Jump to content
Sign in to follow this  
Malin Halvarsson

50mm 1,8!

Recommended Posts

Här är några bilder jag har tagit med mitt AF-S 50mm 1,8G. Jag är själv riktigt imponerad på hur skarpt det är![attachment=2490]midsommar034.jpg[/attachment][attachment=2491]midsommar011.jpg[/attachment][attachment=2492]midsommar035.jpg[/attachment][attachment=2493]midsommar029.jpg[/attachment][attachment=2494]midsommar030.jpg[/attachment]

Nu blir jag ju ÄNNU mer sugen på att köpa det!Var och klämde på ett 1.8D idag men jag vill nog ha autofokus på mitt måste jag säga.Otroligt vilken skärpa det är och vilken bokeh sen då! :)Vad betalade du för objektivet om jag får fråga? :)

Det finns ju två 50/1,8 till Nikon, ett dyrare och ett billigare. Är skillnaden att det är med eller utan AF?Canon har AF i sin och kostar bara 995:- :whistle:;)

Dels det ja men sen ska den även vara liiite skarpare runt kanterna på bilderna enligt tester.Jag vill ha den på och bara kunna ta snabba ögonblicksbilder ute på stan t.ex och då gärna utan att behöva ställa fokus manuellt :)Sen beror det ju på vilken kamera man har också, har man autofokus i kamerahuset så kan man ju köpa den billigare, jag tror inte att iaf inte jag märker så stor skillnad på bilderna. Dessvärre börjar jag nu inse skillnader mellan kamerahusen vilket är något jag önskar jag inte gjorde för tekniknörden i mig vill ju bara ha och ha :P

Jag har aldrig fattat varför Nikon har olika i sitt system. I en del hus sitter fokus i huset och i en del inte. Jag förstår inte vitsen att inte ha det lika för alla hus.Jag förstår din frustration över att du ser vilka möjligheter en större kamera har med fler inställningsmöjligheter. Men misströsta inte, den du har kan säkerligen leverera utmärkta bilder. Om du utökar med fler objektiv så tänk istället på att dom i framtiden även ska passa till en eventuell fullformatskamera. Det känns som du nån gång kommer att hamna där ;)

Haha ja känner jag mig själv rätt så kommer jag ju att göra det :)Nej jag har inte heller förstått det faktiskt, ur den vinkeln önskar jag att jag valt Canon men i min värd sitter alla knappar fel på dom, fel för mig iaf ;)Men det är som dom säger, det är inte kameran som tar bra bilder, det är personen som sköter kameran som tar bra bilder :)

Azeriath: ja, det är ett underbart objektiv som jag verkligen rekommenderar! Jag betalde 2200 kr ca då jag fick med UV-filter och en rengörningsduk. Om man inte vill ha de med så gick de på 1990 + frakt. Jag köpte det på cyberphoto. :)Mona; Skillnaden på objektiven är ju som sagt att ena är med AF och andra utan. Det är även lite mer skillnad på dom! Om du kollar på denna video så kan du se skillnaden.

.Varför dom har kameror med motor i huset och vissa utan är nog för att dom tjänar en hel del pengar på det. Många vet nog inte om att de ej finns motor i huset och då måste dom köpa ett objektiv med AF-S och dom är som sagt dyrare än dom utan AF i objektivet och då tjänar ju Nikon en hel del pengar på det om man köper ett Nikkor objektiv. Det är nog så dom har tänkt tror jag ;)

Aah ja det varden prisklassen jag misstänkte :) Först ska det inhandlas en iMac sen får vi se när det blir dags för ännu ett nytt objektiv :)

Först ska det inhandlas en iMac sen får vi se när det blir dags för ännu ett nytt objektiv :)
Intressant att du också vill ha iMac. Jag funderar fortfarande på samma, men vill först vara garanterad att mina windowsprogram fungerar 100%-igt om jag partitionerar hårddisken.

50´ian är nog den mest prisvärda glugg man kan skaffa sig, oavsett kameramärke. Den presterar toppresultat och kostar en spottstyver. Antagligen därför jag inte är ägare till någon dylik... :pGrattis till en fin glugg Malin! :)

Det är främst PS som jag bara har för Windows. Jag har ett gammalt officepaket också, men det är inte så nog, jag kan köpa iWork senare om jag behöver det.

Mona. vad gäller Office paket så finns både Open office och nu mera Libre office som båda är gratis och funkar till både MAC och PC

Mona. vad gäller Office paket så finns både Open office och nu mera Libre office som båda är gratis och funkar till både MAC och PC
Jag gillar inte Open Office. tyvärr. Ordbehandlingen som följer med mac'en är helt ok, men det följer inte med power point och excel ifall man skulle vilja använda det. Nu gör jag sällan det, så det är ingen ko på isen med dem. men partitionerar jag en liten del, låt säga 1/6 av disken till Windows så hoppas jag ju att jag ska kunna använda vissa windowsprogram. Men man vet ju aldrig vilka konflikter som kan uppstå, och då vet jag att jag blir sur.

Det jag vet att man hade konflikter med och detta var när man precis hade börjat med eindows på mac var väl diverse spel i princip. Photoshop bör absolut fungera och office likaså dock kan det hända att photoshop arbetar långsammare men är inte säker på det :)

Enligt försäljaren på macforum så ska det inte märkas någon skillnad i prestandan om man partitionerar disken, men men han är försäljare och man vet ju hur snacket går.. Minnet blir nästan det dubbla mot vad jag har idag så det blir ett lyft hur som helst OM det fungerar.