Jump to content
ToddeSwe

Panoramor med fel i, eller min väg till en perfekt panorama. :)

Recommended Posts

Hej!

 

Var på mitt nya favoritställe idag igen, men läste på när jag kom hem hur man fotar panoramor i M-läge för att hitta ett snitt läge på exponeringstiden så alla ser någorlunda lika ut. Men det tar vi nästa gång. Varför jag lade bilderna här är att det är ju direkta fel i dom som jag känner till och undrar varför dessa fel uppstår. Bägge dessa har ett överlappningsfel om jag inte använder fel ord här. Man ser klart och tydligt en skarv. Kan detta bero på att jag inte har en släde så kameran roterar runt objektivet istället för kameran? Jag har ganska mycket överlappning för jag läste att det underlättar för programmet när det ska sy ihop bilderna.

 

1.

550242212__6105043Panorama.thumb.jpg.10692dac85dce4d567d6d5be83b10081.jpg

 

2.

1211152838__6105048Panorama.thumb.jpg.fea38a3ba93b2101863020412e70147e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag ser det så är det i stort sett bara i vattnet man ser skarvarna och det kan möjligen bero på att krusningarna i ytan skiljer för mycket mellan exponeringarna. Sen verkar det skilja en hel del i ljus mellan bilderna, var det väldigt skiftande eller har du olika inställningar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Som jag ser det så är det i stort sett bara i vattnet man ser skarvarna och det kan möjligen bero på att krusningarna i ytan skiljer för mycket mellan exponeringarna. Sen verkar det skilja en hel del i ljus mellan bilderna, var det väldigt skiftande eller har du olika inställningar?

Jag har precis sett en video om ämnet

Kolla när han har satt på skenan och vrider den mot bordet och jämför med före så förstår man ju hur mycket det gör. SÅ när jag får den där skenan så ska jag testa igen. Bör väl komma ganska snabbt nu när man betalar så mycket i frakt på wish. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker Ulf har sagt det mesta redan, men jag tror inte att skenan i sig gör bättre skarvar, möjligen en aning. Det som är vitsen med en sån skena eller släde är att man  ska vrida kameran vid en punkt i objektivet som kallas nodpunkt, och den sitter nog lite olika på olika objektiv. Finns säkert guider på hur man hittar den, det var länge sen jag läste på om detta. 

Problemet när man fotar handhållet är ju att du flyttar kameran, och då uppstår ett parallaxfel, som gör att bilden förvrängs lite, landskapet liksom böjer sig. Det  kan ju kanske även påverka skarvarna då detaljer i landskapet kanske befinner sig på olika avstånd från sensorn när man flyttat kameran, även om det är mikroskopisk skillnad i våra ögon.  Men personligen tycker jag aldrig jag haft stora problem med det, men vatten i rörelse med vågor och krusningar kan ju ställa till det förstås.

Men om du kollar på bilden när redigeringsprogrammet sytt i hop panoramat, innan du sparat det hela till en hel bild, så ser du antagligen sömmarna markerade, de brukar se ut som en kustlinje ungefär, inte rak någonstans. Programmet syr i hop bilden efter bästa förmåga där detaljerna i de överlappande bilderna stämmer överens, men det är i bland svårt att få till det riktigt 100%. 

Är inte helt säkert att det här är det exakt rätta  svaret  på din fråga om varför det problemet uppstår, men det är garanterat en del av det. Blir intressant att se om det blir någon skillnad när du får testa din skena, kan hända att den hjälper!:):thumbsup:

BTW, har du haft fokus låst eller fokuserat om för varje bild? Det kan ju också påverka en del kan jag tänka mig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Jens

Nodal:en har nog lite med mitt problem att göra. Såg en video igår om detta och man ska ju ställa in för varje objektiv. 

Detta och som du också efterlyser om jag fokuserade på varje bild så tror jag vi har svaret på problemet. När jag kom hem hittade jag info om att man ska köra i m läge för att behålla en och samma fokusering och exponeringstid. Detta gjorde inte jag. Så kanske enbart att köra i m läge hade hjälpt. Men enligt videon om nodal-punkten så är även den hemskt viktig. 

Det blir en ny test när jag fått skenan och ställt in nodal-punkten. 

Dessa och förra uppsättningen är tagna på stativ. Deb allra första togs på frihand men den var ju ännu värre än dessa sista. 

