Jump to content
Ove555

Vinkelsökare.

Recommended Posts

Har märkt att det kan vara ganska jobbigt att ta bilder med stativ på låg höjd ibland. Har aldrig provat vinkelsökare, men det borde vara till bra hjälp i sådana situationer. Såg i en annan tråd här att Mona tycker en vinkelsökare är guld värd på låga höjder. 

Kan ge ett utlåtande sen när jag fått och börjat använda min...

Vinkelsökare är verkligen underbart när man inte har vinklingsbar skärm. Vad jag förstått så är Canons original bättre än den du länkar till. Vet inte om Nikon har någon. Det är så klart en prisskillnad, och då får ju plånboken välja. Berätta gärna hur denna är om du köper den!

43 minutes ago, Mona said:

Vinkelsökare är verkligen underbart när man inte har vinklingsbar skärm. Vad jag förstått så är Canons original bättre än den du länkar till. Vet inte om Nikon har någon. Det är så klart en prisskillnad, och då får ju plånboken välja. Berätta gärna hur denna är om du köper den!

Ja, det blir nog stor skillnad mot nu. Det finns Nikon vinkelsökare men dom är ungefär dubbelt så dyra.

Vet inte hur bra den här är, men enligt vad det står så är det en optisk vinkelsökare med mycket hög kvalité för så väl analoga som digitala systemkameror. Vinklingsbar i 360°  1x eller 2x förstoring +- 4 dioptrier och ger rättvänd bild.

Har beställt en. Berättar sen hur jag tycker den är. 

15 timmar sedan, Ove555 sade:

Har fåt vinkelsökaren, men den är tyvärr inte så bra som jag förväntade mig.

Vad är det du inte tycker är bra? Vet att när jag köpte min för flera år sedan så var det en väsentlig skillnad, så därför köpte jag Canons original.

On 2018-09-10 at 9:32 PM, Mona sade:

Vet inte om Nikon har någon.

Dom har. Jag köpte en begagnad (från Japan) och sparade en ~5-hundring (inkl. avgifter och skatter), i jämförelse med nypriset i Sverige. Och att den skulle vara begagnad syns inte öht. troligen har den i princip legat oanvänd hela tiden, för jag kunde inte finna något spår på att den skulle vara använd.

On 2018-09-10 at 9:32 PM, Mona sade:

Vinkelsökare är verkligen underbart när man inte har vinklingsbar skärm.

Även om jag har begränsade erfarenheter av min, är jag benägen att hålla med dig här. Inte minst om man skall syssla med närbildsfoto, typ makro. Dessutom kan man med ett reglage (åtminstone på Nikons original) öka förstoringen vid kritiska finjusteringar, återigen, vid makrofotografering.

16 timmar sedan, Ove555 sade:

Har du öppnat paketet försiktigt så utnyttja din ångerrätt som är 14 dagar på varor köpta på distans.

On 2018-09-10 at 7:26 PM, Cope sade:

Ser fram emot din recension :)

Numera viker jag skärmen vid låga höjder.

Det är ju onekligen en fördel att kunna göra det, men vid tillfällen då ljuset är ogynnsamt för denna typ av vinklingsbara skärmar upplever jag att en vinklingsbar sökare vara guld värd, men med det sagt är resonemanget är rent teoretiskt, då jag inte har något kamerahus med vinklingsbar skärm. Dessutom skärmar (!) man av omgivningen med en vinklingsbar sökare,  jämfört med en vinklingsbar skärm, men med det sagt skulle jag absolut inte säga nej till ett kamerahus med vinklingsbar skärm.

16 timmar sedan, Ove555 sade:

Med risk för att framstå som dryg så säger tumregeln att för det mesta får man vad man betalar för. Kolla om du inte kan hitta en begagnad på Fs, eller på Ebay t ex, och begränsa då sökområdet till Europa, så att du slipper en massa extra avgifter.

Har du tur, kan du finna ett fint ex (som jag gjorde) i Japan, även om du inte kommer undan med halva nypriset. Och på kvaliteten av Nikon original har jag inget att anmärka på, utifrån min begränsade erfarenhet av att ha använt den. 

2 minuter sedan, Mr.T sade:

Det är ju onekligen en fördel att kunna göra det, men vid tillfällen då ljuset är ogynnsamt för denna typ av vinklingsbara skärmar upplever jag att en vinklingsbar sökare vara guld värd, men med det sagt är resonemanget är rent teoretiskt, då jag inte har något kamerahus med vinklingsbar skärm. Dessutom skärmar (!) man av omgivningen med en vinklingsbar sökare,  jämfört med en vinklingsbar skärm, men med det sagt skulle jag absolut inte säga nej till ett kamerahus med vinklingsbar skärm.

.

Så kan det naturligtvis vara. Alla tekniker har väl sina specifika användningsområden där dom ibland fungerar både bättre och sämre :)

5 minuter sedan, Cope sade:

Så kan det naturligtvis vara. Alla tekniker har väl sina specifika användningsområden där dom ibland fungerar både bättre och sämre :)

Absolut !

Ständigt dessa kompromisser, men jag måste (återigen) säga,  att en vinklingsbar skärm skulle kunna vara väldigt användbar i många, (de flesta (?)) sammanhang.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Absolut !

Ständigt dessa kompromisser, men jag måste (återigen) säga,  att en vinklingsbar skärm skulle kunna vara väldigt användbar i många, (de flesta (?)) sammanhang.

För min del innebär den vinklingsbara skärmen att jag har minskat på knäståendet ca 50%. Och det är värt mkt då jag lider av diverse krämpor.

2 timmar sedan, Cope sade:

Felpost.

19 minuter sedan, Cope sade:

För min del innebär den vinklingsbara skärmen att jag har minskat på knäståendet ca 50%. Och det är värt mkt då jag lider av diverse krämpor.

I know what u mean 😉.

4 hours ago, Mona said:

Vad är det du inte tycker är bra? Vet att när jag köpte min för flera år sedan så var det en väsentlig skillnad, så därför köpte jag Canons original.

Jag trodde det skulle synas bättre i vinkelsökaren än utan den, men det gjorde det inte, och dessutom fick jag inte adaptern till D800:an att fästa riktigt.