Jump to content
Odie (Thomas)

NiSi Filter till bra pris.

Recommended Posts

Igår fick jag min filtersats som jag beställde från Kameradoktorn, som dom har på kampanj för 4999:-

https://www.kameradoktorn.se/Kameradoktorn/Filter/Nisi_Square_ND-filter/NiSi_Kit_Starter_II_100_mm_system?id=87700222

Hoppas jag hinner prova den innan Bäversafarin i Jonsered.:D

DSC_3793_1024.thumb.jpg.63ac63e9f5c07b5e06f25066a73f1f1f.jpg

1 hour ago, ToddeSwe said:

Grattis till det klippet!

Vad betyder true to life color?

Tack ! :D

"True-to-life  color" är bara deras slogan men de menar att färgerna inte påverkas när man använder deras filter skulle jag tro.

21 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Kul Thomas, hoppas dom kommer till glädje och nytta snarast så vi får se resultaten här snart.

Det var ett tag sedan jag använde ND filter så jag får nog testa lite först.:)

22 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Tack ! :D

"True-to-life  color" är bara deras slogan men de menar att färgerna inte påverkas när man använder deras filter skulle jag tro.

Det var ju lite det jag var ute efter, ger dessa inga färgstick då? Eller gör alla filter det?

8 hours ago, ToddeSwe said:

Connys Lee filter tror jag han har ger en blåaktig ton. Om jag inte missminner mig. 

Det är inte omöjligt, och i artikeln ger man NiSi bäst betyg, alla filter har nog något fel mycket går att fixa i efterbehandlingen, i artikeln ovan klagas det på fodralet till filterna men sedan den skrevs har det kommit nytt fodral och en ny filterhållare. Och alla tillverkare utvecklar sina produkter så de blir bara bättre och bättre så man får läsa och jämföra.

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Connys Lee filter tror jag han har ger en blåaktig ton. Om jag inte missminner mig. 

Tror det är Lee Bigstopper du syftar på. Det brukar ge upphov till ett blåstick, vid användande.

4 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Det är inte omöjligt, och i artikeln ger man NiSi bäst betyg, alla filter har nog något fel mycket går att fixa i efterbehandlingen, i artikeln ovan klagas det på fodralet till filterna men sedan den skrevs har det kommit nytt fodral och en ny filterhållare. Och alla tillverkare utvecklar sina produkter så de blir bara bättre och bättre så man får läsa och jämföra.

Som ni vet så har jag ju lite problem där, men Rolf och jag tror jag har lyckats hitta hur jag ska gå tillväga för att få bort magentasticket i mina plastfilter. :) Så då borde även alla andra stick gå att få bort även om man inte kan se dom. Och det var ganska enkelt, om det nu visar sig vara så. Ska testa i flera olika miljöer och ljus.

1 timme sedan, Tony Johansson sade:

Tror det är Lee Bigstopper du syftar på. Det brukar ge upphov till ett blåstick, vid användande.

Ja det är det säkert! Jag hade även lite problem att se blåtoner i grönområden även om jag inte har problem med just blått.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Jag hade även lite problem att se blåtoner i grönområden även om jag inte har problem med just blått.

I samband med användande av Bigstopper ?

Grattis! Ska bli kul att få se bilder tagna med dessa. Objektivtest.se säljer dessa och gör ofta reklam för dom i sin fb-grupp. Det är väl dessa, LEE och Haida som är i topp antar jag. LEE's gav mer blåstick än Haida när jag och kompisen testa dem. Jag har LEE och hon Haida.

Snyggt fodral det var till :)

10 timmar sedan, Mona sade:

Det är väl dessa, LEE och Haida som är i topp antar jag

Du glömde lägga till Tiffen. Dom skall väl också ligga i toppskiktet (är jag angelägen att tro), då jag själv köpte just Tiffen. Om ingenting annat, ligger priset åtminstone i toppskiktet.

Tiffen-filter används i Hollywoodproduktioner och deras budgetar ligger väl på sådan nivå, att dom inte behöver snåla på en sådan trivial sak som filter, kan man tycka.

Men jag skall vara ärlig och säga att jag fick ett sting av tveksamhet, när jag (långt efter att jag köpt mina Tiffen-filter), snubblade över dessa Nisi-filter som har fått ett ganska gott renommé omkring sig.

Titta gärna på denna filmen, där dom jämför mellan Nisi och ett annat filter, (jag tror det är Lee, för dom pratar om att doppa filtret, för att få en beläggning, och det är den processen dom använder sig av, hos Lee).

Det bör i sammanhanget också nämnas att jämförelsen haltar lite, då Lee gör sina filter i plast eller gelatin som översätts med resin, (rätta mig om jag har fel), medans Nisi och Tiffen gör sina i optiskt glas.

9 hours ago, Mona said:

Grattis! Ska bli kul att få se bilder tagna med dessa. Objektivtest.se säljer dessa och gör ofta reklam för dom i sin fb-grupp. Det är väl dessa, LEE och Haida som är i topp antar jag. LEE's gav mer blåstick än Haida när jag och kompisen testa dem. Jag har LEE och hon Haida.

Snyggt fodral det var till :)

Tack! Ja det skall bli kul att testa, och ja det är dessa tre som ligger i toppskiktet, ungefär 1000:- i rabatt är inte dåligt. Fodralet rymmer sex filter, hållaren och adapterringar :)

On 7/26/2018 at 12:29 AM, ToddeSwe sade:

Det stämmer, det gör dom. Men dom har en annan serie ickså som inte gör det. Den är dock snordyr och mest avsedd vid filmning.

Blåstick är dock ett jag inte har nåt emot utan snarare drar nytta av i efterbehandlingen.

52 minuter sedan, Cope sade:

Det stämmer, det gör dom. Men dom har en annan serie ickså som inte gör det. Den är dock snordyr och mest avsedd vid filmning.

Blåstick är dock ett jag inte har nåt emot utan snarare drar nytta av i efterbehandlingen.

Jag testade med att ta ett foto med filter på mitt gråkort och då fick jag rätt färger. Men har bara provat på två olika scener.

SÅ jag kanske kan lära mig att använda mina platsfilter ... :) det är ju inget jag gör så ofta så dom duger till mina behov isf.