Jump to content
Mona

Varför blir det rött?

Recommended Posts

Senaste tiden har jag fått ett problem jag inte vet hur jag ska få bort. I vissa bilder på nätet så blir det rött där det finns väldigt svarta partier i en bild. Tänkte det var grafikkortet, men har uppdaterat det idag, och det hjälpte inte. Sen kollad jag en inställning i webbläsaren jag fick tips om, med det hjälpte inte heller. Till sist så kalibrerade jag skärmen, men det hjälpte inte. Tar jag in bilden i PS så finns inget rött, det är bara på webben det syns. Har testat i både Opera och Chrome, men samma problem. Vad tror ni det beror på?

Skärmdump

Skärmklipp 2018-09-10 16.27.50.jpg

Det var märkligt, tyvärr har jag inget svar att ge dig men jag skall också ta in bilden i Ps och kolla.

Edit. Jag ser det röda även i Ps

Det var skumt, jag ser det i din bild både i tråden och lightboxen, har aldrig sett nåt liknande innan... Är det bara för att du gjort en skärmdump då  som det syns här förstås, om du inte ser det överallt annars...?

Vet ni vad! Nu har jag fått ordning på det :yahoo: Jag stängde av hårdvaruaccelerationen och då försvann det röda. Märkligt att det plötsligt blivit rött när det inte varit det tidigare... Jag testade även Firefox, och där blev det inte rött innan jag stängde av. 

Opera Snapshot_2018-09-11_212701_settings.png

11 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag googlade och Tom's hardware kan ha lösningen, det kan vara kabeln eller upplösningen på skärmen eller en kombination, kolla länken och missa inte längst ner på sidan finns fler svar.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2886542/flickering-red-dots-black-areas-monitor.html

Jag har också läst att det kunde vara kopplat till HDMI, och även någon spelprofil. Profilen har jag inte. 

10 timmar sedan, sanne sade:

Er det i billede visning på din skær at billederne bliver røde ? det problem har jeg nemlig også¨

I vissa bilder på nätet där det är mycket svarta områden, där blir det rött. Har du samma problem så stäng av hårdvaruaccelerationen i webbläsaren inställningar. Vilken webbläsare har du? 

23 timmar sedan, Rolf sade:

Det var märkligt, tyvärr har jag inget svar att ge dig men jag skall också ta in bilden i Ps och kolla.

Edit. Jag ser det röda även i Ps

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Det var skumt, jag ser det i din bild både i tråden och lightboxen, har aldrig sett nåt liknande innan... Är det bara för att du gjort en skärmdump då  som det syns här förstås, om du inte ser det överallt annars...?

Bilden är en skärmdump, därför ser ni det röda, även i PS. 

Haha! Ja, det är mitt första trevande försök att måla med acrylfärg på duk. Kul, men så himla svårt! Jag har bara precis hunnit känna på färgerna och hur dom uppför sig, och det är en konst att få till det med blandningen. Det lär bli en massa hötorgskonst :D 

29 minuter sedan, sanne sade:

Ved ikke helt hvad det betyder weblæser....Jeg har Windows 10 

Exempel på webbläsare är Internet Explorer, Chrome och Firefox. Finns fler. Alltså det program som du använder för att läsa på Internet. 

Skönt att det löste sig för dig Mona. Det finns inget mer retligt än när man har datorstrul som dessutom är fotorelaterat.

Du har ju talang även för målning så kör hårt på det också :)

4 hours ago, Mona said:

Exempel på webbläsare är Internet Explorer, Chrome och Firefox. Finns fler. Alltså det program som du använder för att läsa på Internet. 

Nå ...ja men det er hvis jeg nu får en mail tilsendt i windows live mail og der er vedhæftet et billede og trykker på det så åbner det med en masse røde farver..jeg skal vælge at åbne det i pse så er det normalt...Jeg bruger Chrome

On 2018-09-12 at 12:05 PM, Cope sade:

Skönt att det löste sig för dig Mona. Det finns inget mer retligt än när man har datorstrul som dessutom är fotorelaterat.

Du har ju talang även för målning så kör hårt på det också :)

Tack! Jag försöker bredda mina hobbies, men någon stor målare kommer jag aldrig att bli, men det är kul iaf :) 

On 2018-09-12 at 1:34 PM, sanne sade:

Nå ...ja men det er hvis jeg nu får en mail tilsendt i windows live mail og der er vedhæftet et billede og trykker på det så åbner det med en masse røde farver..jeg skal vælge at åbne det i pse så er det normalt...Jeg bruger Chrome

Detta är ett vanligt fel i Chrome i en viss version. Om du stänger av hårdvaruaccelerationen i inställningarna så kommer det röda att försvinna.

On 2018-09-12 at 7:26 PM, Mathias sade:

Gott att det löste sig!!

Både duktig fotograf och konstnär, inte dåligt :thumbsup:

Tack Mathias :)