, ja jag tyckte att det kunde passa...:)

2 timmar sedan, Cope sade:

Hur snyggt som helst:wub:

Vilket filter använde du i Silverexef?

Tack Cope, roligt att du också gillade det. Jag använde om jag inte minns fel Analog efex pro 2, och en preset som hette Classic camera nr 7. Och jag såg det inte först, men efter ett antal bilder såg jag att det är inlagt små repor och blessyrer i filtret, så det ska se gammalt ut.:)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Riktigt bra bilder. Nästan så jag ångrar mig nu men bara nästan. :) Passade ju bra i svartvit.

Tack så mycket Todde!

Ja det är som sagt inte bara svartvitt, utan ett filter från Nik´s också, så det finns någon svag blåaktig ton i bilderna också. Men i mobilen blev jag mörkrädd, där såg allt det vita lite rosa ut...:lol:

7 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Cope, roligt att du också gillade det. Jag använde om jag inte minns fel Analog efex pro 2, och en preset som hette Classic camera nr 7. Och jag såg det inte först, men efter ett antal bilder såg jag att det är inlagt små repor och blessyrer i filtret, så det ska se gammalt ut.:)

Tack för infon. Analog efex har jag nog inte använt till en enda bild. Tror det får bli ändring på det framöver :)

2 minuter sedan, Cope sade:

Tack för infon. Analog efex har jag nog inte använt till en enda bild. Tror det får bli ändring på det framöver :)

Jag har nog inte heller det, har inte använt Nik´s svit speciellt mycket över huvud taget, men nån gång då och då. Och just denna preset har jag nog inte använt, och jag letade egentligen efter en annan men det fick bli denna. I bland är det ju faktiskt kul att tänka utanför boxen så att säga..

Kan ju lägga till att i ACR gjorde jag först själva konverteringen och la på en vinjettering i bilderna innan dom togs in i Ps...

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Jag har nog inte heller det, har inte använt Nik´s svit speciellt mycket över huvud taget, men nån gång då och då. Och just denna preset har jag nog inte använt, och jag letade egentligen efter en annan men det fick bli denna. I bland är det ju faktiskt kul att tänka utanför boxen så att säga..

Absolut, det är kul att tänka utanför boxen. Problemet är att man kommer på tanken alldeles för sällan :)

1 minut sedan, Cope sade:

Absolut, det är kul att tänka utanför boxen. Problemet är att man kommer på tanken alldeles för sällan :)

Ja tyvärr, det är sant. Oftast blir det väl som när man står och ska välja skräpmat, det slutar med att man tar samma som man alltid tar...^_^

3 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Ja tyvärr, det är sant. Oftast blir det väl som när man står och ska välja skräpmat, det slutar med att man tar samma som man alltid tar...^_^

Så sant som det är sagt :)

Men nu blir jag fundersam, nu när jag ser de här bilderna på jobbet så blir dom en aning rosa också, men hemma såg dom bra ut.. Måste bero på skärmen hemma, att det ser annorlunda ut på andra skärmar... :confused0006:

Nr 5 er bedst...:-) Hvem var med på tur ? kender jo ikke alle..men kan altid genkende Cope :-) han plejer at spise mad på alle fotos  :dance1: var bare for sjovt...ser ud til at I har hygget Jer en hel del..dejlige billeder... :D

Jens, det här var en riktig käftsmäll, en sån där riktigt håll-käften-så-bra-det-är-käftsmäll. :)

Svårt att välja favoriter i en gediget och rakt igenom bra samling men 2, 4, 10 och 13 kanske sticker ut ngt mer.

3 hours ago, Jens Nilsson said:

Men nu blir jag fundersam, nu när jag ser de här bilderna på jobbet så blir dom en aning rosa också, men hemma såg dom bra ut.. Måste bero på skärmen hemma, att det ser annorlunda ut på andra skärmar... :confused0006:

Det stämmer, de har ett svagt rosa stick i högdagrarna.

10 minuter sedan, Rolf sade:

Det stämmer, de har ett svagt rosa stick i högdagrarna.

Tusan också, magenta-stick kan jag  ju nästan  leva med men rosa har jag svårt för...:y1: 

På min skärm hemma blev bilderna hellre lite svagt blå, det här fattar jag inte.. Tror jag får lägga ner det här med Nik´s tills jag vet vad det beror på...

2 minuter sedan, Rolf sade:

Har du kalibrerat skärmen?

Nä det har jag inte, vet inte ens hur man gör om det nu går på min skärm, den är ju inte direkt dyr och påkostad. Tror att man som här på jobbet kan välja olika färgtemperaturer möjligtvis, men en mer avancerad kalibrering vet jag som sagt inte om man kan göra. Och då behöver man väl en spider eller liknande, och det har jag inte heller...

3 timmar sedan, sanne sade:

Nr 5 er bedst...:-) Hvem var med på tur ? kender jo ikke alle..men kan altid genkende Cope :-) han plejer at spise mad på alle fotos  :dance1: var bare for sjovt...ser ud til at I har hygget Jer en hel del..dejlige billeder... :D

Tack så mycket sanne! Just på detta äventyr var det jag, Rolf Ulf (Himma) och Cope och Rolf´s kompis Håkan som var med, men vi var ju fler totalt men vi hade delat upp oss från början.

2 timmar sedan, Martin sade:

Jens, det här var en riktig käftsmäll, en sån där riktigt håll-käften-så-bra-det-är-käftsmäll. :)

Svårt att välja favoriter i en gediget och rakt igenom bra samling men 2, 4, 10 och 13 kanske sticker ut ngt mer.

Oj och hoppla, det var värst, tackar och bugar för dom fina orden Martin, roligt att höra!:)

Trots att färgerna blev tvärt emot vad min tanke var från början...<_<

Jo man behöver en kalibrator om det skall bli exakt. Men det finns sidor på nätet som erbjuder gratis hjälpmedel att kalibrera skärmen någotsånär, jag kommer inte ihåg länken nu men jag använde någon sådan innan jag hade kalibrator och det blev förvånansvärt bra. Tror en hette calibraze eller något liknande.

37 minuter sedan, Rolf sade:

Jo man behöver en kalibrator om det skall bli exakt. Men det finns sidor på nätet som erbjuder gratis hjälpmedel att kalibrera skärmen någotsånär, jag kommer inte ihåg länken nu men jag använde någon sådan innan jag hade kalibrator och det blev förvånansvärt bra. Tror en hette calibraze eller något liknande.

Tack för tipset, googlade på Calibraze och det stämde. Ska göra ett försök på min dator och se om det funkar!

20 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack så mycket Todde!

Ja det är som sagt inte bara svartvitt, utan ett filter från Nik´s också, så det finns någon svag blåaktig ton i bilderna också. Men i mobilen blev jag mörkrädd, där såg allt det vita lite rosa ut...:lol:

Aha, jag reagerade faktiskt på bild 3 en aning men med mitt defekta färgseende så vågar jag inte säga ett ljud där. :)