Jump to content
ToddeSwe

Förberedelse inför ett kommande Tele/Zoom

Recommended Posts

Hejsan!

Jag tänkte jag skulle börja så smått och förbereda mig inför ett tele-zoom köp. Men jag vet inte vad jag ska satsa på.

300 är för lite för det hade jag tidigare till min D5200 DX kamera, och jag var inte alls impad av det. 400 likaså för det är väl inte så där värst mycket mer.

Så om man börjar på 500 och max 600. MEN ser att en del startar på tex 150mm. Kan man öht ta bilder om man går omkring i city med ett sådant?

Känns som att man kommer att få byta objektiv så fort man inte ska ta på långt håll.

Ni som har Tele-objektiv, har ni flera, jag menar 50-200 och sedan kanske ett 150-600... Jag kommer ju inte att fota fåglar på långt håll jag vill helst bara komma

närmare mina objekt utan att springa runt för mycket.

Vill kunna få med bara huvudet på en älg som står en 150 meter bort typ ... gärna se hårstråna också i pälsen. :)

Ska kanske åka in till fotobutiken i stan och be att få prova lite olika kom jag på nu...

Men jag tar gärna emot förslag, ni hjälpte mig med mitt 24-70 och det har ju verkligen varit användbart till allt.

Budget ca 15000:-

Precis den jag tänkte föreslå. Grannen har den.  Fint omfång och fin bildkvalite. Lite stor och tung. Som en liten bazooka typ. När han kommer med sin utrustning ( alltså flera objektiv än detta) brukar han ta den i en "dra-maten" vagn...  ser rätt kul ut :) 

Just nu, Rolf sade:

Jag skulle nog råda dig att satsa på en ljusstark fast glugg i lämplig brännvidd, men vill du absolut ha zoom så kanske denna kan vara något http://www.cyberphoto.se/info.php?article=200500vr
Inget man diskret ränner runt med på stan iofs.

Glömde ju ange budgeten för inköpet. :) Men detta ligger precis på smärtgränsen. Detta börjar på 200, hur långt bort står tex en bild som man ska få med hela bilen om det börjar på 200mm? Kanske en konstig fråga men jag är inte inte i jargongen i fotovärlden ännu. :) Vill bara få en uppfattning om saker o ting.

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Precis den jag tänkte föreslå. Grannen har den.  Fint omfång och fin bildkvalite. Lite stor och tung. Som en liten bazooka typ. När han kommer med sin utrustning brukar han ta den i en "dra-maten" vagn...  ser rätt kul ut :) 

Tycker redan ryggsäcken väger för mycket så när jag ska ut och fota bestämmer jag vad jag ska fota så jag slipper dra med allt. :)

Just now, ToddeSwe said:

Tycker redan ryggsäcken väger för mycket så när jag ska ut och fota bestämmer jag vad jag ska fota så jag slipper dra med allt. :)

Oavsett vad du väljer i det brännviddsomfånget kommer fotoryggan att bli betydligt tyngre

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Glömde ju ange budgeten för inköpet. :) Men detta ligger precis på smärtgränsen. Detta börjar på 200, hur långt bort står tex en bild som man ska få med hela bilen om det börjar på 200mm? Kanske en konstig fråga men jag är inte inte i jargongen i fotovärlden ännu. :) Vill bara få en uppfattning om saker o ting.

Den frågan kan jag inte svara på, har aldrig tänkt på det.

Just now, Farsta (Hasse) said:

Hade du haft kvar ditt gamla hus hade det blivit ett supertele motsvande 900 mm. passar det en D600 förresten?

Ja det funkar på D600

2 minuter sedan, Rolf sade:

Oavsett vad du väljer i det brännviddsomfånget kommer fotoryggan att bli betydligt tyngre

Jo så är det ju :)

1 minut sedan, Rolf sade:

Den frågan kan jag inte svara på, har aldrig tänkt på det.

Ok!

Just nu, Rolf sade:

Ja det funkar på D600

D610 :)

Jag åker in imorgon och provar de olika brännvidderna så får vi se vad jag kommer fram till.

Just now, ToddeSwe said:

Jo så är det ju :)

Ok!

D610 :)

Jag åker in imorgon och provar de olika brännvidderna så får vi se vad jag kommer fram till.

Funkar på D610 också. Du gör helt rätt i att åka till fotobutiken och klämma.