Så det gäller nog att vara noga med inställningarna här om det ska bli en bra panorama. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara nosat på detta några gånger och det mesta verkar vara nämnt ovan. Men att ställa både fokus och exponering manuellt (= låsa )måste vara bra. Sen har jag för mig att jag läste att runt 50 mm kan vara en bra brännvidd att "stitcha". Vidvinkel inte lämpligt

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag har bara nosat på detta några gånger och det mesta verkar vara nämnt ovan. Men att ställa både fokus och exponering manuellt (= låsa )måste vara bra. Sen har jag för mig att jag läste att runt 50 mm kan vara en bra brännvidd att "stitcha". Vidvinkel inte lämpligt

Jag gillar detta och vill gärna kunna lägga ihop två rader till slut. Då ligger jag bra tilk med mitt 50mm. Såg en video igår med en gubbe som körde telezoom så det går tydligen med det mesta fast då inte vidvinkel. Enligt honom var det viktigt att hitta nodal-punkten. Han hade ställt in nodal för tre olika mm på sitt zoom. 

Ser fram emot att göra en test igen i manuellt läge. Fast idag regnar det vilket vi behöver. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Hej!

 

Var på mitt nya favoritställe idag igen, men läste på när jag kom hem hur man fotar panoramor i M-läge för att hitta ett snitt läge på exponeringstiden så alla ser någorlunda lika ut. Men det tar vi nästa gång. Varför jag lade bilderna här är att det är ju direkta fel i dom som jag känner till och undrar varför dessa fel uppstår. Bägge dessa har ett överlappningsfel om jag inte använder fel ord här. Man ser klart och tydligt en skarv. Kan detta bero på att jag inte har en släde så kameran roterar runt objektivet istället för kameran? Jag har ganska mycket överlappning för jag läste att det underlättar för programmet när det ska sy ihop bilderna.

 

1.

550242212__6105043Panorama.thumb.jpg.10692dac85dce4d567d6d5be83b10081.jpg

 

2.

1211152838__6105048Panorama.thumb.jpg.fea38a3ba93b2101863020412e70147e.jpg

Jag måste def. ha nya glasögon, jag ser ingen skarv 😮 !

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-07-18 at 6:41 AM, Jens Nilsson sade:

Tycker Ulf har sagt det mesta redan, men jag tror inte att skenan i sig gör bättre skarvar, möjligen en aning. Det som är vitsen med en sån skena eller släde är att man  ska vrida kameran vid en punkt i objektivet som kallas nodpunkt(...)

Och du har förstått det hela alldeles rätt 👍 ! jag införskaffade också en sådan skena som jag använde i samband med att jag gjorde panoramat över Göteborgs hamn. Men det skall i ärlighetens namn nämnas att jag inte har hittad nodpunkten på det objektivet som användes vid det tillfället, men det är bara viktigt om motivet är nära kameran. Ju närmare det närmsta objektet i motivet är kameran, desto noggrannare är det att man har hittat den (exakta) nodpunkten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, Tony Johansson sade:

Och du har förstått det hela alldeles rätt 👍 ! jag införskaffade också en sådan skena som jag använde i samband med att jag gjorde panoramat över Göteborgs hamn. Men det skall i ärlighetens namn nämnas att jag inte har hittad nodpunkten på det objektivet som användes vid det tillfället, men det är bara viktigt om motivet är nära kameran. Ju närmare det närmsta objektet i motivet är kameran, desto noggrannare är det att man har hittat den (exakta) nodpumkten. 

Jo så har jag också fattat saken, jag har lyckats skapa en panorama på frihand utan stativ men då var ju scenen också långt borta. Tydligen ska punkten ligga en bit in i linsen alltså inte där den slutar som jag har fattat saken. Men i videon ovan gör han en tejp test på ett fönster som är enkel att utföra. Den ska jag prova när jag får min skena.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tydligen ska punkten ligga en bit in i linsen alltså inte där den slutar som jag har fattat saken.

Korrekt !

50 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Men i videon ovan gör han en tejp test på ett fönster som är enkel att utföra.

Jag behöver också hitta ett enkelt sätt att bestämma nodalpunkten, men jag kan inte se att det beskrivs i videon ovan, eller så har jag missat något...

 Man får vad man betalar för, (för det mesta): I videon ovan nämns Really rigth stuff, jag köpte min från dom. Kostade $$$$$$, men är av oklanderlig kvalité. Köpte mitt första stativ från det företaget (inkl. kula) och väska. Om minnet inte sviker mig, gick det hela på 14 (eller om det var 17 lusentappar) 😮😮😮.

Jag vet, jag är en idiot, men det är väldigt trevligt att jobba med (och jag har råd, även om jag inte är någon höginkomsttagare). Dessutom; Svepningen har inga fickor...😉.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, Tony Johansson sade:

Korrekt !

Jag behöver också hitta ett enkelt sätt att bestämma nodalpunkten, men jag kan inte se att det beskrivs i videon ovan, eller så har jag missat något...

