Jump to content
Martin

Canon Eos 90D

Recommended Posts

Skapar en tråd för mitt nya inköp fast att jag inte fått den än, får den på måndag (om posten sköter sig) :)

Såg att bland annat Mona var nyfiken på den så i den här tänkte jag dela tankar och funderingar rent allmänt om den så kommer det såklart en massa foto i andra trådar också. 

För egen del har jag ju funderat ganska länge på ny kamera men inte riktigt hittat någon på Canonsidan som både tilltalat mig och min plånbok. Har sneglat en hel del på Nikonhållet men då skulle jag även ha behövt byta ut objektivparken och det hade inte blivit så ekonomiskt gångbart tror jag.

Men så släpptes 90D som egentligen är en uppföljare (fast 3 generationer senare) än min nuvarande 60D som jag köpte 2011 när jag blev pappa (den hade då två år på marknaden).

Så det skall bli kul att ta sig an en ny kamera och den kommer ju såklart att ge helt andra förutsättningar, det har hänt mycket på 10 år i kameravärlden :)

Funderade länge på att gå över till spegellöst, men valet blev till slut att fuji som jag köpte en kamera i början av året får stå för det spegellösa tillsvidare så blir det en till med spegel på Canonsidan.

De senaste två veckorna har det varit mycket videos och googlande på 90D för att förkorta inlärningskurvan när jag väl har den i handen :)

Nu skall det lagas mat och förberedas för släktkalas idag medan ni roar er med fototräff, hoppas ni får en riktigt bra dag så joinar jag nästa gång med mitt nyförvärv! :)

Grattis Martin och som Todde sa så ser vi fram emot massor av fågelbilder!

Då är kameran uthämtad och många menyer och annat var det, här är en del att lära in. Men det blir nog bra. Nu skall jag bara hinna ut och testa den också men att man jobbar 10-18 imorgon gör ju inget för då blir där ju en timme direkt på morgonen när ungarna är lämnade :) 

21 timmar sedan, Martin sade:

Då är kameran uthämtad och många menyer och annat var det, här är en del att lära in. Men det blir nog bra. Nu skall jag bara hinna ut och testa den också men att man jobbar 10-18 imorgon gör ju inget för då blir där ju en timme direkt på morgonen när ungarna är lämnade :) 

Har du TUR så behöver du inte kalibrera ... :) Grattis!

49 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Grattis till nyförvärvet! nu måste du bara komma ut och fota kronhjortarna en dag. :thumbsup::thumbsup:

Är de kvar fortfarande? Har en dovhjortsexpedition inplanerad om en månad, och sedan tänkte jag mig ta mig an lite örnar :)

On 2019-10-08 at 7:36 PM, ToddeSwe sade:

Har du TUR så behöver du inte kalibrera ... :) Grattis!

Har inte hunnit testa så mycket men det känns inte som att den sätter skärpan som jag vill, men jag skall testa i bra förhållanden också och inte dunkelt mörker och regn :)

On 2019-10-09 at 9:48 PM, Martin sade:

Har inte hunnit testa så mycket men det känns inte som att den sätter skärpan som jag vill, men jag skall testa i bra förhållanden också och inte dunkelt mörker och regn :)

Du kommer nog på det efter hand...

Grattis Martin! Hoppas den blir lika bra som utlovats. Jag har sneglat lite på den som en andrakamera, så det blir spännande att följa dig och dina erfarenheter framöver. 

On 2019-10-10 at 11:22 PM, Mona sade:

Grattis Martin! Hoppas den blir lika bra som utlovats. Jag har sneglat lite på den som en andrakamera, så det blir spännande att följa dig och dina erfarenheter framöver. 

Angående vad som utlovats så tittar man på recensioner så är det ju ungefär lika delar ris som ros ("en alldeles utmärkt perfekt kamera... för 4 år sedan" som någon skrev). Andra har haft synpunkter på den höga upplösning osv. Men det finns såklart alltid synpunkter, bra som dåliga. Jag har inte haft så mycket chanser till att testa den men hoppas på helgen. :)

On 10/9/2019 at 9:36 PM, Martin said:

Är de kvar fortfarande? Har en dovhjortsexpedition inplanerad om en månad, och sedan tänkte jag mig ta mig an lite örnar :)

De är väl där året om men brunst perioden tar väl slut i slutet på denna månad, men det kommer en ny chans nästa år. :thumbsup:

(sorry! för det sena svaret)