Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Hjälp mig ta ett beslut!

Recommended Posts

Jag köpte ju för en tid sedan en ny porträttglugg, en Nikon 105/1.4. Nu sitter jag med 2 porträttgluggar då jag hade Nikon´s 85/1.8 sedan tidigare.

Hur hade ni tänkt och agerat med dom gluggarna i er rygga. Hade ni sålt 85:an då gluggarna inte spelar i samma liga eller hade den fått ligga kvar ifall det skulle kunna finnas ett användningsområde för den framöver?

Spontant kan jag inte se varför jag skulle välja 85:an framför 105:an om man bortser från viktskillnaden. Men ni har kanske andra synsätt så hjälp mig gärna fram till ett vettigt beslut :)

Jag hade sålt den, det är inte så stort hopp från 85 till 105 mm. Med en 105 f/1,5 i väskan hade 85'an aldrig blivit använd.

1 timme sedan, Rolf sade:

Jag hade sålt den, det är inte så stort hopp från 85 till 105 mm. Med en 105 f/1,5 i väskan hade 85'an aldrig blivit använd.

Det är lite så jag också känner. Vi snackar ju 20 mm och helt andra glaskvaliteter i 105:an. Men trots det var jag lite osäker på om jag skulle behålla den. Din kommentar räcker, den förpassas till en ny ägare så fort jag får loss tummarna och kan fixa en annons :)

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Bara sälj. :) Har själv en 85/1,8 och den är ju inte direkt utsliten trots att jag inte har en 105:a så hittar du en köpare som behöver två 85:or så kan jag tänka mig att avyttra min också. :lol:

Haha, det är samma här. Och nu när jag har bestämt mig för att försöka satsa lite på det här med porträtt mm och har köpt bättre glas så får den komma till en ny ägare :)

On 9/11/2018 at 8:48 AM, Cope said:

Haha, det är samma här. Och nu när jag har bestämt mig för att försöka satsa lite på det här med porträtt mm och har köpt bättre glas så får den komma till en ny ägare :)

Du gör nog rätt i att släppa den vidare! Spännande att se när du kommer igång med dina porträtt :)

3 timmar sedan, Mathias sade:

Du gör nog rätt i att släppa den vidare! Spännande att se när du kommer igång med dina porträtt :)

Ja, jag ska bara få loss tummarna och fixa en annons. Förhoppningsvis blir det imorgon nu när målningen är klar :)

Jag fick mitt c stand stativ igår så nu kan jag börja använda studioblixten som det är tänkt.

Har också fått kontakt med en modell som jag kan öva på och så fort vi hittar en tid som passar så ska vi försöka få till några bilder i en övergiven fabrik jag känner till sen flera år tillbaka :)