Jump to content
ToddeSwe

Yashica natur.

Recommended Posts

Just nu, Rolf sade:

Lite hårda kontraster i ettan men tvåan blev helt ok

Jag har knappt inte ändrat något alls i ettan, solen sken ju ganska bra. Är nog den bilden jag gillar mest av alla. :) 

Tvåan är jag besviken på.

4 minuter sedan, Rolf sade:

Varför är du besviken på tvåan?

Den känns dimmig på något vis, har även en med pojken på bryggan och det är samma där. Testade ett nytt objektiv där, det där min wide eller vad det hette. :) 

15 minuter sedan, Rolf sade:

Prova dra på lite mer kontrast, men akta så du inte fräter ut himlen.

Hjälpte bara med kontrast och klarhet. Då blev det lite bättre, jag hade redan +32 i kontrast. Jag vet ju inte riktigt vad man kan eller ska förvänta sig av denna utrustning.

Men jag märker väl när jag får in en fullträff. :)

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Hjälpte bara med kontrast och klarhet. Då blev det lite bättre, jag hade redan +32 i kontrast. Jag vet ju inte riktigt vad man kan eller ska förvänta sig av denna utrustning.

Men jag märker väl när jag får in en fullträff. :)

Det lär du märka för den kan ju leverera, det har vi sett.

1 timme sedan, Rolf sade:

Det lär du märka för den kan ju leverera, det har vi sett.

Efter att ha testat nu med att exponera mot lampan med mätaren på det röda så bländade jag ner från 2.8 till f22 och 1/4 i exponeringskompensation så hamnar mätaren inom det godkända området. SÅ nu har jag mer mod och kunskap. 

8 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag tycker också om bild ett, den sticker ut:thumbsup:, kul att du testar med film, framkallar du filmen själv eller du lämnar in den?

Ja men det beror nog på "rätt" mycket sol, jag har ändrat minimalt på just denna med exponering och kontrast. Nej jag lämnar in i en butik i Växjö.

51 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

När du känner att du är mogen för det, kan du testa att framkalla själv, just film är inte så svårt och du behöver inte en massa prylar, i princip bara en framkallningsdosa för 135 film och lite kemikalier, och du tar det analoga till helt nya höjder. :)

Se hur det går till.

https://www.youtube.com/watch?v=aPQ7OPy8T2w

Skulle stressa ihjäl mej! :) Men det hade nog varit skoj tror jag! Men hur får man bilderna till datorn sen? Om man inte vill ha papper. Kan man använda en scanner eller ska det till en speciell scanner?

1 hour ago, ToddeSwe said:

Skulle stressa ihjäl mej! :) Men det hade nog varit skoj tror jag! Men hur får man bilderna till datorn sen? Om man inte vill ha papper. Kan man använda en scanner eller ska det till en speciell scanner?

Skanna kan man göra med tex denna. Alternativt fotar man av dom med sin digitalkamera, då negativen placeras på ett ljusbord.

Gillar svampbilden, härlig kontrast!!

analogt ?! men va kul Torbjörn ! skitbra jobbat.

blir lite sugen ibland. tänk å hitta en gammal Hasselblad på nåt loppis....B)

men de kanske inte är så fasligt dyra...ska googla lite...

edit:  njaaee..tusenlappar ändå !

54 minuter sedan, Mathias sade:

Skanna kan man göra med tex denna. Alternativt fotar man av dom med sin digitalkamera, då negativen placeras på ett ljusbord.

Gillar svampbilden, härlig kontrast!!

Jag hittade också samma när jag Googlade :)  Ja den är ju inte heller gratis, man får ta många rullar för att tjäna in vad framkallningen kostar.

Tack, som sagt så är det min favorit också. :)

49 minuter sedan, gerard ohman sade:

analogt ?! men va kul Torbjörn ! skitbra jobbat.

blir lite sugen ibland. tänk å hitta en gammal Hasselblad på nåt loppis....B)

men de kanske inte är så fasligt dyra...ska googla lite...

edit:  njaaee..tusenlappar ändå !

