Jump to content

Lite besvär, kostrelaterat?

Sign in to follow this  
Robert

14 views

Alla har vi en trivselvikt men när denna inte riktigt stämmer överens med verkligheten är det lätt att ge upp. Många överviktiga har kämpat i åratal men till slut tvingats ge upp och då gått åt andra hållet med en nästan hälsofarlig kosthållning. Främst beror det på hur kroppen fungerar vid svält, hur effektiv den är på att förbigå ditt eget medvetande i jakten på mer kalorier. När det dock inte finns några sötsaker att tillgå så är kroppen, och då främst levern, så klurigt konstruerad att den kan tillverka eget socker/glukos. Lägg därtill en kraftigt sänkt ämnesomsättning och övervikten är praktiskt omöjlig att bli av med utan operation eller "straffläger á la 'Biggest Loser'". En livsstil som är omöjlig att upprätthålla. Man kan klara det men då måste man hela tiden tänka som en fd. alkoholist - minsta lilla snedsteg och risken är stor att man trillar dig igen. Man kan "unna" sig vid enstaka tillfällen men det är inte att rekommendera då kroppen verkar låsa in sig på den övervikt som man hade som värst.

I lördags började jag känna lite obehag som sakta övergick i återkommande hjärtklappning. Hade somnat lite sent kvällen innan och gått upp riktigt tidigt så tänkte att det var bara lite sömnbrist. Under söndagen blev det allt värre. Så jag bröt min kost totalt med en superenergibar för den tyska militären, 970 kalorier/30gr och jag tog totalt 60gr. Smakade som terpentin luktar fast lite sötare, ingen aning vad den innehöll. Ville som bara bryta hjärtklappningen och misstänkte att det kunde vara att jag hamnat i keto. Under inledningsskedet i keto kan man få hjärtklappning under någon veckas tid. Jag vill inte ha hjärtklappning för då tappar jag dels kraft och det är så jobbigt med ett snabbt hårdbultande hjärta.

Hjärtklappningen la sig lite och jag tänkte att det var löst men så började det så sakteliga återkomma igen. Då kom jag på det - SALT! Har alltid saltat min mat minimalt om alls så det har jag fortsatt med under denna kosten. Läste snabbt upp ung. hur mycket salt man behöver per dygn och kom fram till 3gr om man inte äter halvfabrikat eller kycklingkött. Äter man en normal "butikskost" så får man i sig ~12gr salt/dag vilket är på gränsen till hälsofarligt (så ett tips om du inte redan gör det är att undvika vissa typer av bröd och just halvfabrikat). Då kyckling oftast är injicerad med saltlake så får man i sig en stor del därifrån men jag äter inte så mycket kyckling numera då den är så mager.

En halvtimme efter saltintaget så började hjärtklappningen lugna ner sig. Lagom till sänggåendet hade det upphört helt och idag har varit en helt perfekt dag kroppsligen.

Vad har jag då ätit under veckan som gått?

Mån Ägg+Keso, smörstekta räkor
Tis Torskrygg m. äggsås,
Ons Ägg, Entrecoté
Tors Omelett m. västerbottensost, 
Fre Laxröra m. ägg, kotletter
Lör 'Superpowerbar'
Sön Ryggbiff, ägg o västerbottensost

Från denna vecka ska jag blanda i lite spenat samt citronmeliss vilka båda är nyttiga för främst hjärta-kärlsystem utan att tillföra en massa glukos. Min tanke är ju att övergå till en kontrollerad blandad kost men långsamt så jag kan utesluta produkter som triggar mitt autoimmunsystem. Tog några blad citronmeliss redan igår kväll och de kommer att förhöja smaken ordentligt. Viktigaste var att få bort sockersuget vilket är helt eliminerat. Kan nämna att en stund efter den där energibar'en fick jag ett kortvarigt men kraftigt illamående så min kropp har ställt om.

Värt att nämna om jag inte gjort så innan är att jag har under de senaste 3 åren inte varit någon gottgris. Någon ostbågepåse har det blivit men inga överdrifter. Min övervikt kom från långvarig stress och har byggts upp under åtminstone ett decennium.

Nu då?

Har gått ner till "bara" 3XL från minst 4XL och målet är att vara mer L men upp till XL som mest i storlek. A måttet står kvar på 120cm men B har gått ner till 128cm. Jag kan även dra in magen i jämnhöjd med bröstbenet! Vikten ligger 137kg men ha då i åtanke att allt protein även bygger upp så totalt tappar jag i fettprocent men vinner i muskler. Ju mer muskler desto mer förbränning. ;)

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...