Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Trådar där vi lär av varandra?

Recommended Posts

För att bli bättre på fotografering och redigering så tycker jag det vore bra med trådar där vi gör eller försöker göra fotograferingar och redigeringsövningar där vi försöker lära varandra. Som t ex när man ser en bild man tycker är bra så tycker jag alltid det är intressant att veta hur den bilden är tagen, vilken kamera och objektiv som använts osv. Har väl minst 5-6 olika böcker om digitalfotografering och många tidningar. Men att läsa och förstå hur man gör den vägen tycker jag både kan vara tråkigt och tidsödande och även Youtube-klipp som rullar på så fort så det är svårt att hänga med. Tycker däremot det kan vara roligare och lättare att lära med fototrådar där man visar och delar med sig enkelt och lättbegripligt. 

PS: Vet i o f s inte om det finns några sådana bra trådar här redan nu...

Jag tycker spontant att det känns lite onödigt med specifika trådar där det diskuteras hur bilden har framkommit och med vilken utrustning som har används. Den frågan tycker jag känns mest naturlig att ta upp i tråden där bilden redan visas. Där kan man även diskutera hur editeringen har gått till.

Bildägaren vet ju inte om det eventuellt finns frågar om dennes bild och då känns det ju konstigt att skapa specifika trådar för det ändamålet. Ingen är kanske intresserad! :)

Angående redigeringstips så kan man ju efterfråga hjälp i denna kategori där du startade den här tråden. Sen om någon kan hjälpa till eller inte återstår ju att se :)

Det är iaf så jag känner spontant i detta ämne. Men jag är ju inte ensam så vi får väl höra hur dom andra ser på saken....

Jag håller med dig Cope, det är bättre att fråga i varje specifik tråd hur bilden är gjord. Det blir mer sammanhållning då med bildexemplen på samma ställe som frågeställningen.

Tänkte jag skulle ta regnbilder den här veckan om jag kommer ut i ett riktigt ösregn. Hittade ett råd om hur man kan ta dem som jag inte tänkte på nu. Och det är att ta med en kortare slutartid så regndropparna syns. Har inte kommit ut i något sådant regn ännu den här veckan. Men det gick bra att se effekten av det i en fontän också...

De här bilderna har jag tagit med Nikon D800 och objektivet Nikon 16-35 mm 1:4. Den vänstra på iso 1000 bl 5,6 och den högra iso 100 bl 8. 

Olika-slutartiders-påverkan-på-vattendroppar.jpg

Tänkte allmänt om lagom regn. Ett väldigt trevligt väder att fota i ( rent skyfall svårare). Färger blir mättade och det blir ofta bra. 

Här inser man nackdelen med att inte ha lite proffsigare saker. Det du använde antar jag ganska lätt klarar en skur? Jag skulle bara våga en kort stund i lätt duggregn med min mer familjebetonade utrustning men man kan ju stå under ett tak/paraply.

Regn kan ju vara fantastiskt att fota i som nämnts, men även jag undviker att blöta ner min utrustning och ska sanningen fram gillar jag inte att stå ute i regnet själv personligen heller...

Så precis som Hasse skriver så vill nog även jag stå skyddad vid de tillfällena..!

Regn är fint och som Hasse sa så kan färgerna bli fina. Ta några bilder med riktig lång slutartid 1sek eller mer och sedan sedan minska tiden i omgångar. Kan bli riktigt fina bilder.

Kör Pentax där även dom lite billigare varianterna är vattentätade. Kändes lite oroligt i början men nu kör jag i regn utan problem

Ja, något skydd vore bra, t ex en port eller någon annan plats där man får skydd mot regnet, har gärna något med mig också att torka bort regndroppar och fukt som lätt kommer på linsen i sånt väder. Och är det både regn och solsken behöver man använda motljusskydd, fota mot en mörk bakgrund i mot eller sidljus och även använda gulfilter (i alla fall om man utgår från en svartvit bild i en gammal fotobok som jag tycker är bra tagen), men det är väl samma som gäller för digitala kameror antar jag.