Jump to content
Farsta (Hasse)

Glaskroppsavlossning tog fotoglädjen - tillfällig?

Recommended Posts

Alltid haft väldigt bra syn. Först på senare år behövt enkla bensinmacksglasögon för att läsa.

Nåväl. På väg i bilen så såg det plötsligt ut som det kom in ett grenformat mönster från höger. Det rörde också. Eftersom min svägerska haft två näthinneavlossningar och jag vet att detta kan leda till blindhet var det bara att åka till ögonakuten. Det visade sig vara glaskroppsavlossning. Har nu förstått att de flesta drabbas. Många märker det inte ens. Enligt olika sidor skall inte heller synskärpan påverkas. I vardagslag i alla situationer tänker jag inte på det. Det "olossade" ögat kompenserar men synskärpan är något sämre på det drabbade ögat och det märks när jag tittar i sökaren..ser inte lika briljant ut. Inte lika skarpt. Spelar ingen roll om jag skruvar på dioptriinställningen. Så känns lite tråkigt att fota nu. Hoppas ögat tar sig eller så får jag foto med monokel 😂

Det är ju ett alternativ även om jag för egen del tycker det är skitsvårt att hålla kameran stilla när man använder displayen.

Känns jättekonstigt att använda vänster öga. Går inte skärpan tillbaka får jag väl beställa glasögon med skärpa bara på höger sida

Är inget roligt alls men om det inte är alltför omfattande så vänjer du dig sakta vid det. Har från och till sk proteinläckage från glaskroppen som bildar långa kedjor inuti ögat. Ibland hänger de mitt i synfältet men oftast sjunker de mot botten av synområdet. Ljusa bakgrunder är värst men jag har vant mig efter många år med detta. Hoppas ditt bara är tillfälligt för ögat kan tydligen absorbera dessa proteiner även om det inte känns så i mitt fall.

Tack för stöd och råd. Ja jag vänjer mig nog.

Men säger igen. Märker ni något konstigt med ögat som blixtareller att saker syns. Åk till ögonakuten. Det Kan vara näthinneavlossning. Då har man bara 24 h på sig att fästa den. Annars kan man bli blind. Detta är ganska ovanligt men vem vågar chansa?

Usch det lät ju inget roligt, hoppas det ordnar upp sig. Det är ju nog jobbigt att man börjar se sämre på ett eller annat sätt när man blir äldre...

Det var inte roligt. Hoppas du blir bättre snart. Det är otäckt när man får problem med ögonen

Tack! Betonar att det är ett litet lyxproblem trots allt. Att glaskroppen lossar verkar drabba de flesta till slut. Flera redan i 40 årsåldern. Förutom när jag fotar så tänker jag inte mkt på det. Jag ser ju men saknar det där lilla extra. Fast kanske kan hjärnan och annat ställa om sig något med tiden? Vi får se

37 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Tack! Betonar att det är ett litet lyxproblem trots allt. Att glaskroppen lossar verkar drabba de flesta till slut. Flera redan i 40 årsåldern. Förutom när jag fotar så tänker jag inte mkt på det. Jag ser ju men saknar det där lilla extra. Fast kanske kan hjärnan och annat ställa om sig något med tiden? Vi får se

Usch, håller verkligen tummarna att du blir återställd igen. Eller iaf kan avhjälpa problemet med glasögon.