Jump to content
ToddeSwe

Redigerad gräshoppa från igår. Tack Rolf!!

Recommended Posts

Rolf har lärt mig hur man får så där knivskarpa bilder och här är resultatet.

Och det värsta är att denna tyckte jag var den skarpaste av dom all från igår, men när man ser skillnaden så ser den nästan lite suddig ut.

1. Före

_6103580.thumb.jpg.5ba99383c86f1acca1ad8e73501870d1.jpg

2. Efter

_6103580-Redigera.thumb.jpg.296faabbd2caae754b7c343ee8bd3a1b.jpg

4 minuter sedan, Rolf sade:

Dessutom har du dragit ner exponeringen lite i tvåan, perfekt och skarpt är det också!

Ja för ryggen var överexponerad. :) TACK igen! Kan inte tacka dej nog känns det som! :)

För dig som är kunskapstörstande kan jag rekommendera Moderskeppet. En svensk sajt som är helt fantastiskt bra när det handlar om foto och redigering. Man kan prenumerera  per månad och starta och stoppa allt eftersom man har tid till att gå igenom de videokurser som erbjuds. Helt klart värt att testa, bara deras videokurs om skärpa är lätt värd flera månaders abonnemang. :)

2 timmar sedan, Cope sade:

Riktigt snyggt Todde:thumbsup:

Tack Conny, jag är SÅ glad att jag har kommit hit äntligen kan min insekter få lite skärpa. :)

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

För dig som är kunskapstörstande kan jag rekommendera Moderskeppet. En svensk sajt som är helt fantastiskt bra när det handlar om foto och redigering. Man kan prenumerera  per månad och starta och stoppa allt eftersom man har tid till att gå igenom de videokurser som erbjuds. Helt klart värt att testa, bara deras videokurs om skärpa är lätt värd flera månaders abonnemang. :)

Var det inte bra? :)

Jag har svårt för att ta kurser där man ska följa ett angivet schema... och läsa läsa läsa ... :)

Men tack för tipset, jag tog faktiskt en kurs där när jag först började betala på Fotosidan.se. Ska kolla på det iaf och se om det är något för mig.

25 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Var det inte bra? :)

Jag har svårt för att ta kurser där man ska följa ett angivet schema... och läsa läsa läsa ... :)

Men tack för tipset, jag tog faktiskt en kurs där när jag först började betala på Fotosidan.se. Ska kolla på det iaf och se om det är något för mig.

Fördelen här är att det är videokurser och det handlar inte om givna scheman utan på ett enkelt och pedagogiskt vis får man förklarat för sig när, var och hur man kan skärpa bilder beroende på vad det är för motiv, ljus etc etc

Sen skrev jag inget om det var bra eller dåligt, det är din tolkning av mitt svar, jag gav bara ett tips om en fantastisk källa till kunskap.

3 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fördelen här är att det är videokurser och det handlar inte om givna scheman utan på ett enkelt och pedagogiskt vis får man förklarat för sig när, var och hur man kan skärpa bilder beroende på vad det är för motiv, ljus etc etc

Sen skrev jag inget om det var bra eller dåligt, det är din tolkning av mitt svar, jag gav bara ett tips om en fantastisk källa till kunskap.

Jo jag förstod dej visst jag var bara på ett ovanligt bra humör idag och skojade till det. :)

Jag är nog alltid lite orolig för att det ska vara "fel" eller att något inte är som det ska vara. Det är nog min natur tyvärr. :)

Nu har Rolf lärt dig alla våra hemligheter :D :y15: Nej, jag skojar bara! Kul att du fått kläm på det här med skärpan. Nu menar jag inte att dina bilder tidigare var oskarpa, men det är kul när man går framåt och lär sig nya BRA saker. 

Som jag sa på fb så tycker jag andra bilden blev en aning pytte pytte för mörk, men jag vet att du gjorde en tredje variant som jag på fb tyckte var perfekt!

Håller med Himma, Moderskeppet är otroligt bra även om jag inte är där så ofta, men där finns fantastiskt mycket att hämta. Dessutom är allt på svenska och mycket pedagogiskt. Jag hatar också att läsa läsa läsa, särskilt tidsödande är det på engelska. 

1 timme sedan, Mona sade:

Nu har Rolf lärt dig alla våra hemligheter :D :y15: Nej, jag skojar bara! Kul att du fått kläm på det här med skärpan. Nu menar jag inte att dina bilder tidigare var oskarpa, men det är kul när man går framåt och lär sig nya BRA saker. 

Som jag sa på fb så tycker jag andra bilden blev en aning pytte pytte för mörk, men jag vet att du gjorde en tredje variant som jag på fb tyckte var perfekt!

Håller med Himma, Moderskeppet är otroligt bra även om jag inte är där så ofta, men där finns fantastiskt mycket att hämta. Dessutom är allt på svenska och mycket pedagogiskt. Jag hatar också att läsa läsa läsa, särskilt tidsödande är det på engelska. 

Ha ha ha ja det är verkligen skoj, jag har inte förstått varför era bilder varit SÅ mycket skarpare än mina och då har vissa av min ändå varit i fokus.

Klart Ulf har rätt, men jag skojade med honom. Jag tycker bara det är så tråkigt att läsa, ska ta mig i kragen där för jag börjar förstå att det finns inga genvägar till den perfekta bilden.

Men det gör inget om min resa är lite lång, för när jag sedan börjar bli "klar" är jag rädd för att jag får en döperiod för att jag inte har mer att utforska. Jag lever ju egentligen på min okunskap och för varje ny grej jag lär mig så växer jag och allt blir jätteskoj igen. Fast den där perfekta bilden man jagar kanske man aldrig hittar för att kraven ökar med  kunskapen...