3 minuter sedan, Rolf sade:

Funkar på D610 också. Du gör helt rätt i att åka till fotobutiken och klämma.

Jag tror det också! :)

Svårt att råda i en sån här fråga men den tidigare nämnda gluggen ska vara väldigt bra. Själv har jag 70-200/2,8 till sport och småkryp, 300/2,8 till fjärilar och fåglar samt Tamrons 15-600 till fåglar och djur. Nackdelen med 150-600 är att ljusstyrkan inte är så bra och att det inte blir så fin bokeh. Först och främst bör du göra klart för dig vad det är du vill kunna fotografera och under vilka omständigheter.

28 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Svårt att råda i en sån här fråga men den tidigare nämnda gluggen ska vara väldigt bra. Själv har jag 70-200/2,8 till sport och småkryp, 300/2,8 till fjärilar och fåglar samt Tamrons 15-600 till fåglar och djur. Nackdelen med 150-600 är att ljusstyrkan inte är så bra och att det inte blir så fin bokeh. Först och främst bör du göra klart för dig vad det är du vill kunna fotografera och under vilka omständigheter.

Det var just detta jag misstänkte, att man behövde flera olika. Kanske ska börja med ett 400. Men som sagt, ska prova på fotobutiken och se vad jag kommer fram till.

Jag vill ju egentligen bara ha ett enda Tele :) Men jag får börja där jag har mest användning för den. Jag skulle ju vilja kunna fånga fåglar som inte är alltför långt bort tex i ett träd. Även ekorrar och smådjur och på ett avstånd som gör att jag inte stör dem. Jag vill fånga en groda som sitter kanske 10-15 meter bort och då få hela grodan i bild.

MEN jag vill ju heller inte behöva byta objektiv om det dyker upp något på lite nära håll... Alltså ett 24-500 blir nog bra :) he he he

Jag återkommer när jag har kollat vad dom har i butiken imorgon.

Nikon håller på att utveckla ett fast 500 f5.6. Det är av typen PFL eller vad dom nu heter. 

Men i skrivande stund kom jag på att det nog hamnar över din budget då den fasta 300:an med samma teknik ligger runt 18000kr

Jag hade avvaktat för att se vilken prisklass det hamnar i.

Som Ulf skrev, först och främst bör du försöka klargöra för dig själv vad du behöver. Att zooma in huvudet på en älg på 150 meter är det väl tveksamt om du gör ens med 500-600.

Och om ditt främsta användningsområde är stan och att du skall kunna komma närmre, så tror jag att ett 70-200 gör betydligt bättre nytta. Kanske med en konverter i värsta fall (1.4x eller 2x t.ex.) om du inte tycker 200 räcker. För som sagt de där större telezoomarna är inget man smyger omkring med direkt.

Har du något 70-300 eller har du kvar ditt 300? Har du 70-300 kan du ju ställa det på t.ex. 200 så har du ju 200 mm. Då kan du se vad du får plats med (t.ex. kolla hur nära du måste vara för att få med en bil). 

1 timme sedan, Cope sade:

Nikon håller på att utveckla ett fast 500 f5.6. Det är av typen PFL eller vad dom nu heter. 

Men i skrivande stund kom jag på att det nog hamnar över din budget då den fasta 300:an med samma teknik ligger runt 18000kr

Jag hade avvaktat för att se vilken prisklass det hamnar i.

Känner nog att jag vill ha en zoom på dessa höga brännvidder. Som jag ser det nu så vill jag nog satsa på ett lite mer ljusstarkare objektiv.

Det kanske är så att jag bara behöver ett 300 ... ska testa imorgon så vet jag vad jag ska satsa på.

6 minuter sedan, Martin sade:

Som Ulf skrev, först och främst bör du försöka klargöra för dig själv vad du behöver. Att zooma in huvudet på en älg på 150 meter är det väl tveksamt om du gör ens med 500-600.

Och om ditt främsta användningsområde är stan och att du skall kunna komma närmre, så tror jag att ett 70-200 gör betydligt bättre nytta. Kanske med en konverter i värsta fall (1.4x eller 2x t.ex.) om du inte tycker 200 räcker. För som sagt de där större telezoomarna är inget man smyger omkring med direkt.

Har du något 70-300 eller har du kvar ditt 300? Har du 70-300 kan du ju ställa det på t.ex. 200 så har du ju 200 mm. Då kan du se vad du får plats med (t.ex. kolla hur nära du måste vara för att få med en bil). 

