Jump to content
ToddeSwe

Yashica FX-1 med tillbehör.

Recommended Posts

Hej

Min far gick bort för ett tag sedan och jag har fått äran att ta över hans Yashica FX-1 kamera med tillbehör. 

Sägas kan väl att han var lika stor prylbög som jag. Bl.a. så fanns för ett 200 mm zoom med en 2x konverter. 

Ska bli intressant att sätta i en ny rulle och testa denna. 

632CF723-4C70-49C0-8A47-98F304F6DC59.thumb.jpeg.b2bc038997ef7308cb9e54d028b1a209.jpeg

9FACE8F0-E1AC-4FE8-9BF1-82D888B71C13.thumb.jpeg.00f0a1ec2d3277a0dcec3109369f39e4.jpeg

C9B0C27D-8D10-45A3-B80D-6707A35FB159.thumb.jpeg.7589488bdd26241878f2df65e2ca6f07.jpeg

1 minut sedan, Cope sade:

Kul...ser fram emot lite bilder tagna med den.

Beklagar dock förlusten av farsan...

Tack Conny, det var dags för honom. Sjuk sedan flera år tillbaka för att göra historien kort. 

Ja det blir spännande att se bilderna när man får hem dem som förr i tiden. Fast jag vet inte om man beställer digitala kopior så kanske man bara laddar hem dom...

Svårt för att bestämma mig för om första rullen ska vara svartvit eller färg. 

Yashica var ett fint märke. De gjorde även Contax D SLR med yashicafattning under en period.  1986 velade jag mellan Pentax MX och 139 Quarzt. Det var Zeiss som var generalagent och en kompis jobbade på Zeiss glasögon och kunde få en bra rabatt. Se nedan. Ett ganska ok pris kan man tycka. Redan innan rabatten men det blev Pentax till slut. Även här med rabatt. Det var på den tiden KF var stort och starkt och anställda fick mkt bra rabatter på allt man sålde så en kompis plockade ut en

"En Contax 139 Quartz kostade 1986 ungefär 3 000 kronor i butik inklusive ett Carl Zeiss 1:1,7 50 mm-objektiv, då världens skarpaste objektiv.[källa behövs] I dagens penningvärde cirka 5 600 kronor (2008)" 

Jag skulle kanske satsa på svartvitt på första rullen men det beror väl lite på vad du skall fota. Satsa på porträtt och svartvitt. Gör papperskopior. Då har familjen nåt som är beständigt även om blixten slår ut hela din maskinpark eller kriget kommer med osäker strömförsörjning  eller t.o.m flykt ;) 

contax.JPG

Beklagar förlusten av din far,  men vad passande att du fick ärva dessa gamla prylar, det ser ut som du öppnat min kameraväska där ligger en Yashica FXII och en Contax 139 quartz och Agfa-blixten samt några objektiv, hoppas den funkar. :)

1 hour ago, Odie (Thomas) said:

Beklagar förlusten av din far,  men vad passande att du fick ärva dessa gamla prylar, det ser ut som du öppnat min kameraväska där ligger en Yashica FXII och en Contax 139 quartz och Agfa-blixten samt några objektiv, hoppas den funkar. :)

Vad kul! Upplever du att de är likvärdiga i kvalité eller lade man mer krut på Contax? Hade jag fallit för den hade jag garanterat haft den kvar. Min Pentax MX är kvar

14 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Yashica var ett fint märke. De gjorde även Contax D SLR med yashicafattning under en period.  1986 velade jag mellan Pentax MX och 139 Quarzt. Det var Zeiss som var generalagent och en kompis jobbade på Zeiss glasögon och kunde få en bra rabatt. Se nedan. Ett ganska ok pris kan man tycka. Redan innan rabatten men det blev Pentax till slut. Även här med rabatt. Det var på den tiden KF var stort och starkt och anställda fick mkt bra rabatter på allt man sålde så en kompis plockade ut en

"En Contax 139 Quartz kostade 1986 ungefär 3 000 kronor i butik inklusive ett Carl Zeiss 1:1,7 50 mm-objektiv, då världens skarpaste objektiv.[källa behövs] I dagens penningvärde cirka 5 600 kronor (2008)" 

Jag skulle kanske satsa på svartvitt på första rullen men det beror väl lite på vad du skall fota. Satsa på porträtt och svartvitt. Gör papperskopior. Då har familjen nåt som är beständigt även om blixten slår ut hela din maskinpark eller kriget kommer med osäker strömförsörjning  eller t.o.m flykt ;)

Jo jag har hört talas om när han gick och drömde om denna kameran. Där är ju ett Zoom på 200 mm och en konverter på det så man skulle ju vilja testa att skjuta lite vilt också med den  :) och då är ju inte svartvit så bra kanske. En sak i sänder får det bli. Det blir nog svartvit första, och endast digitala för ha dom liggandes och ta plats gör ingen glad. :)

10 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Tack Thomas, jag har gett indikationer på att jag kunde ta hand om den för ett bra tag sedan. Jag hoppas ju också den fungerar, måste ha tag på ett nytt batteri och en rulle film.

Ska in till fotobutiken i veckan som kommer och undersöka mina möjligheter.

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det här ser spännande ut, vad kul att ha möjlighet att föra arvet vidare. :)

Ja det ska bli skoj att se hur bilderna blir. :)

Funderar på att köpa denna bara för skoj skull: https://www.etsy.com/se-en/listing/585466129/small-black-leather-shoulder-bag-camera?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=70s camera bag&ref=sr_gallery-1-16

Eller något som kommer från den tiden.

On 7/14/2018 at 11:14 AM, Farsta (Hasse) said:

Vad kul! Upplever du att de är likvärdiga i kvalité eller lade man mer krut på Contax? Hade jag fallit för den hade jag garanterat haft den kvar. Min Pentax MX är kvar

Contaxen är nog den bättre med titanridåslutare som är elektronisktstyrd, Yashichan har tygridåslutare, huset på Contaxen är delvis i magnesium lite som dagens kameror.:)