Jump to content
Rolf

En gammal kraftstation.

Recommended Posts

Några av oss besökte en gammal nedlagd kraftstation.

1. Vi letar oss fram genom skogen.
005_3861.jpg

2. Till slut skymtade den mellan träden.005_3863.jpg

3. Och där var den...
005_3864.jpg

4. Vatteninlopp.
005_3871.jpg

5. Mätartavla.
005_3876.jpg

6. Ingen aning vad detta är.
005_3879.jpg

7. Skål!
005_3880.jpg

8. Detaljstudie av generatorn.
005_3882.jpg

9. Bruksanvisning.
005_3883.jpg

10. Mätare.
005_3889.jpg

11. Brytare värd namnet!
005_3893.jpg

12. Många kilowatt blev det...
005_3899.jpg

13.
005_3902.jpg

14. Generatorn inkl. turbinen.
005_3908.jpg

Tack Fredrik. Ja det var ett intressant ställe, lite väl mörkt bara så iso ligger mellan 6400-12800 men det gick bra ändå.

Ja jäklar vilka bilder du fick i det mörkret, jag hade ännu högre ISO men får nog inte till bilderna hälften så bra. Fast då lär jag ordentligt med brus.. Har dock inte hunnit pröva än, men inser att nu behövs ju inte det...

Snyggt jobbat Rolf!:thumbsup:

Tack för de orden Jens. Jag ser fram emot dina bilder, dom blir säkert bra!

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja jäklar vilka bilder du fick i det mörkret, jag hade ännu högre ISO men får nog inte till bilderna hälften så bra. Fast då lär jag ordentligt med brus.. Har dock inte hunnit pröva än, men inser att nu behövs ju inte det...

Snyggt jobbat Rolf!:thumbsup:

Skillnad i pris på era kameror kan jag gissa. Han har en D4 så den levererar bra även i mörkt ljus. Jag märkte skillnad på min D610 och D750 på just detta. Sen ska du testa DXO Photolab 2. Helt underbart brushanteringsprogram när man fattar hur man ska göra.  :)

Ja det var fina bilder, men du skulle ha kört svartvit. Såg Jens bilder och det blev ju tidsenligt på något vis ...

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Ja det var fina bilder, men du skulle ha kört svartvit. Såg Jens bilder och det blev ju tidsenligt på något vis ...

Tackar för det Todde. Jag håller på med en svartvit serie som kommer upp vad det lider.

15 minuter sedan, Rolf sade:

Tackar för det Todde. Jag håller på med en svartvit serie som kommer upp vad det lider.

DEN ser jag fram emot! Du hade många där som jag tror blir super i svartvit. :)

Vi får se... Nu blir det ingen efterapning av Jens svartvita för jag har inte installerat silver fx efter formateringen utan konverterar på det gamla hederliga sättet i Ps.

1 minut sedan, Rolf sade:

Vi får se... Nu blir det ingen efterapning av Jens svartvita för jag har inte installerat silver fx efter formateringen utan konverterar på det gamla hederliga sättet i Ps.

Låter bra, jag sitter manuellt med mina svartvita och ändrar svärta och kontrast... trodde man gjorde så... :)

51 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Skillnad i pris på era kameror kan jag gissa. Han har en D4 så den levererar bra även i mörkt ljus. Jag märkte skillnad på min D610 och D750 på just detta. Sen ska du testa DXO Photolab 2. Helt underbart brushanteringsprogram när man fattar hur man ska göra.  :)

Jo tack, prisskillnaden och dess effekter är jag fullt medveten om, fast min 6D presterar ändå rätt skapligt på höga ISO:n, men visst är det skillnad... Sen har just den gluggen jag använde bara f/4, kanske skulle det bli något bättre med större bländare men skillnad blir det ju ändå när man jämför med kameror som kostar tre gånger så mycket.

Jag har läst att DXO ska vara bra, men just nu är jag inte beredd att betala för något program, så jag får nöja mig med Ps. Det är trots allt inte ofta jag kör med så här höga ISO:n som jag gjorde i kraftstationen...!!:)

Tack Himma. Bergatrollen har en välförtjänt plats här tycker jag! 

Tack Odie, nä på den tiden fanns inte mycket till skydd på någonting!

Tack Mathias, ja det var ett roligt ställe att gå runt och fota i.

Kalasfina bilder även i färg! Tycker det är en väldigt fin byggnad med trappgalvarna på taket. Väldigt fint både fotat och redigerat. ISO-egenskaperna imponerar också! Snyggt Rolf :) 

Tack så hjärtligt Mona! Ja det är en väldigt fin byggnad. Iso egenskaperna är bra, det var inte alls farligt med brus i bilderna.