Jo så är det ju faktiskt, jag har nog en ide i huvudet om vad 600 är. :)

Tror också på ett kanske 300 eller 400 skulle vara bäst för mig. Har inte kvar mitt 300 det såldes när jag bytte till FX.

Min erfarenheten säger att man för det mesta sätter objektivet på längsta brännvidden (man kan aldrig få för mycket brännvidd), mitt råd är att satsa på fasta gluggar av så hög ljusstyrka som du har råd med och zoomar till de kortare 24-70mm och 70-200mm t.ex, också dessa med hög ljusstyrka, så om man vill kan man klämma dit en konverter.

3 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Min erfarenheten säger att man för det mesta sätter objektivet på längsta brännvidden (man kan aldrig få för mycket brännvidd), mitt råd är att satsa på fasta gluggar av så hög ljusstyrka som du har råd med och zoomar till de kortare 24-70mm och 70-200mm t.ex, också dessa med hög ljusstyrka, så om man vill kan man klämma dit en konverter.

Jag har studerat detta nu, tyvärr hade dom inga av dessa storlekarna inne men dom ska ringa mig när killen som har kommer dit.

Jag har också funderat på att just detta med 400 eller 600 blir jäkla mycket att släpa på. Tittade på ett 80-400 som har fått bra recensioner. Men problemet är ju där också då storleken. Som du säger så skulle man ha ett 300 och ett 200-500 tror jag hade varit optimalt. Jag kanske får välja det ena eller det andra först och då efter vilket jag har mest nytta av. OCH det är just det som jag har svårt att komma fram till. Jag VILL ju kunna ta även en fågel på håll, men lika så slippa bära runt på ett monster...

Vi får se vad  jag tycker när jag har fått hålla i ett av dem.

20 hours ago, ToddeSwe said:

Jag har studerat detta nu, tyvärr hade dom inga av dessa storlekarna inne men dom ska ringa mig när killen som har kommer dit.

Jag har också funderat på att just detta med 400 eller 600 blir jäkla mycket att släpa på. Tittade på ett 80-400 som har fått bra recensioner. Men problemet är ju där också då storleken. Som du säger så skulle man ha ett 300 och ett 200-500 tror jag hade varit optimalt. Jag kanske får välja det ena eller det andra först och då efter vilket jag har mest nytta av. OCH det är just det som jag har svårt att komma fram till. Jag VILL ju kunna ta även en fågel på håll, men lika så slippa bära runt på ett monster...

Vi får se vad  jag tycker när jag har fått hålla i ett av dem.

Det finns ingen genväg tyvärr man får väga in för och nackdelar med det man vill köpa, både Tamron och Sigma har Zoom objektiv i omfånget 150-600mm men bild kvalitén når inte ända fram men ger ett bra resultat ändå, kolla på DXOmark, och du behöver inte köpa allt nu och inte nytt, det finns massor av begagnat att välja på.

14 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Det finns ingen genväg tyvärr man får väga in för och nackdelar med det man vill köpa, både Tamron och Sigma har Zoom objektiv i omfånget 150-600mm men bild kvalitén når inte ända fram men ger ett bra resultat ändå, kolla på DXOmark, och du behöver inte köpa allt nu och inte nytt, det finns massor av begagnat att välja på.

Nej det gör det aldrig! 😏

Jag skulle ju kunna köpa begagnat men har dåliga erfarenheter. Mitt första 24-70 hade ju damm på insidan av linsen fram. 😃

Ett 200 behöver inte kosta skjortan men ett 400 skulle man ju kunna köpa begagnat. Först ska jag iaf prova och se vad jag är nöjd med. Sen löser jag resten. 

Hej!

Dom ringde från butiken idag och tyvärr kunde dom inte få fram objektiv i dessa storlekar.

Tänkte så här att om jag får tillfället att komma på träffen i Göteborg så kanske jag kunde testa era Tele Zoomar? ...

Så jag får en känsla av hur 400 eller 600 är. Fast det är många om och men och man vet aldrig, jag kanske redan har ett med mig då.

Jag har handlat en del av Mattssons i Lund och det har funkat utan problem. Behövde göra en reperation av en begagnad glugg som jag köpte och det var inga som helst problem. Förstaklassig service från början till slut.

Här är en länk till deras begagnadsida på blocket.

https://www.blocket.se/mattssonsfoto