Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Bridge crossing

Recommended Posts

Det här är ganska kul. Leta upp små broar över Fax och Ångermanälven. Många står inte utsatta på kartor ens. Några så smala att man måste vika in backspeglarna. Får man motorstopp omöjligt öppna dörrarna. Många är hängbroar och de kan gunga skönt.. vis av tidigare erfarenheter brukar jag stanna på nåt ålderdomshem och köpa en vuxenblöja  för man vet inte hur spännande/otäckt det kan bli.... ;) 

mini_DSC_4328_00001.jpg

mini_DSC_4329_00001.jpg

mini_DSC_4331_00001.jpg

Så här skriver lokalbefolkningen:

"I dag har vi 5 st broar runt byn Vill du ha en näradödenupplevelse så kör över någon av våra två smala hängbroar i trä. Tannflobron är smalast, här är man tvungen att vika in sidospeglarna på bilen för att kunna passera. Tängstabron är något bredare, men gungar häftigt när man kör över".

Första gången jag och knoddarna kört över var vi tvungna att gå ur och vila lite ( blåste ordentligt). Då i fjärran. En rostig 745 uppenbarar sig med en äldre matrona vid ratten. En hand på den i den andra en cigg. Tar bron i 40-50 Km/h ( fast det bara är 20 km/h) Bron liksom skjuts framför henne. Hon bevärdigar oss inte med en blick. Respect :):) 

Jäklar vilken häftig upplevelse. Det måste kännas riktigt skumt att köra bil över en så smal hängbro som dessutom är gjord av trä :)

Du vet väl vad de säger. Berg och dalbanor skall också vara i trä. Blir mjukare/skönare rörelser. Men att ta bron i -30, isbelagd och kolmörkt vete tusan..men gumman tar den säkert på fullgas även då 🤣

Vad häftigt, men lite småläskigt ändå. Tur man har en bagagelucka att krypa ut genom om nåt händer med motorn... Men synd att jag inte visste om dessa broar under semestern när vi var i de krokarna... Fast å andra sidan hade det inte varit lika kul att dra husvagn där kan jag tänka...^_^

13 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Gäller att hålla tungan i rätt mun eller vad det heter. :D

Felpost.

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag har, tyvärr, en sedan, så det är svårt krypa ut bak. Finns bara en skidlucka...

Aj då, ja då är det inte mycket att göra...