Jump to content
Rolf

DXO optics pro

Recommended Posts

Håller på att testa DXO optics rawkonverterare, har använt ACR innan men det är ju alltid kul att testa något nytt. Första bilden redigerad i ACR och uppskärpt i PS. Andra bilden redigerad i DXO och sedan in i Ps för uppskärpning men ingen annan redigering i Ps.

Jag är intresserad av vad ni tycker om redigeringen i allmänhet, DXO vs ACR alltså.

ACR.
003_9980a.jpg

DXO.
003_9980b.jpg

Ja dom är väldigt lika och ljusheten hade man kanske kunnat skruva till så den blev lika i båda. 

Varför jag frågar är för jag har stirrat mig blind på bilder från respektive konverterare så jag tänkte slänga ut frågan här. Men dom är väldigt lika det håller jag med om.

Jag ser ingen skillnad färgmässigt på min bärabara iaf. Det är bara ljusheten som skiljer dom åt. Hur upplever du själv färgerna på din kalibrerade skärm?

Nu är jag ju som sagt mer eller mindre blind efter ha stirrat på bilder från de båda rawkonverterarna men jag upplever färgerna som mer eller mindre identiska.

Jag tycker som sagt samma sak även om jag inte har stirrat lika länge som du :)

Så är du inne på att byta konverterare så kommer det nog bli skitbra :)

Jag vet inte om jag skall byta ännu, skall hårdköra DXO och verkligen lära mig den innan jag bestämmer mig för jag tycker verkligen ACR är bra, men DXO har en brusreducerare som inte finns maken till någon annan stans. Kallas "Prime"

Mmm, jag var själv tidigare lite på att skaffa DXO pga deras brushantering men det blev aldrig av. Skulle jag skaffat det så skulle jag nog bara brustvättat i det programmet då jag gillar Capture One alldeles för mkt för att släppa det :)

Så kan man ju faktiskt göra, bara ha det som en brustvättmaskin, men det blir en dyr tvättmaskin. 199€ Vi får se, behåller jag det går jag nog all in, annat vore förkastligt med tanke på priset.

Vet inte om du har gjort samma justeringar i båda programmen, så om du har det så blir det ljusare i DXO. Är ju lätt att få till bilden lika i PS, så varför betala så mycket för en brustvätt? har du inte Imagenomic längre? 

Jo jag har Imagenomic fortfarande men denna brusreducerare spelar i en helt annan liga. Men som du säger det är idioti att betala dessa pengar bara för en brusreducerare och det gör jag inte heller. 
Behåller jag progget så använder jag det fullt ut och överger ACR, som jag faktiskt tycker är bra. Har inte bestämt mig, jag får köra på lite till med DXO.

7 minuter sedan, Rolf sade:

Jo jag har Imagenomic fortfarande men denna brusreducerare spelar i en helt annan liga. 

Ojdå, finns det bättre nu?! Det skulle du inte sagt... :D Är DXO ett Nikonprogram? 

Vet inte hur det är med uppdateringar men antar att mindre uppdateringar är gratis medans större får man till rabatterat pris.

Tycker när jag bläddrat fram och tillbaka några gånger mellan bilderna så känns den från ACR något mer kontrastrik, men det kan ju ha att göra med att den är lite mörkare, men det är hårfin skillnad. Kan även vara jag som inbillar mig...

Kan nog mycket väl vara som du säger Jens. Jag tror nog jag stannar kvar vid ACR för 199€ för en brustvättmaskin känns för mycket, Imagenomic gör ett bra jobb den också.

Skillnaden är så liten om ens någon alls. Ljuset skiljer lite men inte färgerna. Lite mycket pengar att byta om det inte ger dig mer fördelar än brusredusering.