Jump to content

Blogs

Our community blogs

  1. Smörstekt spenat med kotletter låter godare än det smakar, eller så tyckte jag. Stekte grovhackad spenat lätt i smör och gjorde som en knepig "sås" att ha på mina kotletter. Det gick ner men inte något gourmanden skulle skriva hem om. Nu några timmar senare känner jag inga konstigheter i kroppen eller knoppen så detta ska fungera. Nästa vecka tänker jag prova att ha med lite broccoli i kosten. Citronmelissen kniper jag ett par tre blad och mumsar som de är per dag, riktigt gott och tydligen nyttigt.

    Citronmeliss
    Användningsområde: Verkar blodtryckssänkande. Torkade blad eller som te vid nervösa magbesvär. Passar bra som krydda till fisk och sallader. Går tydligen även att använda mot Herpes simplex. Spänningshuvudvärk motas till viss del av denna växt.

    Aktiva substanser: Eterisk olja med citral, citronellal (ca 0,1 %), bärnstenssyra, kaffesyra, garvämnen. Innehåller även bitterämnen, fenoler och flavonoider.

    Spenat
    Vitamin K, lutein och beta-karoten som finns i spenat hjälper hjärnan att fungera. Forskarna har efter studier funnit att de som åt spenat varje dag hade en bättre hjärnkapacitet än andra. De som åt det två gånger om dagen hade samma kognitiva förmågor som de som var 11 år yngre och inte åt spenat eller annat grönt.

    Forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att extraktet thylakoider från gröna blad i spenat (även broccoli och grönkål) ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget. De både fördröjer nedbrytningen av fettet i maten och frigör hormoner i tarmen. Testpersonerna gick inte bara ned i vikt, de fick också bättre blodfetter och lägre blodsocker.
    I spenat finns vitamin K som är jätteviktigt för kroppens benuppbyggnad. I en amerikansk sjuksköterskestudie kom man fram till att det var 30 procent färre fall av benskörhet bland de kvinnor som åt mest K-vitamin jämfört med de som åt minst.

    Förutom 181 % av vitamin K innehåller 2,5 dl rå spenat, 56 % vitamin A, 15 % folat, 14 % vitamin C och 13 % mangan, av dagsbehovet. Värmebehandlad spenat (2,5 dl) innehåller mer än 100 % vitamin A och K, mer än 20 % folat, vitamin C, riboflavin, vitamin B6, mangan, järn, kalcium och kalium, och mer än 10 % av fibrer, vitamin E, tiamin fosfor och koppar, av dagsbehovet.
    Karoteinoiderna betakaroten, lutein och zeaxantin är alla starka antioxidanter som skyddar kroppen mot skadliga fria radikaler. De bevarar därmed elasticiteten i hudcellerna och gör så att huden ser ung och frisk ut. Även den stora mängden C-vitamin håller bindväven i huden fast och spänd.
    Vitamin A är viktigt för syn, hud och fosterutveckling. Spenat innehåller också stora mängder lutein, en karotenoid som skyddar mot grå starr och andra ögonsjukdomar.

     

    spenat.png
    Så se till att äta din spenat för annars blir Karl-Alfred arg!

×
×
  • Create New...