Men är inte tejptesten just för att hitta nodalpunkten? Om inte så har jag fattat det fel. Han kallar väl det för parallax test tror jag vilket är detsamma?! Eller? :)

Sorry FEL VIDEO! :) Kommer strax med den! :)

Ca 6.30 in i videon.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Men är inte tejptesten just för att hitta nodalpunkten? Om inte så har jag fattat det fel. Han kallar väl det för parallax test tror jag vilket är detsamma?! Eller? :)

Alldeles korrekt, och det finns olika sätt att utföra det. Om det finns ett enkelt sätt att göra det hemma, med hjälp av tejp, då får du gärna länka mig till det stället där det beskrivs, för jag kan inte påminna mig om att han beskrev det i videon ovan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu, Tony Johansson sade:

Alldeles korrekt, och det finns olika sätt att utföra det. Om det finns ett enkelt sätt att göra det hemma, med hjälp av tejp, då får du gärna länka mig till det stället där det beskrivs, för jag kan inte påminna mig om att han beskrev det i videon ovan.

Kolla nu! Videon är där! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en fråga om stativ för panorama, måste man ha ett där man kan ställa själva stången som går upp till huvudet med vattenpass? Jag kan bara ställa mitt huvud där jag sätter fast kameran i läge med en inbyggd vattenpassbubbla.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag har en fråga om stativ för panorama, måste man ha ett där man kan ställa själva stången som går upp till huvudet med vattenpass? Jag kan bara ställa mitt huvud där jag sätter fast kameran i läge med en inbyggd vattenpassbubbla.

Nja, jag vill nog påstå att du kan använda passet i kameran, alternativt använda ett vattenpass i blixtskon. Jag har vattenpass både på stativhuvudet och på skenan jag köpte, men jag tycker det är lättare att använda vattenpasset i kamerahuset...

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Kolla nu! Videon är där! :)

Suveränt ! Jag har ett torn lååång borta som jag ser från mitt köksfönster. Det blir perfekt att använda som bakre referenspunkt med "tejpmetoden".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu, Tony Johansson sade:

Förstår inte riktigt frågan, men här är en video som beskriver lite om flerraders panoramor;

https://www.youtube.com/watch?v=edgmob9gtQ4

Jo stången som huvudet sitter på går att levla på en del stativ precis som huvudet på mitt går att ställa i rätt läge med en vattenpassbubbla. Har du inte sett sådana stativ kanske? Svårt att förklara... :)

Såg en igår om flerraders och han har ett sådant stativ:

Ca 4.25 in i denna ser du vad jag menar.

 

https://youtu.be/edgmob9gtQ4

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ha ha ha samma video! :)

Precis !

Jag vill uppmärksamma dig på den utrustningen han använder sig av, för att göra panos med flera radae, (det som är monterat på stativet). Det kommer från RRS (Really rigth stuff) och kostar ~8 lusentappar 😮😮😮 !!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, Tony Johansson sade:

Precis !

 

Jag vill uppmärksamma dig på den utrustningen han använder sig av, för att göra panos med flera radae, (det som är monterat på stativet). Det kommer från RRS (Really rigth stuff) och kostar ~8 lusentappar 😮😮😮 !!!

 

Misstänkte detta eftersom han säger att han förmodligen har sett till att han har betalat för ägarnas college med sina köp hos dom. :)

Men riktigt SÅ kul ska vi inte ha. Är inte stativet inräknat då kanske? :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jo stången som huvudet sitter på går att levla på en del stativ precis som huvudet på mitt går att ställa i rätt läge med en vattenpassbubbla. Har du inte sett sådana stativ kanske? Svårt att förklara... :)

Tror jag förstår vad du menar, men jag har ett stativhuvud, där det går att sätta själva fästanordningen (där man skruvar i kameran) i våg, utan att stativet står i våg, om du förstår vad jag menar. Sedan vill jag uppmärksamma dig på att det stativet han har i videon, är ett Gitzo, och bara det kostar nog en ~12-15 lusentappar. Skulle gissa på att hela setupet går på en 25-30 lusentappar. Om du tycker att det är värt att lägga dom pengarna för att få den utrustningen han har i videon, go for it, det är säkert underbart att jobba med de grejerna !

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Är inte stativet inräknat då kanske? :)

Nej, som jag beskrev ovan, så tillkommer det en 12-15 lusentappar, då det är ett Gitzo stativ 😮 !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu, Tony Johansson sade:

Tror jag förstår vad du menar, men jag har ett stativhuvud, där det går att sätta själva fästanordningen (där man skruvar i kameran) i våg, utan att stativet står i våg, om du förstår vad jag menar. Sedan vill jag uppmärksamma dig på att det stativet han har i videon, är ett Gitzo, och bara det kostar nog en ~12-15 lusentappar. Skulle gissa på att hela setuppet går på en 25-30 lusentappar. Om du tycker att det är värt att lägga dom pengarna för att få den utrustningen han har i videon, go for it, det är säkert underbart att jobba med de grejerna !

Jag förstår vad du menar, samma här. Lite mycket pengar är det MEN vill man ha kvalite så kostar det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×