Jump to content
Farsta (Hasse)

Road trip Norrland 2018

Recommended Posts

Sveriges vackraste hus (i en omröstning) . En gammal tingsrätt. Hade tur då förvaltaren dök upp. Fick 1 h rundvandring och en praktbok

Österåsten sanatorium. En av fyra sk. jubileumssanatorier

mini_DSC_4313.JPG

mini_DSC_4279_00001.jpg

mini_DSC_4300.JPG

mini_DSC_4318_00001.jpg

mini_DSC_4325_00001.jpg

Runt Ångermanälven

På Häxberget brändes 71 kvinnor. Ganska nyligen faktiskt. I min värld i alla fall. Dock hade man vänligheten att dekapitera de flesta innan … (

Gravstenar från spanska sjukan 1918

Hällristningar vid Nämforsen

mini_DSC_4236_00001.jpg

mini_DSC_4238_00001.jpg

mini_DSC_4334_00001.jpg

mini_DSC_4339_00001.jpg

mini_DSC_4406_00001.jpg

mini_DSC_4446_00001.jpg

Mycket trevliga bilder! Kul att få se lite minnen från din roadtrip, känner ju igen en del då vi åkt där också ett antal gånger, särskilt Höga kusten-bron. Har fotat den någon enstaka gång, men oftast passerar vi bara.:)

Förra sommaren var vi på campingen på Sandslån, inte långt från Häxberget. Vi gick aldrig upp dit men funderade på det när vi var på häx-museet, där det fanns en del att läsa om häxbränningen. Intressant men tragiskt.:huh:

(Vi var även på samma camping i år, men i sällskap av svägerskan med man, med anledning av Box whiskeyfestival. Dom har nu bytt namn till High Coast distillery, men det är en annan historia....)^_^

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

😱😱

Kanske få ner en vindruta och sedan kravla sig ur och sedan falla 15 m ner i strida älven 🙄

Hmm....glöm det :D

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

På näst sista bilden ser du spetsen på Boxområdet. Strax utanför till vänster ligger Sandslåns styrtorn

Hmm, Boxområdet tycker jag mig kunna känna igen, men är inte säker dock... Styrtornet kan jag inte heller riktigt placera in i den miljön...Men det stämmer säkert!  Det är ju taget lite ur en annan vinkel med annat perspektiv n när man är på campingen... Flög du eller, kan inte minnas att det fanns något högt att ta bilder i från...?:confused0006:

5 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Nr 1 är Sandslå camping. Nr 2 styrtorn till skiljet. Nr 3 whiskeyområdet

Vi har en kåk där. Brukar ta en kvällspromenad upp berget

mini_InkedDSC_6977_00001_LI.jpg

mini_257568_177796268942088_7997978_o.jpg

Ja nu är jag med, nu känner jag igen mig!  Då har ni kåken strax innan Nyland då eller?

17 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Centrala Nyland. Box blev tvungna byta namn då namnet redan var reggat

Ok, där ser man! Trevlig liten ort, dom hade bra pizza minns jag från i fjol! 🙂

Jo jag följer Box, eller High coast distillery på FB, så jag visste att dom bytt namn. Namnbytet skedde när vi var där på årets festival. Men tycker det ändå är lite tragiskt, namnet Box är tydligen rätt gammalt begrepp i trakten.

Inte jättegammalt. En av hundratals sågar hette Box och det var väl ett bra namn att använda då det låg ungefär där destilleriet ligger.  Sedan tror jag man blev inspirerad av flaska man hittade i älven och man hade som förlaga till whiskeyn. Kan ha legat ett glasbruk i trakten som man ännu inte vet så mkt om

mini_dsc_0926_20589126043_o.jpg

mini_dsc_0923_21218174251_o.jpg

mini_dsc_0905_20587566444_o.jpg

mini_dsc_0934_21183993936_o.jpg

mini_en-liten-provsmak-vid-box-ngermanlven_20498439651_o.jpg

6 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Inte jättegammalt. En av hundratals sågar hette Box och det var väl ett bra namn då det låg ungefär där destilleriet ligger.  Sedan tror jag man blev inspirerad av flaska man hittade i älven och man hade som förlaga till whiskeyn

mini_dsc_0926_20589126043_o.jpg

mini_dsc_0923_21218174251_o.jpg

mini_dsc_0905_20587566444_o.jpg

mini_dsc_0934_21183993936_o.jpg

mini_en-liten-provsmak-vid-box-ngermanlven_20498439651_o.jpg

Okej, ja det kan säkert. Stämma. Vi pratade med en man som hade en loppis i närheten som nämnde nånting om sågverk och att man levererades virke eller nåt i boxar, minns inte exakt. Sen SAS det på festivalen att just destilleriet hade varit ett tvätteri, men vet inte om det är att lita på. Tror nog att du kan historien nog så bra!🙂

5 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jens. Ser smaskigt ut!

Ja den satt rätt fint, den är riktigt fin. På whiskeykryssningen jag var på i januari på viking Cinderella så hade dom en som hette box archipelag (med reservation för stavfel) för drygt 1100 spänn, väldigt god men blev för snål. Gjordes bara i ca 1000 flaskor för den kryssningen. Tror jag ska sätta undan en slant inför vinterns kryssning...