Tack Gerhard, visst det var skitskoj, fast det är ju allt som har med foto att göra. :)

Nej inget är gratis i denna hobbyn, jäkla dyr hobby man skulle dra på sig. :)

6 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack Gerhard, visst det var skitskoj, fast det är ju allt som har med foto att göra. :)

Nej inget är gratis i denna hobbyn, jäkla dyr hobby man skulle dra på sig. :)

Foto har egentligen inget med bilder att göra, det är en ren materialsport! :D

7 minuter sedan, Rolf sade:

Foto har egentligen inget med bilder att göra, det är en ren materialsport! :D

Ha ha ha ja det känns lite så. Det finns alltid något man behöver. 

Fast egentligen tror jag man klarar sig med bara en kamera och ett 35mm objektiv ganska långt. 

7 minutes ago, ToddeSwe said:

Ha ha ha ja det känns lite så. Det finns alltid något man behöver. 

Fast egentligen tror jag man klarar sig med bara en kamera och ett 35mm objektiv ganska långt. 

Det gör man faktiskt, jag har (tror jag) hoppat av prylracet för det är inte realistiskt att tex. byta kamera varje-vartannat år. Den jag har ger utmärkta bilder fortfarande och är nog mer kamera än jag är fotograf. Därmed inte sagt att jag inte vill ha en Nikon D5 för pryldjävulen lever fortfarande i mig även om jag försöker förtränga honom. Finns dessutom några trevliga gluggar jag kunde tänka mig, bla. en uppgradering av min 70-200 f/2,8 men varför? Jag har ju redan en som dessutom mest ligger i väskan. Lägga 30 papp på en ny som sannolikt också kommer ligga i väskan, nää, nu får det vara nog, dags att använda det man har!

och jag är toknöjd med min lille canon, men byter den mot en Leica utan att gnälla... :D

måste erkänna också att mobilen funkar jättebra för foton ! i vissa fall är den att föredra, som när jag bara vill plåta nåt i hemmet eller på stan som ser kul ut och det inte är så viktigt med tider och öppningar. - tur att det finns en mobiltråd här....:lol:

22 timmar sedan, Rolf sade:

Det gör man faktiskt, jag har (tror jag) hoppat av prylracet för det är inte realistiskt att tex. byta kamera varje-vartannat år. Den jag har ger utmärkta bilder fortfarande och är nog mer kamera än jag är fotograf. Därmed inte sagt att jag inte vill ha en Nikon D5 för pryldjävulen lever fortfarande i mig även om jag försöker förtränga honom. Finns dessutom några trevliga gluggar jag kunde tänka mig, bla. en uppgradering av min 70-200 f/2,8 men varför? Jag har ju redan en som dessutom mest ligger i väskan. Lägga 30 papp på en ny som sannolikt också kommer ligga i väskan, nää, nu får det vara nog, dags att använda det man har!

Byter kamera gör jag nog bara när denna pajar för som det ser ut i mitt hushåll nu så måste jag hela tiden hålla i slantarna.Pryldjävulen som du kallar honom har levt i mig hela mitt liv, så när jag ser alla objektiv och nya kameror så får jag helt enkelt öppna appen för Swedbank för att återkomma till verkligheten. :)

Jag använder "alla" mina tre "gluggar" flitigt, men skulle verkligen behöva ett större iaf ett 200 mm som jag har planerat att köpa. Jag ska nog hålla mig till 200 eller max 300 för jag vet ju hur jag fotar och det där 500-600 kommer för det mesta att ligga och vänta och det är bortkastade pengar.

Funderade nyss på att köpa det nya G2 av mitt Tamron 24-70 men Cyberphoto ger mig endast 4000:- för det som jag gav 9000:- för 2017. Så det får stanna kvar.

1 timme sedan, Rolf sade:

Vad får du om du lägger din 24-70 på blocket, förmodligen betydligt mer än 4000:-?

Vad jag får och vad dom begär där nu är två kanske helt olika saker :) men dom begär ca 5500:- Tycker bara det är en hemskt värdeminskning på det.

Det är alldeles för mycket pengar i mellan, SÅ mycket bättre kan inte det nya G2 vara.

Jag vet inte hur bra G2'an är, jag kör Nikons. Kolla om du hittar någon test där de ställs mot varandra, borde finnas.